Brutte løfter...

Forrige gang vi var i Svenskehagen ble det veldig travle dager med å bære inn planter, rake løv, etablere nye bed, bære sarte planter innendørs, vaske drivhus, bære hagemøbler inn for vinteren, samt mye mer. Vi ga hverdandre derfor løfter om at nå skulle det være slutt med hagefokus for denne sesongen!


Heretter skulle vi konsentrere oss om å gå lange turer i høstværet, fyre i peisen og kose oss innendørs. Men så var jeg bare en liten tur innom Plantasjen i Asker denne uken...
Der hadde de 70% avslag på mange uteplanter - og jeg trenger jo fortsatt flere rhododendron i Woodland hagen... Det ble til at jeg kjøpte to varianter på stamme. En Germania og en "Dr. V. H. Rutgers".
Klematis er jo også fine i svenskehagen og jeg har lenge hatt lyst å prøve en alpinklematis "Rubens".

Jeg har mye agnbøk på eiendommen. men ikke en eneste Fagus Sylvatica, eller vanlig bøk. Det måtte jeg jo gjøre noe med nå som de var på salg...
Og en Barlind; "Taxus Media "Groenland" vil gjøre seg godt i skogen... så den ble med den også.. sammen med noen stauder...
Og så hadde Peter Nyssen så veldig godt utvalg av Narcisser og diverse andre løk, så jeg klarte ikke la være å kjøpe noen hundre stykker fra nettsiden deres når jeg først var i gang... så da er vi der igjen. En travel helg med mye planting.

Men SÅ er det slutt! Etter denne helgen skal vi ta vinterferie fra hagen!?
Heretter skal vi til nød rake sammen hauger med løv som legges varsomt rundt roser og stauder. Og kanskje bare gå litt rundt og legge planer til neste sesong.. for jeg ser jo at mange stauder nå er klare for å deles opp og omplantes. Andre bør flyttes litt på- og.... Nei, hagearbeid blir man nok aldri helt ferdige med... :-)


Hvordan står det til i din hage? Er du i ferd med å bli klar for vinteren? 

Ha en fortsatt riktig fin kveld! 

Kommentarer

  1. O ho-ho! Hageløfter er ingenting verd - det vet da alle?
    Vakkert i skogen hos dere! Skulle ønske jeg hadde kommet så godt i gang. Regnvær frister ikke...
    Ha det fint!

    SvarSlett
  2. Ha-ha, snakk om at jeg kjenner meg igjen i dette ja:-)
    Gratulerer med fine innkjøp!
    Utrolig vakre høstbilder du viser idag!

    SvarSlett
  3. Nydelige høstbilder i veldig vakre omgivelser.. Å gå en lang tur må dere gjøre før høsten er over. Kjenner meg veldig igjen Nesa kan veldig fort vende for ofte nedover. Ha det så godt og ha fine høstturer. Anne

    SvarSlett
  4. For noen vakre høstbilder, Stein.....fantastiske høstfarger!!

    Ha en fortsatt fin uke:)

    SvarSlett
  5. *Fniss*..... trädgård är beroendeframkallande och styrs av impulser och inte eftertanke och det är väl underbart! Jag har nog blivit mer disciplinerad med åren men visst kan jag falla i fröjd och köpa något som jag alls inte behöver.

    Rhododendron kan man förövrigt aldrig få för många av!

    Hälsningar

    /Gunilla

    SvarSlett
  6. hej
    kender godt problematikken!

    Men jeg spørger bare;

    - Hvorfor skal man bevæge kroppen på lange strækninger og hvor man måske egentlig ikke helt ved hvor man er på vej hen, når man kan bevæges sig i haven med havearbejde og samtidig nyde at man bruger kroppen, får frisk luft og at det bliver smukt at se på fordi man har været der? :-)

    god arbejdslyst til jer begge.

    Kjeld

    SvarSlett
  7. En liten svipp innom et gartneri - og der var det 25.- pr busk og 10.- pr staude. Og 70 % på trær... Du kan gjette hvordan det gikk :-(

    SvarSlett
  8. Träden skiftar i så fina färger hos dej!
    Det blev en hel vagn med växter ser jag! svårt att stå emot rean på växter.
    Ha de bra
    Mariana

    SvarSlett
  9. Det er jammen fint i hagen deres på høsten også?= Og så måtte jeg le litt av shoppingen din=) Kos deg med planting, raking av løv, fine høstturer og innekos=) Vibeke

    SvarSlett
  10. Utrolig vakre bilder. :))
    Ha en flott dag.
    Klem.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg