Woodland haging vinterstid...


Denne helgen fikk jeg med meg en kamerat bort til Sverige. Planen var å rydde i skogen. Foreløpig har jeg nemlig laget min woodland hage med store klynger trær mellom den og elven. Nå ønsket jeg å skape en stor åpning langs elvebredden hvor jeg ønsker å plante blomster, busker og trær som trives med mer sol og lys. Jeg hadde kjøpt inn en ny motorsag for formålet og den svarte virkelig til forventningene! Jeg har testet 5 ulike typer motorsager siden vi kjøpte eiendommen for 5 år siden og samtlige har vært en skuffelse. Men min nye derimot er en drøm! Også denne gangen falt valget på Viking Stihl serien. Jeg har blitt en skikkelig tilhenger av nettopp dette merket etter at jeg kjøpte en komposteringskvern som har "spist" opp utallige trær med stor apetitt ;-)
Bildet til høyre: Som du ser er skogen i utgangspunktet utrolig tett! Trærne står så trangt at de ender opp som 15-20 meter høye "stilker" med tynne stammer! På høy tid med en god opprensking med andre ord! Jeg gleder meg til å se hvordan dette vil virke positivt inn på veksten i woodlandhagen jeg alt har begynt å etablere, for lyset formelig strømmer inn der nå!

Bildet nedenfor:
Vi klarte vel å åpne et område på en liten fotballbane denne gangen. Som du ser på bildet her, samt øverst, så beholdt vi en rad med trær langs elvebredden, både fordi det glir fint inn i woodland hagen som ligger til høyre, samt bak fotografen, men også fordi røtter hindrer jorderosjon. Det kan jo være en fordel langs en elvebredde!
Drømmen er å plante mange hundre anemoneknoller her, kanskje lage en naturlig dam og plassere en benk eller to og la dette være et slags meditasjonsområde- Kanskje plante et par kirsebærtrær for blomstringens skyld om våren? - Hvem vet? I første omgang rydder jeg plassen - og ser hvilket intrykk området gir når våren kommer!?


Ha en fortsatt fin dag!

Kommentarer

  1. Wow! Dette prosjektet blir det spennende å følge videre :O)

    Mvh UnaCita

    SvarSlett
  2. Ja det gäller att ha en bra motorsåg!en kvalitets såg ska man satsa på.
    Maken har kämpat dom senaste helgerna med att såga ner träd efter stormarna.
    Ha de bra
    Mariana

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg er enig Mariana. Det kan fort bli dyrt å kjøpe verktøy som ikke tåler å bli brukt. Det er en lekse jeg gang på gang har lært meg, så nå pleier jeg alltid å undersøke ulike internett testresultater før jeg kjøper litt dyre redskaper.
      Ha en fortsatt fin uke!

      Slett
  3. Oi, skal si dere har jobbet! Synes det var bra det står igjen en liten rad nær vannet, ser for meg at de få trærne vil bidra fint når sommerlyset slipper gjennom bladkronene :D Synes stadig du setter igang med nye prosjekt - ett mål her og ett mål der, må være herlig å kunne boltre seg litt med ideer uten å møte naboens gjerde med det aller første. Blir spennende å se nyryddingen til våren!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Bille. Det klør i fingrene etter å sette i gang med luking og rydding til våren! :-D Jo, det er morsomt å ha god plass i hagen, men samtidig litt frustrerende også, for uansett hvor mye som blir plantet og ryddet, så virker det forsvinnende lite i hagen, men jeg håper vekstene skal trives og spre seg, så om noen år...!?
      Du skulle stikke innom på besøk en gang om du er i de traktene :-)

      Slett
  4. Du verdens min. Jeg er imponert.
    Dette ligger det mye arbeid bak. Både blomstene og bloggene.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Martin. Takk for hyggelig hilsen :-) Det er jo ofte sånn at arbeid en trives med ikke oppleves særlig slitsomt, så jeg ser mest på det som en hyggelig fritidssyssel :-)
      Ha en fortsatt riktig fin uke.

      Slett
  5. Oohhh...du setter i gang prosjekt på prosjekt lik en bevermuldvarp som freser gjennom skogen i nitrofart! For en kapasitet du har! Og så mange gleder du får gjennom dette :) Lykke til, jeg er sikker på at dette blir like fint som alt annet du gjør. Jeg er skrekkelig imponert!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ninni! Det er alltid like hyggelig å høre fra deg :-D
      Håper du trives i ditt nye hjem og at du snart begynner å blogge for fullt igjen :-)
      Ha en fortsatt riktig fin uke!

      Slett
  6. Dette åpnet opp og vil nok gi mye mer lys til området. Det blir spennende å se hvordan det vil påvirke woodlandet. Jeg er fremdeles imponert over alt du får gjort.
    Ha en fin uke videre!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Mariann. Jeg går og teller dagene til våren nå. Det skal bli spennende å se hvordan de ulike vekstene i hagen har klart seg gjennom vinteren! Takk for hyggelig hilsen!
      En fortsatt fin uke ønskes deg også! :-D

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg