Forsinket reisebrev fra Spanskehagen...

Tiden flyr. Det er vel noe vi alle opplever en gang iblant, så min reise til spanskehagen er jo blitt historie for flere uker siden alt. Hvorfor skriver jeg da et blogginlegg om den nå?
Jo, før jeg dro hjem til Norge avtalte jeg med en gartner at han jevnlig skal komme og vanne plantene på eiendommen vår. Vi holdt nemlig på å miste en del store, flotte planter under den lange tørkeperioden Spania har gjennomgått i år. Det vil jeg jo unngå i fremtiden...

Det relativt nyetablerte bedet ved oppkjørselen hadde blitt både solsvidd og fylt av ugress denne gangen. Vi avtalte derfor at gartneren skulle legge opp automatisk dryppvanning, legge barkduk og deretter fylle på et godt lag grus over det hele.



I går fikk jeg noen bilder sendt elektronisk. De viste at han alt var godt i gang med denne jobben. Vanningssystemet ble montert under fiberduken. Deretter ble grus fylt oppå. Det høres kanskje rart ut, men det er faktisk vanligst i Spania for å forhindre fordamping. Vannet kommer direkte dit det skal. Vannrørene blir dessuten ikke skadet av den intense solen og varmen når den ligger under et lag med grus. Bakdelen er jo selvfølgelig at det kommer til å bli omtrent umulig å finne ut hvor en lekkasje eventuelt skulle oppstå...

Bak huset har naboens mur blitt gjenoppbygget. Min hage på denne siden av eiendommen er derimot ikke ferdig- og mest sannsynlig vil ikke han eller hans forsikringsselskap gjøre noe med det, så jeg får heller "bite i det sure eplet" og bygge den opp igjen selv.


Jeg har faktisk fått tilbake litt av eiendommen som ble "lånt" av meg, så jeg har noen planer om å bygge opp hagen på en litt annen måte enn før...! men det kan jeg jo heller fortelle mer om en annen gang..

Ha en fortsatt riktig fin kveld! 

Kommentarer

  1. Skjønner at jeg ikke er alene med å kjenne at tiden flyt av gårde! Så flott det blir i den spanske hagen=) Jeg er helt sikker på at du kommer til å finne på noe som blir veldig bra=) Jeg gleder meg i alle fall til å se=) Vibeke

    SvarSlett
  2. Vad bra att det går framåt.
    Det blir både praktiskt och fint.
    Ha de bra
    Mariana

    SvarSlett
  3. Ja nå kan vi sitte i Bergensregnet og lengte til varmere strøk :-)) Kos deg!

    SvarSlett
  4. Det blir grundligt gjort, men låter svårt att sköta på distans. Ska bli kul att se mer från din spanska trädgård efter hand.
    Allt gott
    Anette

    SvarSlett
  5. Hei! Smart med vanningssystem, og lekkasje skal det ikke bli ne av, så det trenger du ikke å tenke på :) Lurt at gartneren sender noen bilder så du får se, kanskje tok han bilde av rørsustemet før han la på duken også? Ellers får du ta i bruk metalldetektor som jo er så i vinden nå :)
    Prøver å finne tid til å lese meg opp på høstens innlegg hos deg, jeg er i ferd med å avslutte jobb, så det har blitt lite tid til hagesurfing så langt i høst. God helg!

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg