Sommerens store prosjekt: Drivhusbygging


Så var to varme, hektiske og hyggelige uker over for denne gang. Vi har reist en del rundt i distriktet, sett teaterstykket; "Nils Holgersson" på "Berättarlådan i Sunne, kost oss med hyggelige middager på bryggen og hatt besøk av naboer og venner. En fin sommer med andre ord.
Vi har også benyttet tiden å jobbe litt her borte. Denne gangen bestemte vi oss for å bygge ferdig drivhuset jeg begynte på før ferien.
Det viste seg å være en mye mer tung og komplisert oppgave enn opprinnelig plantlagt. Vi hadde satt av 3 dager til prosjektet, men brukte over det dobbelte.


Siden huset ble bygget opp av rester fra mitt tidligere drivhus. En bygning som ble knust av store snømengder vinteren for noen år siden, så gikk det VELDIG mye tid til å rette ut bøyd og skjevt metall. Vi bestemte oss derfor å bygge huset i en kombinasjon av metall, trevirke og glass.
Selve rammen er av metall. Deretter forsterket vi det hele med bærebjelker i tømmer. En drager ble montert sammen med takbjelken. Vi føler oss derfor ganske sikre på at dette bygget kommer til å tåle noen tonn med tykk, våt snø...!
Etter at rammeverket var oppført ble glasset montert. Vi visste jo ikke hvor mye glass som kunne benyttes fra det gamle huset.


De feltene vi manglet vinduer til fikk i stedet treverk. Vi endte faktisk opp med å ha en del vinduer til overs for veggene, men manglet tre stykker av de trekantede til mønet. Jeg skal få skjært ut et av disse, men valgte å bygge fronten i tre, mest fordi jeg da kunne forsterke den delen som gatedøren skulle monteres i.


Selvfølgelig malte vi hele huset svart. Det gjorde ting mye enklere. Vi kjøpte nemlig svarte metallplater til den delen av taket som var over inngangsdøren, både fordi vi manglet to glassplater, men også fordi området til døren er bygget ut omtrent 50cm utenfor glasshusdelen slik at dørdelen danner et eget lite rom. Litt vanskelig å se kanskje, men jeg har faktisk en plan med glassfeltet ved siden av døren...


Jeg må innrømme vi ble litt stolte over at gatedøren jeg hadde fått gratis på Finn.no faktisk passet perfekt inn i rammen vi laget. Nå mangler vi bare dørlåsen. Den skal jeg kjøpe til neste gang jeg drar over til Sverige.

Huset er kanskje litt blanding av "hummer og kanari", men så er det ment å fungere som et drivhus jeg skal jobbe med planter og blomster. Altså ikke en ekstra utestue eller lignende. Beliggenheten er kanskje ikke ideell med hensyn til akkurat dette. Det ligger omgitt av en del trær, men sørvendt, noe som gir det sol stort sett fra 12 til solnedgang.
Fremdeles gjenstår en del jobb på huset. Kanskje spesielt innvendig, men den tid, den sorg :-)


Ha en fortsatt riktig fin dag! 

Kommentarer

  1. Det er blevet flot! Jeg kan godt lide blandingen af træ og glas.

    SvarSlett
  2. Smart att återanvända det gamla växthuset och komplettera med trä!
    Fint blev det med.
    Ha en fortsatt fin sommar
    Mariana

    SvarSlett
  3. Kjempefint! Kjente jeg ble litt misunnelig ja :-)) Fortsatt fin sommer!

    SvarSlett
  4. Det må være drivhuset med den smukkeste udsigt ever :-)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg