En dyne av snø.

Det var jo egentlig uungåelig at vinteren til slutt måtte komme. Fra fine dager og frostfrie netter i hele Desember kom et regnfylt Januar som til slutt gikk over i frost og snø. Temperaturene er fortsatt usedvanlig milde for årstiden, men om den harde frosten skulle komme føler jeg meg litt tryggere siden hagen nå har fått en hvit dyne av snø.














Jeg kan ikke lenger plante, luke og rydde i bedene som jeg gjorde i Romjulen, men nå åpner andre muligheter seg. Jeg har jo fortsatt en kjempejobb å gjøre i skogen. Der ønsker jeg å tynne ut mer trær for å sikre at enda mer lys når skogsbunnen. Det er en jobb som uten tvil er best å gjøre når bakken er dekket av tele. Da er jeg sikker på at plantene som ligger i dvale under jordskorpen ikke tar skade av at vi tramper rundt i ulike bed.


Hjemme i Oslo har jeg forresten endelig begynt å så!
Jeg kommer ikke til å ta for meg den helt store produksjonen i år. Det blir mest staudefrø jeg satser på. De har den fordelen at de kan sås inne og deretter settes ut i kulden på balkongen. Til våren vil de forhåpentlig begynne å spire når temperaturene er noenlunde normale. Da slipper jeg å fylle kjøkkenbenken, vinduskarmen og hyller med potter. Det er jo en kjempefordel for noen som bor i en byleilighet!












De plantene jeg har forsøkt meg på så langt i år er:

  • Numerocalis (Woodland hagen)
  • Lychnis Coronaria (Blomster med hvit og rosa til Drivhushagen)
  • Lychnis Coronaria (Cerisefargete blomster. Drivhushagen)
  • Lychnis Coronaria Alba (Hvite blomster. Drivhushagen)
  • Meconopsis Alba (Hvit valmuesøster til Woodland hagen)
  • Meconopsis Burgunder (Burgunder valmuesøster til Woodland hagen)
  • Meconopsis Lingholm (Himmelblå valmuesøster til Woodland hagen)
  • Heuchera Lime: (Limefarget bladverk. Woodland hagen)
  • Lupinus Lutea   (Lupiner med kremgule blomster. Elvebredden)
  • Paeonia Veitchii (Rosa peoner til Woodland hagen)
  • Ligularia Dentata (Gule blomster. Woodland hagen. )

Ja, jeg vet. Jeg glemte å sanke inn frø i høst! Men plantene er jo vakre der de står i snøen!? Og kanskje kommer noen av plantene til å selvså seg til våren?

Ha en fortsatt riktig fin dag! 



Kommentarer

  1. Skal si du står på og finner saker å gjöre i hagen sommer som vinter!
    Jeg begynte å så stauder på andre juledag - det er koselig å pusle med og så er det jo så kjekt når man bare kan sette pottene ut og ikke fylle hele heimen:-)

    SvarSlett
  2. Skal si engelen din kler hvitt også :)
    Det er egentlig fint at det er noe hagerelatert å finne på om vinteren også. Litt klatring i trærne og frøsåing er ikke å forakte. Det er kjekt med alt som kan settes ut. Og så hender det jo at staudene frør seg selv også... Jeg har fått både løytnantshjerter, veronica, marikåpe og masse mer uten egeninnsats.

    SvarSlett
  3. Ja, endelig fikk hagen litt snø. Det er bra å ha en passende dyne over plantene, for det kan de trenge.
    Moro med litt frøsådd. Er det strandkattehale du har bilde av ? Hvis det er det, så frøsår de seg veldig.
    Ha en fin kveld!

    SvarSlett
  4. Fina vinterbilder!!
    Det är en bra tid att jobba i 'skogen'
    Ha de bra
    Mariana

    SvarSlett
  5. Hei Stein.
    Ja nå kom vinteren med snø og kulde, jeg liker faktisk litt vinter med ski og det fine lyset som kan være nå.
    Jeg har begynt å se over mine frø, å kunne sette noen potter ut nå er alltid spennende til våren.

    Fine vinterbilder, ha en fin ny uke.

    SvarSlett
  6. Så fine vinterstemingsbilder du deler. Det er vakkert ute nå, og hver tid har helt klart sine oppgaver... Kos deg med de nysådde frøene og arbeidet med tynning...
    Hilde

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg