Et mislykket prosjekt: Elvehagen

I fjor sommer ga jeg meg i kast med et nytt og ganske stort prosjekt. Nemlig området mellom plenen og woodland hagen, eller "villnisset" som jeg tidlig døpte det. Der vokste nemlig busker og kratt i uskjønn harmoni med tett, høyt og uregjerlig gress! I fjor dekket jeg en del av området med tykke lag avispapir. Men siden jeg ikke hadde nok bark ble det ikke særlig vellykket. Likevel plantet jeg mange ulike typer planter her i dette området og "villnisset" ble omdøpt til "Elvehagen". 

 
Her plantet vi dagliljer (hemerocallis) hostas, liatris,  riddersporer, iris og prydgress. For mitt indre øye så jeg hvor vakkert dette kom til å være i kombinasjon. Og jeg skal inrømme det har vært mye vakker blomstring - selv etter et år. Problemet er bare at jeg fortsatt sliter med "villnissfølelsen". Plantene kjemper hardt om plassen med bringebærkratt, gress og ugress, noe som gjør at det hele blir høyt, rotete og uregjerlig. Visst er det mulig å ta nærbilder av enkelte planter, men jeg kjemper en iherdig kamp mot ugresset. Jeg er derfor litt i tvil om hvordan jeg skal angripe saken. Jeg vil nok prøve å legge et nytt - og enda tykkere lag med aviser på dette området, men nå er der jo en mengde ulike prydvekster der. Kanskje best  å grave dem opp alle sammen, dekke området, fylle på med bark, eller sand og deretter plante en del av plantene på nytt...? En av utfordringene som skaper det rotete inntrykket er forresten at en del av plantene oppførte seg på en helt annen måte enn forventet. Noen av dem har blitt mye høyere enn forventet. Andre har spredd seg og vist invasive tendenser, men mest av alt er det sammenblanding med ulike typer ugress som har vært problemet.

Bildet nedenfor: En del av "elvehagen", eller "villnisset", som jeg kanskje bør kalle det igjen..  Hva mener dere? Kanskje jeg skal starte på nytt med lave steinbedsplanter i sand og grus? - et område med sand, noen lave og noen høye tuer med prydgress? Vinduene er forresten vasket siden dette bildet ble tatt ;-) 


Bildet til høyre:
Pryd eller ugress? Geitrams (Chamerion Angustifolium) setter jeg egentlig pris på når de dukker opp blant planter her og der, men ved elven kommer de i store mengder og truer fort med å kvele andre og lavere sorter jeg har der. 

Elvehagen er nok et prosjekt som kommer til å være en utfordring i mange år fremover....

For at du skal få et litt bedre intrykk av elvehagen viser jeg nedenfor en del bilder fra ulike perioder denne sommeren for på den måten å gi litt intrykk av hvilke planter som befinner seg der. 
Jeg er veldig glad for tips om hva som bør beholdes, hva jeg bør flytte til andre deler av hagen - og gjerne tips til hvordan jeg kan utforme elvehagen fremover?  Tanken er nemlig at beplantingen skal være såpass lav at jeg har utsyn til elven  fra det nye veksthuset og gangbryggen. I Juni er det prydgress, allium og campanula som blomstrer. 


Til venstre:
Iris i en mengde fargevarianter blomstrer også frodig langs elvebredden i Juni.

De fleste sortene er Iris Germanica, men også sibirica, hollandica, bucharia og sibirica.
Iris har en fin høyde og kan godt få formere seg her.



Vi har også en del revebjeller; Digitalis Purpurea langs elvebredden. De blir veldig høye, så dem bør jeg kanskje flytte til bakkant av drivhuset etter hvert som de vokser frem. 

Nedenfor:
I Mai- Juni er det mange hvite akeleier som blomstrer. Disse blir i grunnen passe høye, så de kan godt få lov til å bli. 

Prydgresset nedenfor blir over en meter høyt. Jeg synes det er veldig fint ved elven, men det bør kanskje flyttes slik at det ikke skjuler utsikten til elven? Kanskje jeg bør lage noen få, spredte tuer med disse så de ikke dominerer for mye? 


Ha en fortsatt riktig fin kveld! 





Kommentarer

  1. Heisann på deisann :)
    En ting vet jeg med sikkerhet, det spraglete gresset du viser blir mye mer enn 1 m høyt, og det sprer seg uhemmet - dette vil ta over hele bedet og elvebredden. Fjern det derfra fortest mulig,du finner kanskje et sumphøl inni skogen? :) - ellers er mitt forslag å fjerne revebjeller,riddersporer osv å kun ha Akeleier, div Iris og kanskje Flox? Mengder av ett slag om gangen er flott.. Villnisset du nevner er det bare en ting å gjøre med-sprøyt! Lykke til :)
    Hilsen Tone

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Tone.
      Takk for tipsene :-) Ja, gresset som er spraglete kan fort vise invasive tendenser, men jeg har klart å holde det i sjakk ved å plante det i en bøtte uten bunn. Denne bøtten er gravd ned i jorden og et ekstra tykt lag med aviser har blitt lagt rundt denne. Det har holdt gresset i sjakk så langt :-)
      Flox høres fint ut med akeleier og iris :-)
      Jeg er veldig skeptisk til sprøyting av ugress og vil nok prøve å temme det med å dekke med avispapir og deretter luke, men innser jo at det langt fra løser alle problemer... ;-) Kanskje jeg skal forsøke å sprøyte med eddik en gang?
      Ha en fortsatt fin kveld.
      Stein

      Slett
  2. Ja, det ser ut som gresset er Phalaris picta, som jeg endte opp med å grave opp og plassere litt av det i en bunnløs bøtte i utkanten.
    Beskrivelsen av prosjektet virker merkelig kjent... Noen blir høyere enn de skulle og noen kjører over de andre. Flytte, flytte til bedre egnede steder.
    Misunner at irisen blir så fin langs elva. Den må vel være noe å bevare?

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt å høre at jeg ikke er alene om å oppleve dette ;-) Har den bunnløse potten holdt gresset i sjakk?
      Jeg kommer nok til å beholde irisen og flytte de fleste høye plantene bort fra dette bedet. Det er jo nok av andre plasser i hagen som kunne ha godt av litt flere planter, så det blir nok ingen problemer med å finne et sted å plassere dem... ;-)
      Ha en fortsatt fin dag
      Stein

      Slett
  3. Det høres ut som du har litt av en utfordring her. Jeg ville nok også ha prøvd en gang til før sprøytekanna hadde kommet fram. Kanskje du bør la dekket ligge over større områder i en hel sesong eller mer. Deretter kan du jo etterhvert åpne opp og plante i bakken. Noen steder kan du sikkert klare å rense opp helt allerede nå så du kan plante med en gang.
    Jeg har et tilsvarende problemområde fullt av geitrams, brennesle, kveke og villbringebær. Det er en bratt skråning. Tror jeg ser an hva du kommer fram til og hvordan det går, før jeg begynner på den ;) Noen ganger er det veldig greit å lære av andres erfaringer :D
    Forøvrig så ble det mange vakre motiver i elvehagen din ser jeg.
    Lykke til videre :)

    SvarSlett
  4. Veldig nyttig erfaringsdeling, Stein. Utkantene av haver i skogen vil være utfordrende, og du sloss på mange andre fronter også. Når jeg møter områder som ikke vil temmes, har jeg endt med å fjerne plantene jeg vil ha og la resten ordne opp selv. Når jeg blir arbeidsledig, kan jeg ta det opp igjen... Defensivt, javel, men det er morsommere der det lykkes, og det kan hende det dukker opp en idé som er bedre før neste forsøk. Områder som krever kontinuerlig krig, er sjelden verd det! Hilsen Feige-Maria ;-)

    SvarSlett
  5. Hei
    Jeg synes det ser helt fantastisk ut allerede og ville bare fjernet det verste ugresset.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg