En liten titt på drivhuset

I sommer har jeg fått titte inn i veldig mange spennende, frodige og fantastifulle drivhus her inne i bloggland. Jeg skulle gjerne hatt et slikt rom fylt med planter der jeg bor, men mine drivhus befinner seg på hytten vår og jeg har, av praktiske hensyn, derfor ikke samme mulighet til å se det bugne av planter. Jeg klarer likevel ikke å la være, men har plassert noen planter der inne. Ja, jeg vet at det ikke er særlig lurt siden eiendommen ofte kan stå alene i opp til 3 uker om gangen.
I et drivhus har det en tendens til å bli veldig varmt. Dessuten faller det jo hverken regn eller dugg der. Likevel- mine forsøksplanter har faktisk klart seg veldig bra på egenhånd!
Se på denne Flittiglisen for eksempel. Til våren kjøpte jeg 5 små stiklingsplanter av denne. De ble plassert i en krukke og satt inn i drivhuset for å beskyttes mot nattefrost. Før jeg visste ordet av det hadde de vokst seg til en stor og frodig plante. Jeg hadde derfor ikke hjerte til å dele dem opp og plante dem andre steder. Min flittiglise har derfor blitt stående i drivhuset hele sommeren. Til tross for sol og tørke har de blomstret frodig absolutt hele sesongen!


  1. Disse to plantene mente jeg, i utganspunktet hadde større sjanse for å overleve. De er nemlig middelhavs-vekster som begge takler ekstrem tørke. Den nærmeste er en Campsis Radicans, en ivrig klatreplante som egentlig skal bugne av store, oransje klokker på denne tiden av sommeren. Min er merkelig grønn og fin, men med mengder av fine knopper, så den er nok i frodig blomst neste gang jeg kommer til Sverige!?
    Bak engelen vokser en Bougenvillea. Den skulle også vært dekket av lilla "blomster" på denne årstiden. Det gjør den imidlertid ikke, men jeg synes faktisk at de nyeste bladene har begynt å få et svakt lilla slør, så kanskje den endelig vil vise sin fargeprakt?

Ingen av disse to plantene er vinterherdige i Norden, så når frosten nærmer seg kommer jeg til å klippe dem litt tilbake og plassere dem innendørs.

Bildet nedenfor: Ser du knoppene på min Campsis Radicans? Gjett om jeg gjerne skulle blitt værende i Sverige- bare for å få med meg blomstringen på denne....!?


Nedenfor:
Joda, vinrankene har faktisk fått frukter, men de er ikke særlig store ennå. Dette er en sen sort som nok ikke har modne druer før om en måneds tid. Kiwi plantene som befinner seg i samme bed inne i drivhuset, hadde masse blomster i vår, men ikke en eneste frukt! Kanskje den aldri rakk å bli pollinert av noe insekt? Det er jo ikke så lett for dem å snike seg inn i et slikt glasshus....?

I drivhusets ene korthjørne har dette laurbærtreet fått plass. Det tåler ekstrem tørke og mye sol, så det ser faktisk ut som sommeren inne i denne "badstuen" har gjort det ganske godt. Laurbærtreet er nå langt over to meter høyt, men trenger nok å legge på seg en god del i bredden ennå. Den runde planten på bordet i forgrunnen er laget i plast. Jeg prøver å overse det siden det ikke er så lett å få noe til å overleve i små potter inne i et drivhus som befinner seg på hytta :-)

Nedenfor: Sitrontreet har etter hvert begynt å få mange frukter i år. Det må tydeligvis trives godt, for det er nesten alltid en eller flere blomster på treet, samt at det jevnlig produserer frukter. For øyeblikket har det vel omtrent 20 små sitroner, men det tar nok maange måneder ennå før noen av dem er så store at en kan spise dem.

Nedenfor:
Min røde klatreplante: Mandevilla overlevde vinteren innendørs i år. Jeg klipper den jevnlig tilbake så den ikke skal bli for voldsom. De tar jo ganske stor plass innendørs om vinteren disse Middelhavsplantene. Den blomstrer kjærkomment i en intens rød farge store deler av sommeren- og har ingen problemer med den tørre og stemoderlige behandlingen den får som drivhusplante på hytta vår.




Det pottede fikentreet har derimot ikke en eneste frukt i år. Jeg tar ikke det så tungt, for ute i hagen vokser et lite fikentre på friland!
Det plantet jeg ute for tre vintre siden og utrolig nok har det taklet livet utendørs i sone H3/H4! Ja, jeg er litt stolt av det :-)
Det vokser sakte og fryser litt tilbake hver vinter, men langsomt blir det større og mer herdig. Kanskje jeg kan plukke frukter av det om noen år...?
Neste gang jeg besøker feriehagen skal jeg huske å ta noen bilder av det.

Tilbake til fikentreet i drivhuset. Hver vinter tar jeg det inn i kjelleren hvor det står mørkt og kaldt frem til våren.
Neste år skal jeg forsøke å ta det opp i stuen rundt Mars måned for på den måten å forlenge vekstsesongen. Kanskje det da får frukt?


Til slutt et lite "fuskebilde". Oleander busken min har blitt ganske stor og grønn i drivhuset. Men den blomstret bare i begynnelsen av sommeren. Siden har det ikke kommet nye knopper. I fjor blomstret den jevnt og trutt hele sesongen. Så bildet nedenfor er et lite minne fra Juni, når de første knoppene kom i blomst. De øvrige hadde sitt fargeflor de ukene jeg var hjemme i Oslo.
Sånn er det jo med en feriehage. Mye avhenger av timing og flaks om en skal få med seg ulike typer blomstring. Mange av plantene mine har jeg faktisk aldri sett i blomst, men ser jo både av knopper og visne rester at de faktisk har latt knoppene sprette og glede tilfeldig forbipasserende insekter i mitt fravær :-)


Ha en fortsatt riktig fin sensommerdag! 

Kommentarer

  1. Herlige bilder, Stein :) Drivhuset er selve lykken, heldigvis står mitt der jeg bor, men også vi forlot det i 10 dager. Kjøpte vanningsanlegg, det fungerte helt greit. Men nå må det sies at jeg dyrker agurk, tomat, paprika og chili. Ingen middelhavsvekster ville takle klimaet det jeg bor tror jeg. Kos deg med drivhuset uansett hva som vokser der :)

    SvarSlett
  2. Ikke noe problem å skjønne at du ikke ville reise ifra hagen nå :-)) Herlig!

    SvarSlett
  3. Det er helt klart fordeler med drivhus, men jeg bruker mitt bare på våren og sommeren for vi er jo litt på farta og det er så sørgelig når alt ligger paddeflatt.
    I sommer har det jo vært ekstra varmt og tørt så det hadde blitt mye vanning.

    Flittiglisen er så flott, og det er moro med litt eksotiske planter og ikke minst stilig å se på når det slynger seg rundt som det var en liten jungel.

    Flotte planter Stein, ha en fin dag.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg