Avstandshaging...

Det kan være både spennende og utfordrende nok å planlegge en hage som befinner seg like utenfor stuedøren hjemme. Det er ikke mindre spennende, men kanskje mer utfordrende å skulle administrere det på over 300 mils avstand.
Heldigvis har jeg god kommunikasjon med gartneren vår. Han sender nesten daglig forslag på planter som kan benyttes, priser, høyder og behov for stell. Tanken er jo å gjenoppbygge deler av hagen omtrent som den var, men forhåpentlig gjøre den litt mer praktisk og lettstelt når vi først er i gang.

Jeg kommer til å erstatte frukttrærne jeg mistet med en del tilsvarende, som Valencia appelsin, Qumquat, Granateple, Fiken og Nektarin, men bougenvillea vil jeg også ha tilbake. Nerium Oleander har jeg jo alltid hatt mellom min og en naboeiendom som ligger litt nedenfor oss. Der skal jeg også ha slike tilbake. Oleander er jo enestående på den måten at de stort sett blomstrer vår, sommer og høst.
Treet ovenfor kommer jeg til å ha bak huset. Det er et Citrus Sinensis, altså appelsin.
Til venstre:
Dette er et Ficus Carica Napolitan, altså et fikentre. Også dette skal få plass bak huset. Jeg kan ikke spise meg mett på solmodne fiken når de kan plukkes rett fra treet i August September.




















Når jeg har kjøpt Bougenvillea før var de langt fra ferdige med stamme, men de vokser fort, så for å være tilbake omtrent der plantene hadde vokst seg i størrelse må vi altså kjøpe dem mer eller mindre utvokste. Mine trær hadde ikke alltid like kraftige stammer som erstatningsplantene, men var som oftest både høyere og med kraftigere rotsystem, så jeg er spent på å se det hele på plass. Jeg må nok reise ned til Spania før bed gjenoppbygges og planter skal i jorden, for jeg vil jo gjerne ha ting slik jeg føler er riktig, for slike store planter er jo temmelig permanente når de først er plantet!

Bildene nedenfor:
Jeg er på jakt etter en palme som skal erstatte en jeg hadde hatt i hagen i snart 15 år. En dvergviftepalme. Det hadde etter hvert fått en veldig flott og kraftig stamme og riktig høyde. I de senere år har det kommet flere andre sorter palmer på markedet. Mange av disse blir ikke angrepet av den beryktede palmetrebillen: Rhyncophorus Ferrugineus, som herjer i daddelpalmer og viftepalmer rundt om i Spania, så hvorfor ikke være "føre var" og heller velge en av disse variantene? Opprinnelig hadde jeg bestemt meg for palmen på bildet, en Ravenea Rivualis, men har siden fått informasjon om at det kan være litt for sart for spanske breddegrader, så jeg må tenke litt mer på akkurat det ;-)
Treet til høyre skal stå på siden ned mot naboen og er et granateple: Punica Granatum.



Ha en fortsatt riktig fin helg! 

Kommentarer

  1. Kjempegreit med en gartner som tar seg av ting mens dere er borte.
    Det er mye spennende du kan ha utendørs der nede, og det må være utrolig gøy å velge ut planter.

    SvarSlett
  2. Det skulle jag inte klara, jag är så beroende av just närhet när jag skall planera men nöden har väl ingen lag.

    Ha det gott!

    SvarSlett
  3. Så spennende med to ulike hager i så forskjellige klima. Du får sannelig prövd deg på både det ene og det andre.
    Önsker deg en fin adventhelg!

    SvarSlett
  4. Oi, som du koser deg med planleggingen :) Dette er plantesorter som jeg jo ikke kan noe om, og heller ikke trenger å vurdere for feriehagen, så jeg får bare nyte bilder og tekst. Skjønner godt at det er utfordrende, men tror nok at det mest av alt er spennende når planteutvalget er så eksotisk. Det kommer til å bli veldig fint! God mandag!

    SvarSlett
  5. Härligt att planera en så exotisk trädgård. Drömmen är ju så fina citrusträd och palmer. Lycka.)
    Fin 3:e advent
    //Maria

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg