X-Faktor Oransje og Rød


Denne helgen skal vi reise til vår Spanske hage og bli der i noen uker.  Derfor tenkte jeg at min røde X-faktor kandidat skulle være fra hagen der nede.
Etter litt betenkning falt valget på min lille Flaskebørstebusk: Callistemon.

Disse er nemlig eviggrønne ørkenplanter som blomstrer frodig vår og sommer. Selv om de kan være ganske tørketolerante, så trives de best med å få jevn tilgang til vann. Der finnes ulike varianter av dem. Noen blir ikke høyere enn rundt 60-70 cm, mens andre kan bli store trær.
Løvverket holder seg grønt og fint hele året og nye skudd får en fin, rødlig glød i motlys.
Jeg har plantet min Callistemon i fullt solskinn, men de vokser også i halvskygge. Dessverre tåler de derimot ikke frost, så om du kunne tenke deg en slik i Norge, må du nok oppbevare den innendørs om vinteren.


Vår spanske hage er forresten full av røde og oransje blomster, så der er mer enn nok av andre X-faktor kandidater jeg kunne valgt, som for eksempel en av de mange Aloe sortene jeg har. Noen blomstrer i rent oransje, andre i rødt, som sorten nedenfor. Om jeg ikke husker feil er akkurat denne en såpealoe. Ja, den kan faktisk benyttes til akkurat det- altså såpe.

Joda, jeg har både røde og oransje blomster i Sverige også. Stort sett er disse plantet i "ildbedet" hvor jeg har samlet planter i oransje, lilla og burgunder toner.

Jeg har jo stor sans for liljer på eiendommen, en favoritt i nevnte bed er Lilium Orientalis "Orania".
De får en fersken/ kremoransje farge med burgunder knopper og bakside av kronbladene.
De dufter herlig og blir mellom 60- 75 cm høy. Jeg planter liljer vanligvis i klaser, både fordi de da støtter hverandre opp, men også på grunn av den massive "blomsterbukettfølelsen" de gir i et bed. Aller finest er de om de er omgitt av planter i avstemte farger og former, men de klarer seg fint alene også. 











































Bildet nedenfor er en oransje/ferskenfarget skjønnhet jeg er glad for å ha i ildbedet. Rosen Caramella får frodige, fylte blomster flere ganger i løpet av sommeren. Den dufter svakt, blir opp til 100-120cm høy og er såpass sterk at den kan dyrkes til sone H5. Foredleren er Kordes


En annen plante jeg setter stor pris på i "ildbedet" er Ildvortemelk:  Euphorbia Griffithii. De får egentlig ørsmå, gule blomster i Mai til Juli, men bladverket under dem blir oransje. Ildvortemelk er en lettstelt staude hos meg, omtrent 40- 60cm høy og  kan dyrkes til sone H5.


Du deltar vel på Moseplassens X-Faktor konkurranse du også?



















Kommentarer

  1. Har aldrig før set flaskebørstebusken. Den er speciel, men flotte farver :)

    Held og lykke :)

    SvarSlett
  2. Her var det mye lekkert. Rød/orange blomster er utrolig flott.
    Ønsker deg lykke til i konkurransen.

    Klem Vivi

    SvarSlett
  3. jeg har en ildvortemelt (tror jeg, det er iallefall en rødblomstrende vortemelk) ute i bedet som har kommet med flotte skudd, ny i fjor, gleder meg til å se den i blomst i år. Fikk litt vortemelkdilla nemlig...
    Ha en fin helg, og god tur sydover etterhvert :)

    SvarSlett
  4. Flotte fargefyrverkeri du har delt i dag! Ønsker deg god tur sydover og lykke til i konkurransen! Hilsen Anne-Kristin

    SvarSlett
  5. Så flott plante, og så artig navn! Ukjent for meg, men det er vel en `sydenplante`!
    Ønsker deg lykke til!

    SvarSlett
  6. Masse lekkert i orange og rødt i hagene dine :-) Nydelig rose! Flott kandidat!
    Lykke til :-)

    SvarSlett
  7. Jeg måtte se, og se om igjen første gang jeg opplevde en flaskebørstebusk! Utrolig blomst. Forresten fine, de aprikosfargede du viser, også :)

    SvarSlett
  8. Her var det mye lekkert! Flaskebørstebusk har jeg ikke sett før. Den var spesiell! Heldige du som har hage på så forskjellige steder. Caramella var en nydelig rose! Ha en fin kveld og lykke til!

    SvarSlett
  9. Flaskebørstebusken var stilig, og bærer navnet med rette!

    SvarSlett
  10. En mycket speciell växt och fin. Lycka till!

    SvarSlett
  11. Flaskebørstebusk! Den var stilig. Har aldri sett noe lignenede. Lykke til og god tur.

    SvarSlett
  12. Mycket härligt att kika på här!

    SvarSlett
  13. Mycket läckert! Eldtörel hamnar på min lista!
    Lycka till!

    SvarSlett
  14. Ikke noe lett valg vil jeg tro?! Flotte bilder! Masse lykke til :-))

    SvarSlett
  15. Wow! Vilken häftig blomma….. lycka till i x-factor!

    SvarSlett
  16. Flotte bilder av vakre planter ! Flaskebørstebusken er virkelig stilig, og Caramella, min favoritt.
    Lykke til.

    SvarSlett
  17. Veldig spesiell den flaskebørstebusken! Og Ildvortemelk er en jeg skal notere ned, for den har jeg lyst på i hagen min.
    Lykke til i konkurransen!

    :-)

    SvarSlett
  18. En flaskebørstebusk! Det må være flaskerenserbusk på dansk, men jeg har stadig aldrig hørt om den! Helt specielt udseende, og meget eksotisk!
    Ønsker dig lykke til i konkurrencen!.

    SvarSlett
  19. Så fin flaskebørstebusken din er. Du har mange fine planter i ildbedet ditt også, ser jeg. Liljene og rosene er bare helt herlige. Lurt å plante liljene i grupper. Det med at de vokser opp som buketter, er en tanke jeg liker. Det skal jeg nok huske på :)
    God påske til dere :)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg