Hagevandring: Drivhustrappen.

Det har ikke vært mye aktivitet på bloggfronten fra min side denne sommeren. Det betyr ikke at jeg har unngått hagearbeid, men dagene har stort sett gått med til hyggelig selskapelighet med venner og kjente, turer rundt i distriktet, samt litt jobbing i drivhuset og drivhushagen. Det skal jeg vise dere etter hvert, men tenkte jeg skulle vise dere litt bilder fra blomstringen rundt om på eiendommen de neste innleggene.

Denne gangen blir det drivhustrappen jeg kommer til å fokusere på. Været har vært usedvanlig varmt og tørt hele ferien, så plantene kappes om å blomstre mest for tiden. Det går til gjengjeld store mengder vann for å vanne busker og trær i hetebølgen vi inne i!
Jeg vet ikke om alle plantene på drivhustrappen passer like godt inn der, men de fungerer for meg. Jeg har bestemt meg for å følge den spanske trenden. Liker de en plante plasseres den i gruppe med andre enten den passer i form, farge og høyde eller ikke...

Nedenfor:
Peonvalmuer har jeg riktignok ikke plantet bevisst i krukkene på drivhustrappen, men de blomstrer over alt på eiendommen for tiden. Jeg lar dem blomstre og fjerner ikke frøstanden. Hos meg skal de få lov å dukke opp der de måtte ønske- også til neste år. Da blir det kanskje enda mer spennende, for i år fikk jeg jo noen flotte, dyprøde peonvalmuer fra Anne Karin i "Et nytt landsbyliv". Kanskje har de krysset seg med mine egne og dukker opp med nye fargekombinasjoner?


Mine lave dahlia har forresten også begynt å blomstre på drivhustrappen. Jeg har flere typer i hvitt og ulike varianter av rosa. Både kaktusdahlia og de mer vanlige. - Og for én gangs skyld passer de også i høyde med de øvrige plantene på drivhustrappen!



Pelargonia har jeg mange av i år. De er riktignok ikke så sjeldne eller spesielle. Faktisk har jeg kjøpt de fleste på nærbutikken, men siden de fint overlever vinteren i en mørk kjeller tar jeg dem frem om våren og lar dem vokse seg store og frodige på drivhustrappen.


Nedenfor:
Roser har jeg også mange av på drivhustrappen. Som du kanskje ser har jeg flere potter hvor navnelappen fortsatt er tilstede. Dette skyldes nok mest latskap, men også fordi jeg planlegger å plante en del av rosene ut i hagen etter blomstring. Da er det jo fint å være sikker på høyde, farge og lignende. Derfor velger jeg å overse disse navnelappene så lenge..


Jeg kjøpte veldig mange roser fra Hageglede denne sommeren. De fleste plantet jeg i hagen etter hvert som jeg mottok dem. En god del står desverre fortsatt på vent i krukker et sted i drivhushagen eller som her, på trappen. Forhåpentlig får jeg plantet dem permanent før det blir for sent...


Ha en fortsatt riktig fin sommer!
Neste blogginlegg skal jeg ta for meg en annen del av hagen.

Ha en fin kveld så lenge! 



Kommentarer

  1. Så galet snyggt växthus! Näej, samma läge här. Hinner liksom inte blogga så mycket. Men det gör inget. Ser så skönt ut det där med att ha växthus.

    SvarSlett
  2. Nydelige blomster og for et fint drivhus! Jeg liker den sammenblandingen av blomster du har på drivhustrappa :) Jeg gleder meg til vi skal begynne å plante i hagen. Vi flyttet inn i huset i vår og det jobbes med uteområdet i sommer. Vi har fått på plass terrasse, fått lagt skifer og fått kantstein i bedene. Rundt og mellom bedene skal det legges stein. Mannen har begynt på blomsterkasser. Noen vekster har vi, blant annet i krukker og og i et lite staudebed vi har begynt på :) Herlig å se på disse inspirerende bildene :)

    SvarSlett
  3. Masse delikate bilder Stein.
    Drivhuset er noe å strekke seg etter.......jeg drømmer meg bort.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg