Hjem til full vår! / Home to an early spring!

English translation below!
Som før nevnt har jeg vært i feriehjemmet vårt i Spania de siste ukene. Der nede var den første perioden preget av et uvanlig varmt og fint klima for årstiden, men etter hvert normaliserte tingene seg. Jeg har derfor benyttet mye av tiden på å plante og rydde litt i hagen.
Spesielt konsentrerte jeg meg om planting i skråningen mellom oppkjørselen og huset vårt. Den har i mange år vært overlatt til ugress som klarte å klore seg fast i en veldig bratt bakke. Stort sett dreier det seg om Spanske margeritter og eføy som har tatt seg til rette. Nå liker jeg begge typene planter og siden de er så generøse, hver på sin måte, har jeg latt dem få stå i fred. Margerittene er ekstremt riktblomstrende og eføy et vakkert innslag med sine friske, grønne blader. Mest av alt har jeg plantet nerium Oleander busker i rosa, burgunder og hvitt. Videre har jeg benyttet ulike blomstrende sukkulenter som den oransjerøde varianten på bildet over til venstre, foruten lilla, gule og dyprosa typer. Jeg har også plantet pelargoniaer i samme fargetoner. Skråningen er nemlig såpass stor at jeg ønsker ulike områder med fargevariasjoner. Jeg har også plantet inn eviggrønne busker, oliventrær og Strellitzia (papegøyeblomst), blå busker av Solanum rantonnetii, cosmos, Belle de Jour (ikke slyngende) og diverse andre duftende blomster. 

Busken til høyre har jeg også plantet et par eksemplarer av. Desverre er jeg medlem av "korttidsminneforeningen", (eller burde vært det) så jeg har desverre glemt navnet på disse. Et furutre og et Acacia som har vokst frem skal få stå, men de holdes i tømmene så de ikke blir store og ruvende. Med andre ord er hagen ikke særlig sirlig og velstelt, men kanskje lytt uryddig og med vell av blomster i ulike farger og kombinasjoner- akkurat som jeg liker den - selv om andre kanskje vil kjenne det klør i fingrene forid tuer av strå vokser opp enkelte steder ;-) Rettelse: Jeg fikk melding fra Trine på Blomsterknatten om at dette er en Callistemon; "Flaskebørste busk"  Takk for hjelpen Trine!


På toppen av skråningen har jeg, blant annet plassert denne potten med en slags bregne. Jeg la merke til at disse vokser over alt i beplantninger langs veiene her nede, så jeg regner med de tåler en del tørke? Tidligere hadde jeg en helårsgrønn plante i potten. Den stortrivdes og har derfor fått ny bolig plantet i bakken nede i skråningen.

Det var også fint å komme tilbake til Norge denne gangen. Her i Oslo har det alt blitt grønt - både i naturen og på terrassen min, så nå har jeg noen store billass med planter som venter på å flytte til sitt permanente hjem i Sverige! Til helgen skal jeg reise over og da gleder jeg meg storveis til å se hvordan plantene har klart seg i drivhuset og i glassverandaen de ukene jeg har vært bortreist!

As mentioned in a previous post, I have spent the last few weeks in our Spanish home. During this time I have spent a lot of my days in the garden.



I mostly concentrated on planting the slope between our driveway and house. For years now it has been left to the care of weed, gravel and dust since the slope is very steep. Fortunately Spanish margueritas ("Osteospermum ecklonis") and ivy seem to thrive there, so the area actually looked quite good in my eyes.

Anyway, now I have also planted Nerium Oleander bushes in different shades of pink, burgundy and white. I have also planted different colored, creeping succulents like the orange one on the above picture. Other colors are purple and pink. Evergreen shrubs, olive trees, Strellitzia, blue flowering bushes of Solanum Rantonnetii, pink Cosmos flowers, Belle du Jour and different scented flowers have also been planted.

The red bush above has also found a home in the slope together with a few similar ones. A Mediterranean pine and an acacia has also been allowed to stay, so as you can see, the bed might appear as a mess to other gardeners, but I love the generosity and “wildness” about it due to the different colors, shapes and styles. The ground is almost completely covered by color in any sort- just like if they had planted themselves there ;-)

It was also very nice to return to Norway this time. Here in Oslo nature is covered in green – and so is my veranda. I was glad to discover that a few full carloads of plants soon will have to be carried over to Sweden where they will find a permanent residence. I am also looking very much forwards to get over there and find out how plants in our greenhouse and Glass veranda have managed during our weeks of absence!

Kommentarer

  1. Velkommen hjem til nesten sommer :-) Busken er nok en Callistemon/"Flaskebørste". Jeg har forsøkt meg på dem et par ganger her hjemme, men de har ikke klart vinterlagringen i kjelleren. Er nok best å dyrke dem i miljøer hvor de kan overvintre i bakken.
    Da går det pakke i posten til deg rett over helga. Må få dem avgårde nå, før de blir så store at de blir vanskelige å sende ;-)

    SvarSlett
  2. Takk for informasjonen om navnet på busken Trine! Jeg gleder meg til å motta brugmanisaene og apeskrekktreet! :-D Ha en riktig fin dag!

    SvarSlett
  3. Så flotte bilder!
    Stas å se!

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg