Årets første plantebestilling...!

Ja, så er hageåret 2014 offiselt startet for min del. Jeg begynner litt forsiktig nå til å begynne med. Jeg sendte nemlig avgårde en liten bestilling til  en svensk leverandør av blomsterløk:  "A Gentleman's Garden". Du kan klikke på navnet for å komme til hjemmesiden deres.
Der har jeg kjøpt knoller som skal være med å fargelegge min svenske hagen denne sommeren. 


Jeg har kun konsentrert meg om et par bed i hagen, nemlig det i skråningen bak huset. Der er det oransje og 
burgunder fargetoner på staudene

Der tror jeg de følgende plantene vil
komplementere de eksisterende plantene.
Dahlia " David Howard" som blir opp til 75cm

og blomstrer fra Juli til Oktober.
Bladverket har en mørk, nesten burgunder 

farge. Blomstene er fylte med en varm,
oransje tone.


Noen andre planter jeg også har bestilt til dette bedet er Canna "Wyoming" som med sitt burgunderfargete bladverk og oransje blomster vil kompementere dahliaene utmerket?





Nedenfor:
Hemerocallis har jeg alt en del av i dette bedet. I år håper jeg flere av dem vil blomstre for fullt. De har alle blomster med oransje eller burgunder blomstring. Jeg synes de passer fint sammen med de øvrige sortene jeg har der, som "H. Bela Lugosi"; "H. Burgundy Love" "Ed Murray", "Fulva Kwanso", "Night Beacon", "South Seas", "Sweet Sugar Candy" og "Pardon Me"

De knollene jeg nå har kjøpt er av Hemerocallis "Hot Chocolate" som du ser bilde av under:














OBS: Ingen av bildene i dette inlegget er tatt av meg. De er funnet på ulike nettsider, men dessverre husker jeg ikke lenger hvor.




Et annet bed jeg har kjøpt knoller til er bedet ved innkjørselen, hvor jeg stort sett har røde roser, ulike typer
alunrot (Heuchera) Liatris Spicata og hvite og blå varianter av geranium.

Her har jeg bestilt en del røde Dahlia " Bishop of Llandaff"'


Disse plantene har et veldig mørkt, nesten svart bladverk og halvfylte røde blomster.
De blir mellom 50-100cm høye og blomstrer sommer og høst.















Nedenfor:

I drivhushagen er det jo stort sett en ulike typer roser, liljer, klematis og lavendel i rosa, cerise, hvite og lavendelfarger.
Nå ønsker jeg å tilføre litt andre blomster, som Dahlia "Fascination". ¨

Disse plantene blir 50- 100cm høye, har mørkegrønt til bronsefarget bladverk, har halvfylte, cerisefargete blomster med gul til brun midte.
Blomstringen er vanligvis Juli- September.






Gladioler har jeg prøvd meg på mange ganger før, men har sjelden opplevd å se dem i blomst før frosten kommer. I år planlegger jeg å prøve en gang til, men denne gangen vil jeg drive dem frem i drivhuset alt på senvinteren slik at de vil komme i knopp relativt tidlig. Forhåpentlig vil jeg da få se dem i full blomstring på sensommeren!?
Sorten denne gangen heter Gladiolus Robinetta.















Jeg har selvfølgelig sendt avgårde et par andre bestillinger til andre planteleverandører, men det får jeg skrive om i et senere blogginlegg.
 
*
Ha en fortsatt riktig fin start på det nye året!
*








Kommentarer

  1. Her var det mye lekkert! For en ypperlig start på det nye året.
    Jeg har Dahlia 'Fascination', og er veldig glad i den. Det mørke bladverket er en flott kontrast til den rosa blomsten.

    SvarSlett
  2. Oj, den orange georginen fikk jeg lyst på... Jeg har faktisk begge de to andre du viser og de er veldig fine! Jeg har sansen for mørkt bladverk :)
    Jeg gleder meg til å se resultatet av bestillingen din på sensommeren en gang. (Det virker veldig lenge til forresten.)
    Nå skal jeg kose meg med noen frøkataloger:)

    SvarSlett
  3. Skikkelig lekker den orange georginen!...og du er igang alt...må innrømme jeg har kikket på frø-leverandørene de to siste dagene,så det er vel ikke lenge før jeg også er igang:)
    Hyggelig du likte smakebiten på turen...botaniske hagen kommer senere:)

    SvarSlett
  4. Yay, nå blir det masse Dahlia hos deg! :) Flotte farger, og jeg er enig at det er fint med det mørke bladverket som enkelte sorter har. Sneglene er forresten mindre interessert i de med mørkt bladverk. Gleder meg til å se resultatet, og lykke til med Gladiolaene!

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg