Som små stebarn..? /Like stepchildren..?

Nå er det under én uke til jeg drar avgårde noen uker til Spania. Jeg gleder meg veldig til å se igjen huset og hagen der nede. Familie og venner har gitt tilbakemeldinger om at eiendommen er mer frodig enn noen gang. Sannsynligvis på grunn av en kald og regntung vinter. Nå er det varmt og godt igjen, så plantene skal visst formelig strutte av glede og våryrhet!
Likevel har jeg litt blandete følelser for å dra. Terrassen og vinduskarmer i Oslo er fulle av frøplanter, stiklinger og løk og knoller i vekst. Planterommet i Sverige (glassverandaen) er fylt av mer kuldekjenslige planter og i drivhuset står potter fra noen av importene jeg har hatt i vinter. Midt oppi alt dette skal jeg altså dra avgårde, uten å ha avtalt skikkelig med noen som kan vanne mens jeg er borte :-(
Jeg har derfor prøvd meg på en ny måte å drive plantene på. Jeg laget et slags basseng på gulvet i drivhuset ved å forme en stor "kasse" stående rett på betongen. Deretter la jeg fiber- og damduk oppå denne. Hele "bassengbunnen ble så dekket av BLEIER som jeg la tett i tett og fylte deretter opp med 50- 100 liter vann. Bleiene svelte fort opp og sugde til seg alt vannet fra bassenget.
Oppå disse bleiene plasserte jeg så alle de pottene jeg var mest redd for å miste.

Når alle pottene var plassert dekket jeg hele bassenget med et par lag fiberduk for å beholde fuktigheten og samtidig beskytte for solen.
Min største bekymring er at vi nå plutselig får en varmebølge når jeg er borte!? Det hadde vært kjempesynd om alle plantene tørket inn... Nedenfor til venstre kan du se hvordan plantene er plassert på drivhusgulvet med fiberduk som dekke. Jeg har satt dørene på gløtt for å få litt utlufting og kommer til å vurdere om jeg skal montere de automatiske vindusåpnerne i morgen!? Jeg er jo ennå ikke helt sikker på om nattefrosten har forlatt oss for i år...
Jeg håper at plantene mine vil klare seg gjennom denne perioden som stebarn...!
HAR DU NOEN FORSLAG PÅ HVORDAN JEG KAN FORBEDRE DERES MULIGHETER TIL Å OVERLEVE??
Today it is less than one week before I leave for two weeks in Spain. Unfortunately I have not arranged with anyone to water my plants in Sweden during my absence... Inside the "plant room" (our glass veranda inside the house) I have placed all the plants requiring warmer climates. I have placed bottles of water in every single pot.
However- I did not quite know how to treat the outdoor plants I have received from a few of my imports this winter.
Anyway- Here is what I have tried out:
I have made a big "square box" directly on the greenhouse floor and covered this with a pond sealer. I then filled this "pond" with water and covered the whole pond in baby diapers that rapidly sucked up all the water (about 50- 100 litres) On top of the wet diapers I placed all the pots I was afraid would not stand to dry out after watering them well. Then I covered the whole "pond" with fiber cloth fabric to protect from cold and sun, but also to ensure not too much of the water dried away.
My biggest fear is that there will be a "heatwave...." during my absence. I am therefore considering reinstalling the automatic window openers that were removed for the winter...
I really hope my small "stepchildren" will survive my two week absence!? :-(
DO YOU HAVE ANY GOOD IDEAS ON HOW I CAN IMPROVE THEIR CHANCES OF SURVIVAL??

Kommentarer

  1. Hjelp! det prosjektet vet jeg ikke om jeg hadde hatt nerver til, uten å ha noen til å se etter i løpet av de ukene du er borte :-\ April KAN bli solrik og varm og da tørker små planter og potter fort ut, til tross for at du har tømt nærbutikken for bleiepakker ;-)
    Men det kan selvfølgelig gå bra. Du får håpe på litt skyet og kjølig vær mens du er borte.

    SvarSlett
  2. Hei! Jeg kan ikke forslå noe her, jeg triver småskala i forhold til deg. Men - jeg har stor sans for risikoprosjekter, og jeg er nesten sikker på at selv om ett og annet bukker under, vil det meste greie seg helt fint. Og man må jo bare fokusere på det som går bra! Plantene er programmert til å overleve, og med mindre forholdene blir ekstreme over tid er det bare å satse på at det går bra :-) Det mest risky er vel kanskje om du har noe som spirer mens du er borte. Jeg var borte fra frøplanter i ca 2 uker i april i fjor, og det gikk veldig bra selv om jeg bare vannet godt før jeg dro og plantene stod inne.

    SvarSlett
  3. Hei Trine og Bille.
    Takk for positive ord. Det er vel litt for egoistisk av meg å håpe på skyet og kjølig vær, men jeg vurderer jo sterkt på om jeg skal være så frekk å spørre en av naboene om de kanskje kan se innom og gi plantene en skvett vann en gang iblant... - men er redd de snart går lei av å gjøre meg små tjenester i bytte for en flaske vin eller whisky... ;-)
    Bille. I Oslo er jeg litt heldigere stilt. Her har jeg jo gode venner som stikker innom leiligeten og vanner når jeg er borte, men ingen av dem falt for fristelsen å låne stedet i Sverige i påsken.. ;-)

    SvarSlett
  4. Hei Stein!
    Forstår deg godt, vi her har samme problem.
    Derfor blir det ofte til at planer en har, ikke blir noe av.
    Men løsningen din virker som et lurt påfunn, det gjelder å være kreativ.
    Skal bli spennende å følge alle dine prosjekter videre.
    God tur til Spania, det blir sikkert deilig.
    Her er det jo så kaldt at det minner ikke mye om vår.
    Mange hilsen fra Grete i Sandefjord.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg