Inn for vinteren...

Når jeg bestemte meg for å lage en atskilt hage i forbindelse med drivhuset på hytta, så var det en såkalt "Middelhavshage" jeg ønsket å utforme. Ikke akkurat det enkleste å få til i på en eiendom som stort sett må klare seg selv de fleste ukene av året! Likevel fyltes det raskt opp med palmer, kaktuser, agaver, oliven, fikenplanter, laurbær og bougenvillea. Plantene var jo ikke så veldig store, så allerede første sesongen innså jeg at jeg måtte fylle denne delen av hagen med andre planter, så relativt raskt har den gått fra Middelhav til rosehage. 


Det vil si, jeg ønsker fortsatt at denne delen skal være middelhavs-inspirert men har nå mer fokus på det siste, nemlig inspirert.
Derfor har jeg begynt å spe på med planter som gir middelhavs- stemning men likevel kan takle en kald, nordisk vinter eller ti!

Desverre må jeg inrømme at mine ekte middelhavsplanter har endt opp med å plasseres mer og mer i bakgrunnen- og da mener jeg fysisk. De to siste somrene har de stått gjemt pent gruppert bak drivhuset for så å flyttes innendørs om vinteren.
Nå har den tiden altså kommet; at plantene igjen skal tilbringe måneder innomhus, så en etter en har de blitt plassert på vogn og fraktet frem til gatedøren. På bildet til venstre er det et laurbær og et fikentre som bringes inn.


Ennå står de fleste utomhus, men neste gang vi er i svenskehagen, så havner nok de resterende også inne i planterommet.

Jeg har jo alltid hatt litt problemer med å overvintre plantene i huset siden det kan gå mange uker mellom hvert besøk. Derfor gikk jeg til innkjøp av noen eksemplarer av "Big Drippa" . Disse store vannbeholderne henges opp på veggen og dryppvanner deretter plantene individuelt. Det skal bli spennende å se hvor lang tid det kan gå mellom hvert påfyll denne vinteren...

Nedenfor:
En slange går fra hver vannbeholder til plantepottene. En liten dryppinretning som kan stilles individuelt for hver plante, skal deretter skal forhåpentlig sørge for tilstrekkelig væte i noen uker av gangen...


Nedenfor:
Pelargonia og sommerblomstrende planter som kan overleve vinteren i kjeller vil bli plassert der så fort det nærmer seg fare for frost. Forhåpentlig vil det fremdeles være mange uker inn i fremtiden!


Ha en fortsatt fin dag! 

Kommentarer

  1. Smart påfunn med den vanningen! Jeg skjønner godt at du må ha et sånt opplegg når du er så lenge borte av gangen. Jeg har også kjøpt meg fiken tre i år, ikke bare et men to... Jeg er spent på hvordan de takler å bo nede i en kjeller i over et halvt år. Har de lett for å få spinnmidd?

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit. Gratulerer med nye fikentrær! Mine fikentrær har ikke fått spinnmidd i kjelleren. Jeg setter dem mørkt og kjølig, men ikke kaldere enn 5-10 plussgrader. Da mister de bladene sine. For å få i gang bladveksten tar du dem frem i et lysere rom så fort du begynner å føle det nærmer seg vår.
      Jeg har også tatt inn et stort et i et lyst, men kaldt rom. Da beholder det bladverket over vinteren. Har aldri hatt spinn på mine fiken!
      De er utrolig lette planter å ha med å gjøre! Jeg plantet tilmed ett i hagen i fjor. Det klarte seg faktisk bra gjennom vinteren, men den forferdelige vårvinteren holdt på å ta helt knekken på det. Nå er det likevel på full fart tilbake fra roten. Det sto ute uten beskyttelse. Jeg lar det bli stående i vinter også. Fint å se om det vil overleve mange år...
      Ha en fortsatt riktig fin dag.

      Slett
  2. Høstaktiviteter med vinterforberedelser... Vi kommer vel ikke utenom det nå. Litt trist at sesongen nærmer seg slutt, men også litt greit i og med at vi fikk en så flott sommer.
    Drivhushagen din skal det bli spennende å følge neste år også. Det er vel ofte slik at planene korrigeres og endres litt underveis. Litt kompromiss og noen nye gode ideér. En tilpasset eksotisk hage med roser høres ikke dumt ut.
    Ha en fin høstdag:)

    SvarSlett
  3. Så spennende med fikentre ute, og at det overlevde en vinter. Skal følge spent med for å finne ut om det overlever denne vinteren også :-) Min hytte ligger like ved Drøbak, og det er kanskje noe kaldere der. Men kanskje det går an å "kle på" et fikentre og få det til å overleve vinteren der også? Jeg klarer ikke for mye bæring ut og inn, og ikke har jeg en frostfri kjeller heller... Gleder meg til våren allerede, og alle de nye planene som former seg i hodet mitt. Blir så inspirert av bloggen din :-)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg