Visst skal våren komme! / "When winter comes, can spring be far behind"?

- og for å være ærlig så har det kriblet i mine ikke fullt så grønne fingre ganske lenge allerede. Jeg er nok ikke noe vintermenneske, så selv om jeg er glad i vinteren når den er dekket av glitrende hvit snø, så skal jeg ærlig inrømme at jeg ikke alltid ser den samme sjarmen i Oslos bygater. Spesielt ikke når en kommer ut om morgenen til en bil som er fullstendig gravd inne av brøytebilen, eller å trakke rundt i svart sørpe; rettere sagt en blanding av snø, asfaltstøv, salt og en mengde andre unevnelige ingredienser. Da er det godt å finne frem hagebladene som jeg har oppbevart for slike krisetilfeller. Frøkatalogene har vært gjennomtrålet en mengde ganger allerede, og til tross for at jeg hadde bestemt meg for å satse mest på ferdige planter i år, så ligger der altså nærmere hundre frøposer og venter på å komme i jord...
I år er det woodland vekster som gjelder og Impecta, Thompson & Morgan og Plants of distinction har fått en del bestillinger i vinterens løp, selv om min absolutte favoritt i år har vært Gardens North hvor jeg har fått 5 frøleveranser siden September. Jeg hadde tenkt å så det meste av frøene direkte på vokseplassen før telen kom i jorden- og det klarte jeg nok for halvparten av dem, men jeg er langt fra "ferdigsådd"!
I de kommende blogginnleggene vil jeg konsentrere meg mer om frø- og plantebestillinger, planlegging av årets kommende sommerhage og lignende. Jeg vil sette stor pris på alle tips og ideer dere måtte ha!

Forresten- helt nederst på siden - under blogginleggene vil dere finne en liste over frø- og planteleverandører jeg selv benytter meg av.

Kos dere med å forberede neste års hageliv!!

Yes, my heading is a clip from the famous Canadian poet; Percy Bysshe Shelley; "Ode to the West Wind" and in spite it actually being a political poem I ask myself the same; ...can spring be far behind ;-)
-cause my not so green fingers are now undergoing an acute urge to feel soil, seeds, plants, sun, life! Ok- I must admit it: I am not a winter person! Even though I love the sight of glittering snow in seemingly untouched nature, I must admit that I don`t always see the same charme when walking the streets around my city flat. Especially not when coming out of the front door in the morning to discover that the snowplow has buried my car, or when stabbing my way through a wet and dirty mix of snow, asfalt dust, salt and other suspicious contents. In such incidents it is almost essential to take out my pile of garden magazines. The seed catalogues have been read vigurously multiple times already and even though I had decided to mostly go for ready- grown plants this year, there are almost 100 bags of seeds waiting for me to plant them :-(

The big hit in our home this year is woodland plants, and both  Impecta, Thompson & Morgan and Plants of distinction have received a few orders during this winter, even though my dealer number one so far has been  Gardens North. I have had 5 deliveries from them since September. I had planned to sow most of the seeds directly before frost made the ground hard and icy, and believe I managed to sow half of the planned amounts, but was far from finished when winter came!
In my coming blog posts I will mainly focus on preparing the garden for spring, planting, sowing and ordering. I will appreciate all hints and tips you might have as to where to order seeds (worldwide) and plants (Europe, due to import regulations) and all other garden related subjects!
Happy preparing next years gardens!!

By the way- at the bottom of my blog, below the posts and tips you will find the list of suppliers I have used to order from!




Kommentarer

Populære innlegg