Drivhusforsterkninger

For ikke lenge siden ble vi oppringt av gartnerfirmaet som klipper plener og måker på eiendommen vår. De fortalte at det hadde falt rundt 20 cm snø og lurte derfor på om vi ønsket de skulle måke som vanlig. Det ville vi selvfølgelig. Og enda bedre, de fjernet også snøen som hadde dannet seg på drivhustaket.
Jeg har jo en gang opplevd at mitt gamle drivhus kollapset på grunn av store mengder snø, så jeg er nok litt ekstra forsiktig når det gjelder å forhindre at en lignende katastrofe skal skje igjen.
Mitt drivhus er 9 meter langt og derfor blir det jo enorm tyngde om det legger seg mye snø på taket. Faktisk flere tonn. Det som da kan skje med slike drivhus er ikke at takplatene bryter sammen. Glasset tåler de store mengdene snø. Derimot presses hele takkonstruksjonen etter hvert ned - og sideveggene utover til en kan oppleve det hele bryter sammen som et korthus. 
Min løsning har derfor vært å montere en limtrebjelke i taket. Den blir da en ekstra støtte for metallbjelken som drivhuset hadde opprinnelig. Videre har jeg plassert tre tverrbjelker som går fra tak og ned i gulvet. Den største midt på kortveggen holder oppe limtrebjelken. 

Om du ser bildet til ventre er drivhuset forsterket med bjelker i kortveggene. Tre stykker som går fra gulv til tak. De er med å holde oppe takkonstruksjonen. De to vannrette bjelkene (en i takhøyde og en ved gulvet) sørger for at snøen ikke kan presse veggene utover fordi de holder tverrbjelkene på plass med vinkeljern i metall. De vannrette bjelkene har også fått hylleplater i toppkant som gjør at jeg kan plassere krukker og annen nips, både ved takmønet og ved gulvet.

Som du ser på bildet til venstre, fra drivhusets ene kortside har jeg plassert en skråbjelke mellom limtrebjeken og tverrbjelken som er med å holde taket oppe. Dette har jeg gjort for å sørge for en ekstra stor bærekraft til takbjelken. 
Et veldig pluss ved denne drivhusforsterkningen er jo at det er lett å trekke kabler og feste kroker ++ på treverk. Den hvite boksen på bildet er en lyssensor som sørger for at utelyktene utenfor drivhuset tennes automatisk ved mørkets frembrudd. 
Som du ser på bildet nedenfor er de ikke særlig forseggjorte, men de utfyller en fantastisk fin funksjon!

Tegningen nedenfor:
De røde strekene viser trebjelkene jeg har forsterket drivhuset permanent med. De er i virkeligheten malt svart. Siden drivhuset ellers har svart metall ser de faktisk ut som drivhuset alltid skulle være ment å ha denne konstruksjonen.
De blå strekene på bildet er noe jeg bare benytter om vinteren. Da setter jeg nemlig inn to støttebjelker for å hjelpe taket ved store snømengder.
Disse støttebjelkene går fra gulv til limtrebjelken i taket. Jeg har stiftet en liten bordbit på støttebjelkens ene side. Den blir stiftet lett fast i limtrebjelken. Det har seg jo nemlig slik at taket presses ned og løfter seg alt etter som mengder av snø, eller mangel på dette påvirker taket. For at ikke bjelkene skal falle overende når taket igjen blir lett har jeg sørget for at disse midlertidige bjelkene blir "hengende" fast i takbjelken.


Med husets egne metallbjelker, limtrebjelken i taket, samt de midlertidige støttebjelkene føler jeg meg litt tryggere på at drivhuset skal takle et snøfall eller flere.... Men til sommeren håper jeg likevel på å forsterke drivhuset yttlerligere. Jeg er nemlig litt for glad i det til å risikere en ulykke. 

Ha en fortsatt fin dag! 


Kommentarer

  1. Sånne mengder snø er jo skjeldent noe problem her hos oss, men når vi en gang får drivhus så må vi nok tenke på vinden. Bedre føre var... God ny uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ranten. Nei, Bergen er vel ikke veldig plaget med snø ;-)
      Jeg har også ganske sterk vind til tider på eiendommen. Det har derimot aldri vært et problem for drivhuset å takle, så det går nok fint hos dere :-D
      Ha en fortsatt riktig fin dag
      Stein

      Slett
  2. For et flott drivhus!
    Greit å være føre var så en slipper at det kollapser, god søndag kveld :-)
    Hilsen fra Gol

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei "Sjarmerende kusiner" :-) Takk for veldig hyggelig kommentar.
      Ha en fortsatt fin dag.
      Stein

      Slett
  3. Du har noen skikkelige Petter-Smart løsninger innimellom, Stein. Det er nok kjempelurt å være føre-var når det kommer til snølast og drivhus.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne Karin. Jeg ville nok valgt noe finere om jeg hadde bodd i svenskehagen, men siden jeg bare har en stakket dag en gang iblant der borte på vinteren, så er det lett for å falle for den enkleste løsningen ;-) Det viktigste er jo at drivhuset klarer seg gjennom vinteren :-)
      Veldig fine planer du har for yttergangen din forresten. Det prosjektet følger jeg gjerne med på. Vi må nok også ta til med et lite prosjekt i vår yttergang snart - og da er det jo godt å ha fått noen tips og ideer fra deg.
      Ha en fortsatt fin dag
      Stein

      Slett
  4. Det er nok smart med forsterkning av drivhuset. Og du har rett, det ser ut som det er ment å være sånn.
    Jeg trenger ikke bekymre meg for snø på drivhustaket her. Vi har nemlig ikke vært særlig plaget med snø denne vinteren. Her er det bar mark.
    Ha en fin uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Mariann. Takk for hyggelig melding :-)
      Bar mark er jo litt forlokkende, selv om alt selvfølgelig har sine for- og bakdeler. Jeg er jo glad i snøen fordi den legger seg som en beskyttende dyne over hagen når frosten kommer. Men samtidig kan jeg ikke nekte for at det er mye som blir veldig mye tyngre når snøen faller i store mengder. Hadde nok vært best om vi kunne utveksle litt. ;-) Litt hos deg og litt snø hos meg..
      ha en fortsatt fin dag.
      Stein

      Slett
  5. Gosh ja jeg tenker på dere når det snør og snør og snør.
    Bra dere gjør noen ekstra grep for å være på den sikre siden!
    Åhhh jeg lengter så veeeeldig etter våren!

    SvarSlett
  6. Så flott du har laget det!! Sort var lekkert her ja.

    God helg

    SvarSlett
  7. Ellers et lækkert drivhus i der har. I må glæde jer til det bliver sommer så i kan nyde den igen :-)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg