Vårforberedelser....

Nei, jeg må inrømme jeg ennå ikke er helt ferdig med sommeren, så vårforberedelser....? Ja, faktisk. Jeg holder nemlig på å gå gjennom bilder av sesonger som har vært. Det er jo alltid en hyggelig ting å sysle med... men jeg gjør det faktisk mest for å se hvilke løkplanter som blomstret ulike tider på våren/sommeren, hvor de vokste, hvilken farger og høyde de hadde OG ikke minst- hvor jeg trenger å fylle ut med nye løkplanter til våren.
Som de fleste andre får jeg jo nemlig mange kataloger i posten for tiden....
I dag sendte jeg inn min første løkbestilling denne høsten.
I bedet ved innkjørselen plantet jeg mye mørke tulipaner i fjor. Som du ser er dette et skogsbed med mye trær og villplanter. Slik ønsker jeg å ha det fremover også, men føler mørke tulipaner iblandet dette ble en vellykket kombinasjon. Jeg kommer garatert til å fylle på med flere fremover. Denne gangen vil jeg blande dem med enkle tulipaner i rosa og lilla kulører og blande dette med allium Afflatuense.


Til bedet ved innkjørselen har jeg derfor bestilt inn følgende løktyper:

  • Allium Aflatunense      (Lilla.         Opp til 70cm høyde)
  • Fritillaria Persica         (Svartlilla.   Opp til 90cm høyde)
  • Allium Christophii        (Metallglinsende fiolett.  Opp til 50cm høyde)
  • Tulipan "Paul  Scherer  (Sortlilla.   Opp til 50cm)
  • Tulipan "Candy Prince" (Pastellfarget lilla.  Opp til 35cm)

Jeg har kjøpt en del andre løk også, både til drivhushagen og skogen, men det kan jeg kanskje vise dere når de begynner å blomstre til våren? 

Ha en fortsatt fin dag! 

Kommentarer

  1. Den kombinationen blir snygg!!
    Mariana

    SvarSlett
  2. Lekkert! Jeg har også begynt å snuse på årets løktilbud :-)) Men enda er det langt til vår!

    SvarSlett
  3. Lekkert med de mørke tulipanene i skogen! Og den hvite liljen er også fin, men kanskje den ikke gjør så mye av seg på litt avstand. Er misunnelig på alle som kan ha tulipaner, hos meg gnafses de bort så jeg har kuttet dem ut helt. Artig å planlegge våren i august, hehe, jeg synes det høres smart ut. Det er tross alt ikke så lenge til løkene kan settes, og det er godt med alt som er gjort. Jeg er allerede i sesongavslutningsmodus selv, litt tidlig, men det er vel prisen man må betale for at sesongen startet så tidlig. God helg!

    SvarSlett
  4. Nydelig kombinasjon!

    Selv om sesongen ikke er helt over enda er jo kveldene mørke og perfekte for å ta en gjennomgang av hva som ble bra denne sesongen, og hva man har lyst på til neste år.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg