En liten titt i drivhuset.


Nå har nesten alle plantene i drivhuset kommet inn i bolighuset for vinteren. Drivhuset føles likevel ikke tomt og trist, for nå har noen av figurene fra hagen fått lov til å flytte inn under glasstak.
De står foreløpig litt tilfeldig plassert rundt i rommet. Noen skal få stå slik de ble plassert. Andre skal stables litt mer planmessig.


Bildet til høyre:
Drivhuset er riktignok ikke helt tom for planter. I bedet sammen med vindruer og kiwi har jeg plantet noen klematisplanter også. En av dem blomstrer faktisk ennå. Denne heter "Nelly Moser" og er et velkomment fargeinnslag i et bed som ellers er grønt.

Nedenfor:
Det er i grunnen denne årstiden vårt drivhus fungerer best til sin funksjon nummer to, nemlig å bruke det som en utestue. Vi har infrarød ovn som bringer ekstra varme. Ellers tenner vi en mengde stearinlys og dimmer taklykten til kosestemning. Hva er vel finere enn å kunne sitter her ute når mørket er i ferd med å senke seg, se hvordan solen forsvinner ned i horisonten og farger elven rød!?



Nedenfor: En del av drivhuset jeg ikke fikk ferdigbygget i sommer: Fontenen er fortsatt ikke fliselagt, hverken ut eller innvendig. Jeg har derfor bare lagt noen store fliser over "vannkaret" og benytter det midlertidig som "plantebord". Siden jeg har en del planer med plassen ved siden av fontenen har jeg heller ikke fliselagt denne delen av gulvet. Om jeg er heldig, så håper jeg på litt overskudd og milde høstdager... Hvis ikke får ting være som de er frem til våren. Hvem vet, kanskje forandrer planene mine seg frem til da?


Ha en fortsatt fin dag!

Kommentarer

  1. Det ligner ikke mye på et drivhus det der bortsett fra utformingen. Det er jo så fint der, for det ser ut som en restaurant! Flotte statuer du har :)

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit.
      Takk for hyggelig kommentar!
      Jeg skulle jo gjerne brukt det mer som drivhus, men det er ikke så lett så lenge jeg ikke bor i svenskehagen, men det er jo fint å kunne bruke det som utestue også.
      Ha en fortsatt riktig fin dag.
      Stein

      Slett
  2. Kjekt med et kosested i høsthagen. Blir spennende å se hva du finner på i/rundt fonten når du kommer så langt. Ha det godt så lenge :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne Karin. Ja, hvem vet- kanskje blir den seende helt annerledes ut -eller får en annen funksjon når jeg endelig tar meg tid å bygge den ;-)
      Ha en fortsatt fin dag.
      Stein

      Slett
  3. Hei! Det høres og ser ut som et perfekt sted å nyte solnedgangen. Kjempefint! Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne. Takk for hyggelig hilsen
      ja, det er et fint sted å nyte solnedgangen. Spesielt nå som kveldene er såpass mye kjøligere :-)
      Ha en fortsatt fin dag
      Stein

      Slett
  4. Det er så lækkert væksthus og fantastiske omgivelser...:-)
    Statuerne er så smukke, ja her kan dere tilbringe mange dejlige høstdage.


    Du spurgte om den mørke Sedum var vinterhårdfør og det kan jeg kun sige JA til.
    Har 3 krukker med den mørke og de har overlevet 2 vintre her i Nordjylland.
    Vi ligger vel på samme grad som Gøteborg vil jeg tro så mon ikke den kan overleve ude hos dig...:-)

    Kram fra Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Lisbeth.
      Takk for hyggelig melding og takk for tilbakemeldingen om sedumen. Da har den havnet rett inn på ønskelisten min! :-D
      Ha en fortsatt riktig fin dag.
      Stein

      Slett
  5. Så koselig å få en titt i drivhuset ditt igjen=) Tror ikke jeg har sett det før... for et utrolig fint gulv du har der inne=) Det var skikkelig stilig=) Vibeke

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Vibeke. Takk for hyggelig tilbakemelding :-)
      Drivhusgulvet la jeg på ettersommeren, så det er nok mulig du ikke har sett det før, men ellers har du nok sett drivhuset en del ganger ja, ;-)
      Ha en fortsatt riktig fin dag.
      Stein

      Slett
  6. Gode billeder.
    Hvor har du et smukt drivhus/vinterhave.
    Dine figurer er skønne. De måtte gerne stå i vor have..
    Vi sælger beton figurer, men jeg har ikke set nogen lige som dine.
    Tak for kigget.
    Tak også en dejlig dag til dig.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei og takk for hyggelig melding. Så synd vi bor så langt fra hverandre. jeg er jo alltid på jakt etter en eller to betongfigurer til... ;-)
      Jeg har kjøpt mine figurer litt på impuls både via nettet og i hagesentre rundt omkring :-)
      Ha en fortsatt riktig fin dag.
      Stein

      Slett
  7. Det ser jo riktig grønt og frodig ut ennå! Du har litt å gjøre med inn-og-ut figurene, og ikke bare inn-og-ut plantene :) Men det som skjer hvert år, særlig vår og høst, er jo så med på å definere sesongene, og å skape forventning og alt det der til neste runde. Ja, du har kanskje nye planer for fontenen neste sesong, hehe. Uansett vil det vel alltid være noen prosjekter som spares til neste år. Jeg har forresten også Nelly Moser, men kan ikke huske å ha sett den i blomst i år, plantet i fjor så den trenger vel bare litt tid.
    Fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Bille.
      ja, du har rett i at jeg har litt å gjøre med ut- inn planter og figurer. Egentlig var det ikke meningen jeg skulle flytte inn figurene, men jeg ser at vinter, snø og is farer hardt med dem, så skal jeg kunne ha dem i en del år fremover tror jeg ikke jeg har noen valg.
      Når det gjelder plantene begynner de å bli såpass store at jeg nok kommer til å kvitte meg med en del av dem etter hvert. ;-)
      Jeg har forresten noen løk av Brodiaea Queen Fabiola til deg om du gir meg din adresse. jeg husket faktisk å ta dem med meg til Oslo denne gangen! :-D
      Ha en fortsatt fin dag.
      Stein

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg