Mitt lille aeroponics prosjekt...

Noe av det morsomste en hageglad person kan gjøre er vel å produsere sine egne planter!?
Nå skjer jo det som oftest via frøformering. Men der er jo også andre måter å forøke plantemengden på.
I år har jeg lyst å teste ut et slikt alternativ. Nemlig; "Aeroponics". (Beklager at jeg bruker det engelske navnet, men jeg vet faktisk ikke hva vi kaller det på norsk?)

Jeg vet at det er mange som lager slike innretninger selv. Det skal nemlig ikke mye til. En bøtte, en liten vannpumpe eller eventuelt en "vaporizer", samt en automatisk timer som vekselvis kjører pumpen i noen minutter og deretter tar pause i like mange minutter.

Jeg kjøpte et slikt system ferdigbygget fra Malaysia, rett og slett for det var en enkel løsning på mitt testprosjekt.

Siden dette innlegget ikke er ment som reklame finner du ikke navnet på produsenten i innlegget, men du finner lignende produkter på nettsteder som "Ebay" og "Aliexpress" med flere. (Søkeord: "Aeroponics".)

Mitt "Aeroponics" sett ser ut som en svart bøtte med et lufttett lokk. med 8 sirkulære hull. I disse hullene er det plassert små plastpotter.

Disse små pottene er gjennomperforerte slik at damp enkelt fukter de små planterøttene som forhåpentlig skal danne seg etter et par ukers tid.
I hver potte plasseres en slags skumgummibit som er kløyvd på midten. Det gjør at du enkelt kan ta et avkutt av en rose, staude, busk eller tre og plassere det i kløften. Denne skumgummibiten med den avkuttede toppen plasseres deretter i potten som settes i ett av de åtte hullene.
På dagens forsøk er det stort sett avkutt av "superpetunia" jeg har benyttet.


Bildet til venstre:
Jeg kutter toppen av en plante og skraper det ytterste "hudlaget" på den nederste delen av planten jeg nettopp kuttet.  Som du ser på bildet til høyre, stikker litt av stilken ut under "skumgummi" biten.
(NB. Jeg skriver "skumgummi" i anførselstegn. Den svampaktige, hvite biten er ikke skumgummi, men et litt stivere materiale.)

De små plantepottene plasseres, som før sagt, i lokket på Aeroponics apparatet. Deretter fyller du ca 7cm vann i denne. Ganske umiddelbart dannes det en "tåkedamp" som de små pottene blir plassert i. (Dampen er ikke varm.)

Tåkedampen lages av det lille apparatet på bildet til høyre.
Beholderen som tåkedampen dannes i er så og si helt lufttett. Jeg regner derfor med at det ikke skal være nødvendig å etterfylle vann så ofte...

Nedenfor til venstre ser du den lille "timeren" som sørger for at tåkemaskinen jevnlig slår seg av og på. Hele apparatet er omtrent totalt lydløst. Det bruker heller ikke særlig mye strøm.
Og det beste av alt er jo at det hele omtrent ikke trenger annen innsats enn å stikke kontakten i veggen. Fylle vann i beholderen og plassere stiklingene i de små pottene. Sett systemet lyst, men ikke i direkte sol og la det hele klare seg selv i noen uker. - Vips, så skal du ha nye planter...

Ifølge de mange videosnuttene om temaet "aeroponics" på youtube skal det vanligvis ta rundt to uker å danne planter med fullt utviklet rotystem.

Jeg kommer til å teste hele prosessen og vise resultatet jevnlig her på bloggen.

Ha en fortsatt riktig fin dag!














Kommentarer

  1. Dette var skikkelig spennende og jeg har aldri sett det før. Så du må fortelle oss videre hvordan det går. Formering av planter er kjempegøy, så hvis dette virker, så må det nok prøves! Ha ei fin helg!

    SvarSlett
  2. Så artig prosjekt! Dette er nytt for meg, så det blir spennende å se/høre hvordan dette arter seg! Lykke til, og
    God helg til deg!

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg