En hage full av liljer....








Denne sommeren gikk det opp for meg at vi, etter hvert, har veldig mange typer liljer rundt om på eiendommen. Hvert år kjøper jeg noen flere sorter, så det blir stadig flere.
Noen ganger dør de ut etter hvert. Andre er borte et år, for så plutselig å "gjenoppstå. Ikke så rart kanskje, for nesten hver gang jeg er borte i svenskehagen må jeg bruke litt tid på å vandre rundt på liljebillejakt. I år virker det som jeg har vært litt flinkere til å ta kverken på flere av dem enn vanlig, for denne sommeren har vært uvanlig liljerik.






Drivhustrappen har hatt mer liljer i blomst enn noen gang tidligere. Stort sett har det vært planter i oransje, burgunder og gule toner som har dominert. De har nemlig vært tiltenkt utplantet i "ildbedet" i løpet av høsten. Der har jeg stort sett planter med blomster (eller løvverk) i disse fargetonene, men iblandet stenk av lilla og dypblått. 




De siste par årene har jeg plantet liljer i potter så jeg får krukkeblomstring første sommeren. Da får jeg også katalogisert høyde, blomstringstid og farge før jeg planter dem på sine permanente lokasjoner rundt om i hagen. Det går som oftest fint, men noen ganger glemmer jeg hvilke liljer som står i pottene etter blomstring.
Da har jeg samlet dem og plantet dem i utkanten av hagen. Det er jo stor sjanse for at farger og høyde ikke vil passe inn med øvrig beplanting om jeg planter dem tilfeldig.
På bildet til venstre har en slik samling liljer med ulike farger begynt å blomstre i et av utkantbedene. Hittil har de fått stå i fred, men etter hvert kommer jeg kanskje til å transportere dem over til mer etablerte bed - for nå kan jeg jo se både farge og veksthøyde, blomstringstid og lignende ;-)
De hvite liljene heter L. Orientalis "White Cup". De trives både i sol og halvskygge. Bak de står noen L "Burgundy Splash etterfulgt av L. Asiaticum "Kentucky".
Nedenfor:
De oransje liljene nedenfor har jeg derimot kontroll på, men jeg er ikke så sikker på om jeg egentlig liker dem nok til å plassere dem i det bedet jeg opprinnelig hadde bestemt for dem når jeg bestilte liljer.
De er litt blassere og gir et mer rotete intrykk enn jeg opprinnelig hadde tentk, så de havner kanskje i utkanten av skogen etter hvert?
Navnet har jeg dessverre klart å rote bort.





Bildet til høyre: Lilium Regale "Pink Perfection" i samplanting med rosen " Nina Weibull". Liljene blir rundt 80-100cm høy, Trives i sol til vandrende skygge og har en dyprosa/lys burgunder farge. De har sterk, velduft og trives opp til sone H4/H5 og er en trofast sort som har kommet tilbake hvert eneste år siden 2011.

Nedenfor: 
Lilium Asiaticum "Sweet Marjolein" har sart, oransje/ferskenfargete blomster med et hint av rødt mot midten av hvert kronblad. Den har oppadvendt blomstring og skal være herdig til sone H6. Den har kommet tilbake og blomstret hvert eneste år siden den ble plantet i 2013. 


Nå på sensommeren har drivhustrappens blomster skiftet farge fra oransje og burgunder toner til lilla, dyprosa og blått.
De liljene som nå blomstrer er tiltenkt en permanent plassering i rosehagen.
Floksen vil ende i "ildbedet". Jeg har desverre ikke navn på denne sorten. Jeg har nemlig prøvd å plante - og få floks til å trives så mange ganger at jeg har gitt opp å katalogisere dem, siden de stort sett aldri dukker opp igjen året etter.
Det vil si, untatt dem som vokser i sand - og grus. Kanskje det er hemmeligheten? Jeg har plantet dem i "for god jord"?
Får du floks til å trives? Hva er i så fall din hemmelighet? :-D

Bildet nedenfor:
Lilium Sumatra (om jeg ikke husker feil)





Bildet til høyre:
Klatreliljen Gloriosa har spesielle blomster og passer fint sammen med mine drueranker siden den bringer farge til ellers grønt løvverk. Jeg har noen ulike sorter Gloriosa Superba, men det er mest denne varianten med gule og lilla tegninger som har blomstret mest i sommer.

Hos meg blir de 1,5 til 2 meter høye og klatrer fint. De er desverre ikke vinterherdige, så mine står i samplantinger av Bougenvillea og druer. De fleste i potter, så jeg kan ta dem inn om vinteren. Noen står plantet direkte i bed. De må jeg grave opp til høsten og vinterforvare om jeg ønsker å se dem igjen til neste sesong.


Ha en fortsatt riktig fin dag! 




Kommentarer

  1. Hei. Her var det mange flotte liljer. Klatreliljen Gloriosa har jeg ikke hørt om før. Flott. Liljer skal jeg skaffe meg mer av til neste år. Fin kveld til deg.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
  2. Så mange flotte liljer! Her har vi også fin liljeblomstring nå. Ikke bare fine å se på men også med deilig duft! Fortsatt fin sensommer!

    SvarSlett
  3. O, herlige liljetid!
    Den blekoransje med fregner er kanhende 'Tiger Babies'? Synes den er kjempesjarmerende, og har den sammen med en riktig mørk og en lakserosa.

    SvarSlett
  4. Wow! Her var det virkelig mengder av liljer! Kjenner at jeg blir inspirert til å plante flere. De fleste mine står i flammebedet, men nå fikk jeg lyst på liljer i alle bed.

    SvarSlett
  5. Ja du har mange fine liljer, gloriosa likte jeg aller best. Her er det lite liljer, men kanskje kommer det flere etter hvert. Ha en fin helg, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
  6. Liljer skal jeg skaffe meg mer av til neste år. Fin kveld til deg.


    เย็ดสาว

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg