"En komplett samling av dyr du ikke ønsker i din hage"

Noen ganger lurer jeg på om vi heller burde omgjøre hagen vår til en zoo og kalle den "En komplett samling av dyr du ikke ønsker i din hage".
Hva er det nå da, spør du deg kanskje? Jo, denne gangen har jeg oppdaget at vånd/sork/jordrotter igjen har invadert deler av min hage. En fin Cornus Kousa "Satomi" busk var full av knopper for noen dager siden. Plutselig hadde busken krympet i høyde og knoppene så ut til å begynne å visne. Jeg ble nysgjerrig for å finne ut hva dette skyldtes. - og like under overflaten var det oppstått et stort, tomt hull der røttene skulle ha vært! Sorken hadde spist opp alt under jorden! Ved nærmere undersøkelser oppdaget jeg at dette også gjaldt for flere nyinnkjøpte busker. :-(
Denne delen av hagen ligger helt inntil elvebredden, så her blir det ikke lett å bekjempe disse rakkerne! 

Litt senere på dagen fikk vi besøk av en nabo. Vi gikk en liten tur rundt i woodland hagen for å se på vårens blomstring- og jeg sa jeg var glad for at vi hadde ekorn, men at de gjorde mye ugagn siden de ikke bare klarte å rive ned fuglekasser jeg hadde festet 4-5 meter oppe i trærne, men også flerret dem i stykker når de lå på bakken.
"Nei, det er nok ikke ekorn, men mår" svarte naboen. "De pleier å gjøre slik med fuglekassene her i området".
Jeg som knapt nok visste hva mår er har nå lest om dem og funnet ut de er fiender for både ekorn og fugler.
Rådyr og elg som spiser både busker og blomster har jeg etter hvert blitt vant til. Like vanlig har det begynt å føles å måtte surre hønsenetting rundt stammen på nyplantede trær for at ikke bever skal spise dem opp. Gjerder langs elvebredden har heldigvis stoppet Canadagjessene fra å komme på land og fylle plenen med etterlatenskaper, men nå må jeg begynne å legge hønsenetting ned i plantehullene før jeg planter en ny busk også! - og jeg aner faktisk ikke hvordan jeg skal feste fuglekassene, for hittil har jeg brukt spiker med kraftig dimensjon. Spikrene står igjen i trærne når fuglekassene har blitt flerret ned og åpnet. 
Hvem har sagt at feriehushaging skal være enkelt! ;-)
Men foruten det, så trives jeg faktisk godt i vår svenske hage! :-)




Kommentarer

  1. Huff ja, dyreliv i hagen er ikke bare positivt. Her plages vi veldig av rådyr og hjorter men siden vi bor på et fjell har vi ikke problemer med sork......alltid noe å glede seg over:-)
    Utrolig nydelig det siste bildet ditt!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Nora. Takk for hyggelig melding. Rådyr har vi en del av, men heldigvis ikke hjort :-) Vi får vel bare være glade for at i alle fall noen planter klarer å overleve ;-)

      Slett
  2. Jeg hadde samme poblem med sork (jordrotter) i min hyttehage. De spiste opp alle løkene som ble
    satt ned om høsten.Knuste hvitløk som jeg gnidde inn løkene med og puttet også hvitløk i hullene som
    de hadde laget i jorden.

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisan. Det skal jeg jammen prøve. Det er jo litt enklere enn å kle alle hull med hønsenetting! ;-)
      Ha en fin kveld.
      Stein

      Slett
  3. Herlighet =O Det er en jungel der ute! For et dyreliv?! Og det eneste vi kan skryte på oss er brunsnegler :-)) Vakkert bilde fra sommerhagen! God ny våruke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei fru Ranten. Nå kom jeg på noe jeg faktisk mangler i samlingen: Brunsnegler! Men jeg tror du kan få lov å beholde dem. Jeg får heller leve med at jeg ikke har en helt komplett samling skadedyr i hagen ;-)
      Ha en fortsatt fin kveld.
      Stein

      Slett
  4. Haha :D Unnskyld at jeg ler, for jeg har stor forståelse for hvor håpløst det er. Det er bare så tragikomisk! Det er jo virkelig en dyrehage dere har.
    Jeg har brukt påskeferien til å fange et pøbeldyr som har herjet her i lange tider. Lånte meg en grevlingfelle og fikk fangst allerede første natta. Problemet var bare at jeg ikke fikk avlivet dyret pga fredning. Kan hende jeg kunne fått dispensasjon siden grevlingen er å betrakte som skadedyr i hagen min, men så er det visst en ekstra totalfredning på alle dyr inkl skadedyr, i påsken! Du har ikke lov å ta mus i fella engang disse dagene ettersom jeg forsto. Jeg stappet derfor fella med en rasende og redd grevling inn i bilen og kjørte 30 km inn i skogen hvor jeg slapp den fri. Det føltes jo unektelig bedre for samvittigheten enn å få den skutt. Hadde jeg enda visst at du samlet på skadedyr i hagen så kunne jeg jo kjørt den til deg :D
    Lykke til med menasjeriet ditt. Håper du får kontroll over dem, eller finner fram til en fredelig sameksistens. Når det gjelder jordrotter så har jeg forresten god erfaring med å plante keiserkroner i alle bed. De lukter så rev at rottene holder avstand. Det virker!

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisan Gerd Ellen. Jeg skal absolutt teste ut å bruke keiserkroner i de utsatte områdene! :-D
      Ellers har jeg faktisk grevling på eiendommen. Den har gravd to fine hull i woodlandhagen og der har den bodd i mange år nå. Jeg ser den av og til på kveldstid, men har ikke opplevd at den skaper så mye annen skade enn at den graver etter røtter her og der, så foreløpig har jeg bestemt meg for å leve med det. Verre var det med dyret jeg fikk på besøk i fjor høst. Det gravde opp mange bed og endevendte dem på en sånn måte at jeg måtte fylle utallige trillebårlass med jord nå i vår også for å få tilbake den gamle formen på bedene. Skulle tro jeg hadde hatt en minigraver på besøk..
      Ha en fortsatt riktig fin kveld :-)
      Stein

      Slett
  5. Jeg har også god erfaring med liljeløkene som står i nærheten av keiserkrona mi.
    De liljene får være i fred for vånden.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for tipset Martin. Dere har overbevist meg :-) Jeg skal kjøpe noen flere keiserkroner og ha rundt om i skogen! Jeg har bare 5 stykker som står i en klynge for øyeblikket. Har hørt de er populær sneglemat. Så jeg får håpe at jeg ikke plutselig opplever en snegleinvasjon i tillegg nå da! :-) Hittil har jeg heldigvis bare snegler med hus på ryggen og de gjør så liten skade at jeg lar dem få leve i fred rundt om på eiendommen :-)
      Ha en fortsatt fin dag
      Stein

      Slett
  6. Jeg får heller leve med at jeg ikke har en helt komplett samling skadedyr i hagen ;-)
    Vårens gode sitat! Da skal jeg ikke ta en tur med de nyoppvåknede liljebillene mine, heller. De store måkene som kvalitetsbevisst hakker opp de fineste løkene fra Gerbianske trädgården skal jeg heller ikke fortelle hvor du bor!
    Lykke til, Stein! Det skal ikke være lett - da hadde det jo ikke vært noe moro å få det til!

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisan Maria. Ja, jeg skal la deg få lov til å leve med liljebillene ;-) Første året jeg plantet liljer hadde jeg veldig mange sultne slike. Men de siste årene har jeg ikke sett mer til dem, så jeg håper det var et engangstilfelle.... ;-) Mine måker er dannete fugler som ikke hakker opp de fineste løkene heldigvis. Kanskje jeg skulle be dem om å lære bever, rådyr, elg, vånd og annet litt folkeskikk? ;-)
      Ha en fortsatt riktig fin dag
      Stein

      Slett
  7. Huff og huff, her er det elg og rådyr som regjerer. Men de skal jeg jammen kunne leve med, så lenge jeg slipper jordrotter og mår. Ekornene herper fuglekassene her også, men ikke i den grad måren gjør det.
    En trøstens klapp på skuldra og klem fra Turid :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei og takk for trøsten Turid. Ja, det kan være litt frustrerende av og til, men som Maria sier ovenfor, så skal det vel ikke være så lett å drive med haging... ;-)
      Ha en fortsatt riktig fin dag
      Stein

      Slett
  8. Her har vi rådyr, men heldigvis ikke mange. De som plager oss mest er brunsnegler, liljebiller og noen fine pusekatter, som dessverre har forkjærlighet for bedene vårene ;-). Hagegleder er når plantene får stå i fred :-), og heldigvis er det mest av det :-). Ha en fin uke!

    SvarSlett
  9. Oi, oi, du har sannelig mange villdyr å holde kustus på! Litt artig å lese, men sikkert ikke artig for deg :) Auriklene kan stå ute om vinteren, men helst i ly for regnet. De liker veldrenert jord.

    SvarSlett
  10. Takk skal du ha Stein for kommentar hos meg. Skikkelig synd med de skadedyrene du har i Sverige!!! Jeg gledet meg storveis til de "svarte" tulipanene skulle blomstre. Tror du ikke noen har spist de!!! Kommer de til neste år tru? Klem klem.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg