En sommerlig vandring i Woodland hagen....

Sommeren er nok ikke den tiden jeg fokuserer mest på Woodland hagen, men jeg forsøker å holde den vedlike med ugressluking og deling av stauder. Det er en fantastisk følelse å endelig se at flere av plantene nå har vokst seg såpass store at de er mulig å dele opp i små planter jeg kan spre i enkelte grupper! I år ser jeg virkelig at skogen begynner å ta form!

Jeg har hatt en stor forkjærlighet for bladplanter som hosta, bregner, bronseblad og annet når jeg gikk til innkjøp for skogen. Dette resulterer jo at den derfor gjerne skulle hatt enda mer blomstring, men da må jeg først få inn mer lys og det betyr å fjerne flere trær. Det kommer jeg nok til å gjøre i fremtiden, men foreløpig skaper området med såpass mye skygge en sone som klarer seg selv. Med andre ord. Denne delen av eiendommen vanner jeg aldri annet enn at nykomlinger får en god rotbløyte når de plasseres ut.
Jeg prøver å fylle på med blomstrende planter nå og da. Utvalget er jo ikke så stort i skyggeområder, men hvite liljer ser ut til å trives og opptar stadig større deler av skogen. Tidligere i sommer var det martagonliljene som regjerte. Nå er det lavtvoksende, asiatiske varianter, som "Inuvik" og "New Wave". De blir ikke høyere enn 40-50cm og trenger derfor ikke å støttes opp. Det gjør derimot andre varianter jeg har, som "Lilium Siberium". Til dem benytter jeg kvister og pinner som støtter dem, og de plasseres naturligvis i bakkant av bed, mot bakgrunner som trær og busker.


Hortensia er også en takknemlig plante i halvskygge/skygge. Jeg har derfor begynt å plante en del klatrehortensia, som Hydrangea Anomala Petiolaris. Den har jeg plassert ut 6-7 steder i skogen, men jeg skulle gjerne hatt enda flere planter.. Jeg har ikke råd å kjøpe store planter, så de små jeg har fått tak i vil nok ta mange år før de gjør noe utav seg... :-)
Planten på bildet nedenfor er derimot en skogshortensia; Hydrangea Arborescens "Annabelle". Den blir en busk på 1-2 meter, får store, hvite "snøballer" om sommeren og trives både i sol og skygge. Eksemplaret nedenfor står for eksempel relativt skyggefullt, men blomstrer likevel frodig, selv om den kommer mange uker senere i blomst enn et tilsvarende eksemplar jeg har på plenen ved drivhuset.


Bildet til venstre:
Astilbe er uunværlige blomster i en Woodland hage siden dette er planter som blomstrer når det meste annet er gått i dvale i skogen. Jeg prøver å teste ut så mange som mulig av disse, men siden min skog for det meste består av sandjord, er det ikke ideelle forhold for denne typen planter som gjerne foretrekker fuktig og muldrik jord.
Beklager bildekvaliteten forresten. Jeg lærer meg visst aldri å ta bilder når dagslyset er litt sterkere, så som vanlig har jeg løpt rundt i skogen og lett etter fotomotiver i det mørket senker seg ;-)
Nedenfor.
Ingen tvil om at det er grønt som har hovedrollen i vår skog. Her er det kombinasjoner av hortensia, hepatica Nobilis, bregner, akeleiebladverk og primula ++.



Primula har forresten begynt sin andre blomstring denne sesongen. De er ikke så frodige som i vår, men gir likevel en kjærkommen farge på skogsbunnen.

Nedenfor:
Jeg vet mange har et litt ambvivalent forhold til Praktlysning; Lysimachia Puncata, men jeg er glad den ser ut til å trives i min skog. Den sprer seg foreløpig ganske sakte og viser overhodet ingen invasive tendenser. Det skyldes nok at jeg bevisst har plantet dem i de mest skyggefulle delene. Vil den leve i min skog, så får den ikke "orkesterplass"... ;-)


Nedenfor:
I forgrunnen til høyre er det en Astilbe "Milk and Honey" som blomstrer, men hvite liljer har likevel hovedfokus. I bakkant til høyre, en Magnolia Stellata som fortsatt bare er på størrelse med en busk.


Nedenfor:
Foran surrekatfiguren er det en Hosta "Mama Mia" som har fått plass. Til venstre for denne skimtes en Hosta "Canadian Blue". Bregnen bak surrekaten er en Osmunda Regalis.  "Stråene" som vokser rundt figuren er egentlig hvite fagerklokker: Campanula Persicifolia "Alba", men de var stort sett bare i knopp når bildet ble tatt. - og ja, det grønne på bunnen av "bedet" er mose! Det er vel ingen hemmelighet at jeg setter veldig stor pris på mosen som er i ferd med å dekke skogsbunnen for tiden! :-D Jeg har gjort mye for å få den til å etablere seg, for sandjord er ikke denne vekstens favoritt underlag...
Som du ser er det ugress både her og der i mine skogsbed. Jeg luker nå og da, men for å være ærlig er det stort sett om våren jeg bryr meg om slike sysler der. Om sommeren får skogen stort sett klare seg selv..


Ha en fortsatt riktig fin dag! 



Kommentarer

  1. Så flott, der er det nok en fornøyelse å vandre under trærne og se på alle de fine plantene.

    Det har vel vært fint for plantene å stå i litt skygge i år som det har vært så tørt og varmt,
    å vanne der er vel utelukket.
    Ett flott stykke skog og fine bilder, god helg.

    SvarSlett
  2. For en flott skogshage! Flott å se litt alternativ bruk av kjente stauder!
    Hilsen Anne-Kristin

    SvarSlett
  3. Det er en skøn skovhave du har :-) Det er dejligt, nat planterne tager så godt fat, at du kan begynde at dele dem.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg