Litt mer om plantebestillinger. Drivhushagen.

Jeg hadde egentlig ikke tenkt å importere så mange planter i år. Jeg regner nemlig med å gå en ganske travel vår i møte med en del reisevirksomhet, jobb og annet. Likevel klarer jeg ikke helt å slutte med å planlegge utviklingen i svenskehagen. Den er jo bare 4 år gammel og altså fortsatt i startfasen. Jeg ser riktignok store forandringer for hvert år, men samtidig er det jo mye plass som skal fylles ut i ulike bed...


Jeg prøver derfor å bestille for flere deler av hagen. I år er det hovedsakelig 4 områder jeg har konsentrert meg om:

  • Woodland hagen
  • Ildbedet i skråningen bak huset
  • Bedene ved innkjørselen
  • Drivhushagen
I dag skal jeg fokusere litt på drivhushagen. Den er jo i hovedsak beplantet av roser i ulike rosa og cerise varianter, blandet med lavendel, liljer, klematis, vinranker og magnolia. Men også lavtvoksende planter med sølvfarget bladverk. 

Denne vinteren har jeg kjøpt litt andre planter som jeg ønsker å blande med de eksisterende. Litt andre fargeskalaer begynner også å blande seg inn, som denne lavtvoksende busken. Den er faktisk en syrin, men i motsetning til sine fleste andre slektninger som etter hvert blir små trær, så er denne forholdsvis rund og tett og blir ikke høyere enn 1-2 meter. På norsk heter den "Persisk syrin". Det latinske navnet er Syringa Persica Laciniata. Om våren er den vanligvis helt dekket med klaser av svakt rosa eller lavendelfargete blomster i pastell. 




Den  skal stå i utkanten av drivhushagen. I nærheten av denne har jeg også planlagt å plante en Magnolia Soulangiana. Denne får rosa/hvite tulipanformede blomster i Mai/ Juni. Den blir etter hvert et lite tre som kan vokse til 3-6 meter høyde. Jeg har bestilt en liten busk på 50cm, så det vil nok ta noen år før denne kommer i blomst. Men jeg har tid til å vente. Det er jo noe av sjarmen at ikke alt er ferdig utvokst når det plantes. Det å vente i noen år for så å endelig oppdage at planten en vakker dag springer ut er jo en veldig glede!

I år har jeg dessuten bestemt meg for å så noen andre valmuer enn de fylte variantene som har blomstret i drivhushagen de siste årene. Jeg har derfor bestilt følgende frø fra Onestoppoppyshoppe. De har veldig mange spennende varianter. Hagen min skal sås med "Papaver Somniferum Mauve", "Papaver Somniferum Drop Dead Gorgeous" og blande med "Papaver Rose Chiffon". 

NB: Bildene av de to valmuesortene, magnoliabusken og syrinen er hentet fra forselgernes hjemmesider og er altså IKKE tatt av meg. 

Bildet av rosen ovenfor er derimot mitt. Det er en "Pink Robusta", og er tatt i drivhushagen. Dette er en rugosarose, foredlet av kordes. Den blir 90-120cm høy og skal kunne vokse til sone H4/H5.
Syrin og Magnolia har jeg bestilt fra Eggert Baumschule. Om du lurer på om jeg er sponset av noen av disse firmaene? NEI! Jeg er ikke sponset av noen som helst, men lurer selv alltid på hvor folk har fått tak i en plante, blomsterpotte eller lignende når jeg ser noe jeg liker på andres blogger. 


Ha en fortsatt riktig fin dag! 

Kommentarer

  1. Det kommer til å bli sååå fint!! Gleder meg til å se :)

    SvarSlett
  2. Så spennende, flotte planter du har bestilt. Og som du sier, greit å vite hvor det er kjøpt. Jeg lurer alltid på det, som ny i hageverden er det litt av jungel å finne frem i :)

    SvarSlett
  3. Det var fine planter du har bestilt og ein nydelig fargeskala. Spennande tid no framover med planlegging og plante/frø handel.

    SvarSlett
  4. Oj, for noen delikate valmuer! Det blir en spennende tid utover det lyse halvår.
    Mvh Eli

    SvarSlett
  5. Jeg ble helt sjamert av den naturtro surikaten i vaktposisjon. Kunne tenke meg en slik selv. Hvor har du fått tak i den?

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg