Bad og blomster....

Så var jeg på besøk i svenske-hagen igjen denne helgen. Ikke for å holde på med planter utendørs, for natt til Lørdag begynte det å snø igjen.
Vi tok ikke det så tungt, for den egentlige grunnen til vårt besøk denne gangen er at vi holder på å lage nytt bad der borte.

Det har vært slitsomt, men samtidig givende arbeid, med legging av sveisemembran, avrettingsmasse, litexplater, smøremembran og mye mer. Så nå som flisene har begynt å komme på plass føles det som vi endelig nærmer oss slutten.

Det vil si. Vi har egentlig ganske mye igjen. Taket skal flislegges. Det skal monteres LED down-lights, en skyvevegg i glass istedenfor dusjkabinett. Et veggtoalett skal monteres, ny vask +++, så det vil nok fortsatt ta litt tid før vi er helt i land.


En annen ting til at vi jevnlig besøker hytta i Sverige er hagerommet med planter som ikke vil klare seg utendørs gjennom vinteren.

Citrusplantene er i full blomst for tiden. Noen har dannet små sitroner og mandariner og de dufter helt herlig. Men dessverre ar vi fått et angrep av bladlus på dem denne vinteren, så jeg har sprøytet dem med grønnsepe oppløst i vann.

Etter tre behandlinger ser det endelig ut som jeg har tatt knekken på bladlusen for denne gang!

Bildet til høyre: Badet begynner å ta form. Et par ganger til og vi er i mål?!

Nedenfor:
Jeg kjøpte noen narcissløk på salg like over Jul. Ikke for å ha dem utendørs, men forhåpentlig for å kunne glede meg over blomstringen i stuen om en uke eller to.
Løken står i et uoppvarmet rom, så den vokser sakte, men sikkert. Etter blomstring planlegger jeg å plante dem ut i woodland hagen.


Til venstre:
Glassverandaen er alltid litt overfylt med planter vinterstid. Det ser heldigvis ut som de fleste av dem trives i det lyse, kjølige rommet, så jeg vanner dem hver 3-4 uke og gleder meg over synet- og ikke minst duftene nå i vintermånedene. 
Snart skal de igjen plasseres ut i veksthuset. Bare frostnettene tar slutt...

Ha en fortsatt fin kveld.





Kommentarer

  1. Så flott badet blir, jeg tenkte først på bad ute:) Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
  2. Den glassverandaen er grei å ha, tenker jeg. Badet blir kjempefint. Fine gulvfliser.

    SvarSlett
  3. Vi har sett ditt fine balkongbilde som du publiserte man 20. juni 2011, kveldsstemning, og vil gjerne bruke det i en bok vi holder på å lage om nettopp hageliv på balkongen. I den anledning lurer vi på om du ville la oss benytte ditt bilde? Det forutsetter at bildet finnes i høy oppløsning, slik vi trenger for å få trykkkvalitet, dvs 3MB og gjerne mer. Er du usikker så send bildet til oss i faktisk størrelse så ser vi på det.

    Vi kan tilby deg et lite honorar, kr 500 og et eksemplar av boken som er ferdig i juni i år. Du blir selvsagt også kreditert med fotobyline.
    Det er Norsk Hagetidend/Det norske hageselskap som står bak boka.
    Det beste er om du gir meg svar på min e-post adresse jorunn@hageselskapet.no

    Håper på positivt svar og på forhånd takk!

    SvarSlett
  4. Så flinke dere er. Badet blir jo skikkelig stilig. Inspirerende å følge med på alt dere gjør. Ha det fint. HIlsen fra Liv

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg