Helg i Botanisk hage i Oslo.. / Weekend in the botannical gardens of Oslo..

Et besøk i Botanisk hage gir meg alltid inspirasjon og en mengde nye planter på ønskelisten. Jeg prøver å gå dit med jevne mellomrom gjennom vår, sommer og høst fordi jeg da får en oversikt over hva som blomstrer i de ulike sommermånedene, hvilke som får fint høstløv og så videre. Når det er lite blomstring i hagen min henter jeg frem bildene og notatene og prøver å få meg noen av de plantene som hadde høysesong i "botaniske" på denne perioden. For å være helt ærlig hender det også at ette eller annet frø "tilfeldigvis" havner i lommen min... men bare hvis jeg ser der er rikelig med andre av samme sort tilbake... A visit to the botannical gardens of Oslo always give me lots of inspiration and many new plants on the wish list. I try to visit regularly during spring/summer and autumn just to learn what plants are in bloom during the different periods. When I have a "low flowering season" in my garden I start looking for plants that will have their "peak seasons" just then. To be totally honest; sometimes it even happens a seed or two just "happen to find their way into my pocket.." but strangely enough only if there are plenty of these seeds left..

I dag, Søndag var jeg forresten hos "Raell" på hennes plantesalg. Det var veldig hyggelig, og et par planter ble dessuten også kjøpt inn. Når jeg kom hjem fikk jeg en telefon fra noen venner. De opplyste meg om at jeg hadde GÅTT VIDERE i konkurransen til Moseplassen! Jeg var bortreist under første avstemningsrunde og hadde vel trodd jeg hadde gått ut siden jeg ikke hadde hørt noe, men mine venner kunne fortelle at de nå har oppfordret familie og venner til å stemme på mitt bidrag. Jeg ble kjemperørt av omtanken :-D så da spiller det jo ingen rolle hvordan det går med konkurransen, for det er uansett flott med så snille venner! ... men jeg skal ikke nekte for at det hadde vært fantastisk å vinne, for hagen min trenger sårt noen flere planter. Det er ikke billig eller lett å bygge en hage fra "scratch" :-(
Bildet ovenfor: Pleione. Er de ikke vakker? Synd de er så dyre og vanskelige å komme over!
I am participating in a competition at http://moseplassen.com these days and today some friends called me to inform that I have been going to the finals for my tip on using diapers in the garden! Isn´t that great!?
The above picture; A big group of Pleione in the botannical gardens. They are beautiful, but rare flowers in a Norwegian garden.


  Jeg oppfordrer alle dere som har mulighet å besøke Botanisk hage jevnlig. Det er jo fantastisk å ha et slikt anlegg tilgjengelig helt gratis for oss som bor i lelighet!?
Ha en fortsatt riktig fin dag!

Kommentarer

  1. Lommefrø er en kjent sak, problemet er når en glemmer hva det er frø av;o)Håper du hadde det hyggelig på Korsvoll og lykke til i konkuransen på moseplassen;o)

    SvarSlett
  2. Hei Mona. Det var veldig hyggelig på Korsvold. Jeg ble jo tilmed kjent med flere hageinterresserte foruten å få omvisning i hagen til Raell :-D

    Det gjør da ingenting Anne :-D Du har alltid like hyggelige konkurranser og inlegg, så jeg leser bloggen din flittig. Det er bare meg som har vært litt for travelt opptatt de siste ukene :-D
    Ha en rikig fin dag begge to!

    SvarSlett
  3. Ah, de Pleione'ne er så flotte! En av mine favoritter i botanisk hage på denne tiden, og tuene blir bare tettere og finere for hvert år. Synd jeg sjelden er i feriehagen på denne tiden, ellers hadde jeg nok prøvd en tue der. Takk for fint innlegg og fortsatt fin uke!

    SvarSlett
  4. Botaniske Haver er en god ting! Da jeg var yngre og boede i lejlighed i byen, var jeg nabo til Botanisk Have og Botanisk Have's Væksthuse. Der tilbragte jeg mange timer når det var vinter og trængte til lidt varme og duften af grønne planter. Om sommeren holdt vi udflugter der, med medbragt mad og drikke . . .

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg