Drivhuset i Juni

Så er fontenen fylt med vann igjen. Kiwi plantene har vokst seg frodig og laurbær og oliven ser ut til å trives godt inne i drivhuset vårt.
Heldigvis har plantene klart seg bra og ikke tørket ut de to ukene som solen og varmen var som verst.
Ute i hagen har vi faktisk noen busker og trær som har klart tørken mye verre. De har blitt skikkelig godt vannet nå og jeg håper at de snart vil bli frodige og fine igjen.
Det er jo desverre slik at tørke kan være et problem i hagen som må klare seg ukesvis alene.
Noen ganger skulle vi virkelig ønske den befant seg mye nærmere leiligheten i Oslo....







Før eller siden må vi få installert et selvvanningssystem i drivhuset. Ja, egentlig burde vi ha noe slikt mange steder i hagen... Men samtidig er det jo også viktig for oss at plantene må/skal klare seg selv... Det innebærer desverre en del sjansespill, for i perioder uten regn er det ikke til å unngå at en og annen plante bukker under. Verre er det at hagen vokser så mye saktere ved ujevn vanning. Jeg skulle jo gjerne sett den langt frodigere for lenge siden... ;-=


Når jeg vanner inne i drivhuset gjennomdynker jeg pottene så grundig at det fort blir små "sølepytter" på gulvet - selv med fat under krukkene. Men hva gjør vel det. Gulvet er jo fliselagt og huset av metall, så litt vann skader ingen... ;-)






Bildet nedenfor er ikke av en plante i selve drivhuset, men fra hagen i bakkant. For noen år siden kjøpte jeg en del  kinesiske trepeoner av sorten Rockii. De fleste døde like etter planting, men en busk har klart seg. Den er nå nesten 170cm høy og får godt med blomster hver eneste Juni måned.
Sist jeg var i Svenskehagen hadde blomstringen begynt og da måtte jeg jo selvfølgelig avbilde den?




Ha en fortsatt fin dag


Kommentarer

  1. Alltid like fint å komme "på besøk" i hagene dine! Jeg håper alt er bra med deg , ellers. Jeg kjenner til vanningsproblemet i hyttehagen og sein vekst. Vi har noen bøtter der vi samler regnvann og sender til ømtålelige planter gjennom hageslange med hull . Hageslangen er stengt i enden - brettet og surret med ståltråd. Skal ta bilde en gang å lage et innlegg om dette kanskje.

    SvarSlett
  2. Hei Stein

    Super flot og lækker rockii:)

    Ha en dejlig dag

    SvarSlett
  3. Så koselig det er i drivhuset. Jeg tok en stikling av kiwiplanten min og planen var å ha den i drivhuset, siden jeg har innsett at det ikke blir noen frukter ute. Har stått der og vokst i to år, men i år døde den bare helt plutselig uten at jeg vet hvorfor, så da får jeg starte om igjen. Ha en fin dag.
    Hilsen Ingeborg

    SvarSlett
  4. så flott miljø i drivhuset:) og trepeoner er sååå skjønne:)

    SvarSlett
  5. Et virkelig idyllisk sted du har, Stein, jeg skjønner godt at du gjerne skulle vært der oftere. Mangel på vanning er alltid kjedelig, når man har med levende vekster å gjøre må man regne med at ikke alt overlever. Men trepeonen din imponerer med den størrelsen. Jeg visste ikke at de ble så store, jeg har ingen trepeoner selv. Nydelig blomst på den også! ha en fin onsdagskveld! Hilsen Anne-Kristin

    SvarSlett
  6. For en fantastisk peon! Den var virkelig et syn. Så flott og stort drivhus! Sukk...

    SvarSlett
  7. Det er så koselig i drivhuset deres :-) Tipper at dere etter en helg her får masse positiv energi :-)
    Ja, nå har det vært skikkelig tørt, men heldigvis har det kommet litt regn de siste dagene. Og selv om plantene generelt skal klare seg selv må de ha litt ekstra hjelp, kan nok være en utfordring av dere bor så langt unna. Spesielt når det er så tørt som det dessverre har blitt nå..(ja, noe må en klage på til tross av det flotte sommerværet.... ;-))
    Nydelig trepion :-)Ha en fin helg!

    SvarSlett
  8. Så fint! ett rum att njuta i !!!

    SvarSlett
  9. Så herlig å se fra drivhuset og hagen ellers. Der er så mye spennende og nydelig, bare til å nyte. Fantastiske bilder fra terrassen i Oslo også. Det er utrolig å se hvor mye dere klarer å ta så godt vare på. Ha en riktig fin søndag. Hilsen fra Liv

    SvarSlett
  10. Nej hvor ser det godt ud, tænk at i har så store citroner i drivhuset! Her er også meget tørt, det er et stort arbejde at slæbe rundt på kander og slange, men hellere sol end regn, det er dog midsommer :-)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg