Høststemning..

Nå er tiden kommet hvor hagen så definitivt har begynt å forberede seg for mørkere kvelder og kjøligere netter. De fleste plantene har latt sine siste blomster få danne frø som jeg må inrømme jeg ikke har sanket.
Det betyr ikke at hagen nå har gått i dvale. Fortsatt er det mye farge, både på bladverk og blomster. Denne gangen skal jeg likevel fokusere på noe annet. Nemlig den stillheten og freden jeg føler kommer med tidlig høst.
Ennå har ikke regn og blåst satt inn. Plenen er fortsatt forholdsvis fri for dødt løv. Elven begynner å fylles opp av flokkfugler som tydeligvis gjør seg klar til å trekke sydover. Faktisk ser vi dem stadig oftere anta plogform idet de lander og letter fra vannflaten. De vet tydeligvis hvilken årstid vi har kommet til!
Utenfor min hage er det utvilsomt Canadagjessene som utgjør de største fugleflokkene med grupper på opp til 30 individer som daglig lander like foran plenen. Gjerdet gjør at de ikke lenger kommer på land, men enkelte steder er elven så grunn at de liker å spise næringsrike bunnplanter som tydeligvis har vokst seg store og lange i løpet av sommeren.

 Andre ganger flyr de bare lavt over vannflaten uten å gjøre tegn til å lande. De forstår vel at en må variere på beiteområdene for å ikke overbelaste de fruktbare områdene i elven. Der har vi mennesker kanskje et og annet å lære...?


En hage som begynner å finne frem høstklærne:


Ha en fortsatt riktig fin dag! 

Kommentarer

  1. Høsten har også sin sjarm. I dag så jeg noen store fugleflokker som fløy og satte seg i trekroner rundt omkring. Det så akkurat ut som en fiskestim slik de fløy. De begynner visst å samle seg før ferden sørover.

    UnaCita

    SvarSlett
  2. Veldig vakker den rognen eller hva det er på det siste bildet.
    Måtte høsten og de varme fargene få henge litt før de blåser bort!

    SvarSlett
  3. Ja, lite vemodigt känns det allt när man ser fågelplogarna och hör deras snattrande med varandra. Jag brukar önska dem lycka till på färden och hoppas att allt går väl och att vi hörs till våren igen.

    SvarSlett
  4. Ja nå må en bare begynne å pakke inn saker og ting, jeg undres hvert år hvor mye jeg har greid å drasse ut overalt he he.
    Jeg liker høsten, alle de fine fargene og den friske luften.

    God lørdagkveld fra Marit.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg