Tanker om et hagedam prosjekt

Eiendommen vi kjøpte i Sverige var opprinnelig et eget lite tettsted i seg selv. Langs elven- gjennom plenen vår gikk en gang hovedveien mellom Karlstad og Hagfors. Selv om selve veien forlengst er borte og blitt til plen kan vi ennå se rester av det som en gang var. Like ved hovedhuset vårt var der en gang et garveri med 3stk natursteinsbassenger hvor dyreskinn og hud ble renset og preparert. Det er nok derfor huset ligger så nært opp til elven. Samtlige bassenger har for lengst blitt fylt med matjord og benyttet som kjøkkenhage.
Men jeg har bestemt meg for å grave frem - og restaurere - i det minste ett av disse bassengene og bruke det som hagedam.

Kanskje litt galskap, men når jeg så denne statuen kunne jeg ikke motstå fristelsen, så nå er tanken at hun skal stå på en natursteinssøyle midt i bassenget.Jo, jeg er litt usikker på om det kanskje blir "too much", men jeg tar sjansen...
For øyeblikket kan hun stå ved elvebredden og skue ut over vannet.

Denne vannliljen vokser like ved vannkanten foran huset. Er det noen som vet hvilken sort dette er?

Kommentarer

  1. For et nydelig sommersted, og hvilke muligheter. Skal si dere har fått gjort masse på kort tid. Det blir spennende å følge med videre på hagedrømmen. God helg :-)

    SvarSlett
  2. ...har veldig lyst til å anlegge en liten hagedam- bare for å få hatt noen vannliljer :)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg