Lat helg på balkongen

Denne helgen har jeg gjort noe så luksuriøst som å bestemme meg for å bare være hjemme. HELE HELGEN! :-D
Jeg kan faktisk ikke huske siste gang det skjedde. I dag har jeg sittet på balkongen og slappet av i solen, lest frøkataloger og planlagt litt hva jeg skal så til neste sesong.


I grunnen er det nesten utrolig at jeg ikke sitter her ute oftere, men i dag har jeg spist både frokost, lunch og middag blant plantene, solt meg og lest. Kan en be om mer nå på tampen av sesongen?


Balkongen er kanskje litt overfylt for tiden, men jeg nyter å ha det slik. Jeg får nesten en følelse av å ha min egen lille hage midt i byen.
Nå er det jo ikke så fullt av planter her ute hele tiden. Denne gangen har det seg nemlig slik at Plantasjen hadde nattsalg på Torsdag, mens jeg hadde noen gavekort der som holdt på å gå ut på dato. Altså dro jeg ut for å shoppe litt til svenskehagen.

Alle flerårige hageplanter var til halv pris, så jeg fylte handlekurven med japanske lønn, bambus, syrin, småbladlind, brudespirea, hortensia og en del annet.
Da gjør det jo ingen ting at balkongen virker litt "frodig" en periode!?

Her kommer en liten liste over noe av det jeg kjøpte:
* Acer Palmatum Atropurpureum
* Acer Palmatum Bloodgood
* Fargesia Murielae Rufa
* Actaea Simplex Brunette
* Physocarpus "Little Devil"
* Scabiosa Ochroleuca
* Tillia Cordata
* Potentilla Fructicosa Nuuk
* Spirea Grefsheim
* Hydrangea Paniculata "Grandiflora"
* Cornus Alba "Ivory Halo"
* Juniperus "Blue Carpet"
* Rhododendron "Vuyks Orange"
* Echinacea "White Meditation"
* Cotoneaster Horisontalis
* Ribes Hinomeaki "Red"
Nedenfor:
Høsten begynner å nærme seg, og jeg har gått til innkjøp av en del hvite Calluna lyng, samt rød og "sennepsfarget" heuchera. De sklir jo perfekt inn i de høstlige fargene som etter hvert begynner å snike seg inn på balkongen. 


Jeg begynner etter hvert å få veldig mange rødbladete busker i hagen. De gir fine kontraster til det grønne løvverket på trærne som omgir den. Men jeg skulle gjerne ha flere busker med lys gulgrønt bladverk til å kontrastere det røde. Har du noen tips om noen slike planter som kan takle sone H3/H4? 


Hvert år prøver jeg å plante solhatt i hagen, men de blir ikke annet enn ettåringer i min hage. Jeg gir meg ikke og denne gangen forsøker jeg meg på denne, en Echinacea "White Meditation". Har du noen tips til hvordan jeg kan få disse til å trives i min hage? 


Ha en fortsatt riktig fin helg! 



Kommentarer

  1. Kjempekoselig :-)) Ja nå er det vel snart på tide å handle litt på høstsalget ja :-)) Og løk!

    SvarSlett
  2. Vilken vacker balkong, där skulle jag kunna sitta i evigheter och drömma om kommande planteringar.

    Beträffande Echinacea vet jag inte några goda råd, här hos mig frösår de sig överallt och jag får mycket jobb varje år att gräva bort plantorna. De är inte vackert på sensommaren när de blommar överallt, lagom är bäst.

    Ha en skön dag!

    SvarSlett
  3. Det er sååå herlig med hagesentersalg :)) Gulgrønne saker i sone 3-4 finner du hos Nautesund Planteskole,nettbutikk. Som bl.a. gulblada Sibirkornell - Cornus alba "Aurea", gulblada Svarthyll - Sambucus nigra "Aurea", gulblada Rødhyll - Sambucus racemosa "Southerland Gold ". I tillegg masse stauder og gress, flotte småplanter, rask levering :) Echinea lever bare en sesong hos meg også, bortsett fra en grønn kjøpt i England, den er nå i sin andre sesong. ( Green Jewels )

    SvarSlett
  4. Så deilig å bare nyte dagen i solen på balkongen! Det er alt for lett å glemme akkurat det vår stressende tidsalder. Litt vemodig at det allerede er tid for å planlegge neste sommer, men litt kjekt også. Ha en fin sensommerdag!
    Hilsen Annne-Kristin

    SvarSlett
  5. Deilig med slike late dager, Stein!! Jeg er ganske god på det...nesten litt for god..hehe.. Superkoselig på balkongen deres med alle plantene og de gamle møblene!! Nyt dagene!!
    Klem

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg