"What a difference a day makes.."

Hun tenkte nok ikke hager når Dinah Washington fremførte sin sang, med samme tittel, men jeg må jo si meg enig med henne: "What a difference a day makes!" Den ene dagen var hagen min hvit og snødekt. Elven hadde et tykt lag is på seg. men så begynte det å regne... Det regnet hele natten og når vi sto opp dagen etter var ikke verden lenger hvit! 


Den var faktisk grønn! Eller, i det minste var plenen det. Akkurat det skyldes nok en usedvanlig mild vinter helt frem til snøen kom. De dagene hvor vi hadde det skikkelig kaldt fikk derfor ikke gjort så stor skade. Det hadde nemlig blitt beskyttet av et isolerende dekke snø når kulden sto på som verst. 




Nei, isen på elven forsvant ikke over natten. Men et fint lag regnvann la seg oppå den og plutselig var det som å gå fra vinter til vår- på nettopp én dag!


Skikkelig merkelig - og fascinerende vinter vi har hatt så langt, ikke sant?






















Bildet nedenfor:
Slik så det ut når vinteren så langt var på sitt kaldeste. Dette var to dager før Nytt år.


Kommentarer

  1. Drømmevinter. Grønt hjemme og hvitt på fjellet. Da kan man jo velge..... Gitt at man ikke tenker på det som klimaendring - da er det liksom ikke like greit.
    Godt nytt haveår :-)

    SvarSlett
  2. Vi opplevde det samme her hos oss. For min egen egoistiske del så har jeg ikke noe mot det, men det er jo skummelt med tanke på klimaforandringene. Og familiens treåring var veldig bekymret når han oppdaget at snømannen vi lagde igår nå var halvert i størrelse.....akkurat nå er han opptatt av at vi må reparere den siden snømannen har vondt:-)

    SvarSlett
  3. For noen fantastisk flotte bilder. Og hagen med elven forbi er jo bare et vakkert syn. Her på Sunnmøre forstår vi godt hva du snakker om. Her kan vi ha alle årstidene i løpet av en dag :)

    SvarSlett
  4. Ja, en rar vinter er det! Men uendelig vakkert hos dere enten det er grønt eller hvitt :-)

    SvarSlett
  5. Jeg kjente igjen tittelen med en gang.
    Vakre bilder..........og vakker stemmeprakt på Dinah :)

    SvarSlett
  6. Dette hørtes kjent ut, for her i Trøndelag ved fjorden kan vi ha fire årstider på en dag,) Best liker jeg snø om vinteren, som dekker plantene i hagen.
    Rene idyllen til deg! Den elva skulle jeg gjerne hatt rennende forbi her og! Vakre bilder.
    God helg:-)

    SvarSlett
  7. Et utrolig vakkert sted dere har,Stein!!
    Den skiftende vinteren høres kjent ut...her skifter det i ett,noen ganger flere ganger om dagen...
    Men nå tar vi fatt på februar..og da er det ikke så lenge igjen...:)
    God helg:)

    SvarSlett
  8. Hehe, skiftende årstider får en si :) Så fascinerende, forskjellen er jo så ekstrem som den kan bli - det mangler bare at alle planter står i full flor :)

    Høres ut som om dere har fått mange fine perioder i feriehagen det siste året. Mer enn vanlig? Det er jo litt greiere når man kan følge opp litt jevnere. Selv har jeg startet lang jobbepermisjon og gleder meg til å stanse opp litt lenger i feriehagen når jeg først er der. Nyt helgen!

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg