Liljebestilling og litt annet/ I have ordered lilys and some other plants..

Så falt jeg for fristelsen og bestilte en del blomsterknoller i dag igjen.
Denne gangen er det stort sett planter tiltenkt "Middelhavshagen" ved drivhuset jeg har konsentrert meg om.
Denne gangen har jeg bestilt fra Odla.nu. I fjor bestilte jeg en god del roser, klatreplanter og annet hos dem. Noen hadde veldig god kvalitet. Andre ting var ikke fullt så bra, men likevel er mine erfaringer med dem såpass fine at jeg altså prøver meg på en ny ordre.
  • Agapanthus (Afrikas lilje) med blå blomster. Disse tåler ikke nordisk klima, så de må altså lagres frostfritt innendørs. Og jeg som hadde bestemt meg for å prøve å unngå alt som må graves opp om høsten!? (Jeg kommer til å plante dem i potter og ha dem ved drivhusveggen)
  • Blandete orientaliske liljer i ulike, rosa nyanser. Liljene er duftende og kan plasseres i sol og halvskygge. Vinterherdige i syd Sverige.
  • Lilium "Anne Maries dream" er en vakker, hvit, fylt lilje som skal klare vintrene i de fleste deler av Sverige.
  • Calla "Lila":  Zantedeschia rehmanii
    Grønne blad med hvite prikker og blomster med farge lik Victoria plommens. Planten blir mellom 50-60 cm høy. Den bør oppbevares frostfritt innendørs på våre breddegrader.
  • Canna indica "Lucifer" Klarrøde blomster med gule kanter. Må oppbevares frostfritt inne om vinteren.
  • Lilium Regalis "Pink Perfection
    Rosa, velduftende lilje som blomstrer i Juli/August.
    Herdig til sone 4/5.
  • Lilium "Black Beauty"Får en mengde blomster og er herdig i stort sett hele landet. Plantes med "føttene i skygge og ansiktet i sol". Skal være en lett sort å få til.
  • Lilium "Sweet Rosy"
    Fylt lilje i rosa toner. Herdig i stort sett hele landet. Plantes i sol og halvskygge. Blomstrer i Juli- September.
  • Dahlia "Smarty" (Bonus)
    En tofarget dahlia med hvite og lilla kronblader. Denne følger med om du bestiller over 200 kroner.
    Må lagres frostfritt innendørs om vinteren.
  • Dahlia "Gallery" kommer i uassorterte farger. Blir ca. 30cm høye og passer godt til planting i krukke.
    Følger med om du bestiller for over 400 kroner. Må vinterlagres frostfritt innendørs.










Kommentarer

  1. Se her ja. Masse flotte greier! Røyk også på en liten liljebestilling her om dagen. En har liksom alltid plass til noen liljer til. Agapanthus sådde jeg av frø nasket i et bed i Villefranche sur mer, er spent på om det blir noen blomster i år..

    SvarSlett
  2. Jeg har forsøkt å overvintre agapanthus ute en vinter og det gikk bra. Har dog tatt dem inn i fjor høst. De siste to vintrene har vært så kalde her:) Det er lett å la seg friste av plantekataloger.

    SvarSlett
  3. You seem to head for a promising summer. The white lilly is gorgeus!

    SvarSlett
  4. Godt å se at jeg ikke er den eneste som faller for fristelser;o) Lilium Anne Maries Dream var riktig vakker. Dessverre at jeg ikke har noen svensk adresse;o( Kos deg med plantekjøp, det er det som gjør denne årstiden så herlig.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg