Drivhuset rengjøres for vinteren

Det føles nesten utrolig, men så er vi alt kommet til Oktober måned. Jeg pleier vanligvis å føle meg litt hagelei på denne tiden. Sånn er det ikke i år. Jeg skulle gjerne hatt en måned eller to med ekstra sommer og haging denne gang.


Vi har derfor begynt små forberedelser til vinteren. Blant annet har vi vasket og rengjort drivhuset. Fremdeles har vi en del planter der, men om noen uker vil vi nok bringe disse innomhus.


Det er viktig å rengjøre et drivhus skikkelig etter endt sesong. Dette gjøres for å forhindre plantesykdommer og skadedyr fra å spre seg på neste års avling.vasker hele drivhuset ned med salmiakkvann og vindusspylervæske en kjøper til biler.


Utenfor drivhuset blomstrer rosene fortsatt frodig. Blant annet Louise Odier som er avbildet nedenfor.  Denne rosen blomstrer vanligvis i Juni- Juli, men remonterer ofte på høsten. Den er en Bourbon rose som danner buskform som kan bli opp til 1,2 meter høy. Den dufter middels godt og er herdig til sone H6, Den trives best i full sol og med drenerende underlag.


Tantau rosen, "Romanze" blomstrer også for tiden. Den får cerioserosa fylte blomster med 5-10 kronblader. Den dufter lett og blir mellom 90-120 cm høy. Den blomstrer stort sett jevnlig gjennom det meste av sesongen. Den er herdig til sone H4.


Mot den nye muren i drivhushagen er den største delen av plassen okkupert av et aprikostre "Prunus Mume Beni Shi Don" (ikke avbildet). Jeg har likevel også plass til noen klatreroser langs denne veggen. Her er det en "Zephirine Drouhin" som blomstrer. Den er en av de første om sommeren - og blant de siste til å blomstre om høsten. Men den har ikke vært så frodig i min hage foreløpig. Dette er en sterkt duftende Bourbon rose som er herdig til sone H3. Den er nesten uten torner, slynger seg opp til 2,5- 3 meters høyde og er dessuten litt skyggetolerant. Jeg er spent på å se om den vokser seg mer frodig etter hvert.

Nedenfor: Drivhustrappen er fortsatt forholdsvis frodig nå helt i begynnelsen av Oktober, men jeg regner med at ting forandrer seg fort så raskt de første frostnettene melder seg.




Til høyre:
Drivhushagens bakkant er fortsatt preget av tilsynelatende rot og kaos, men jeg trøster meg med at jeg har en plan- og at ting sakte men sikkert vil komme til sin rett til slutt. Jeg støper deler til søylene som skal plasseres på linje i denne delen av hagen, men nå må jeg reise for å kjøpe mer sement. Det er ikke helt enkelt, for nærmeste byggevarebutikk ligger så avgjort ikke i umiddelbar nærhet...
Når en befinner seg på hytten fra Fredag kveld til Søndag formiddag, så er det ikke akkurat førsteprioritet å kjøre for å tilbringe tiden på et byggevarefirma!

Denne helgen har vi hatt nok med å nyte det fine være og rengjort drivhus. Så får vi heller se om vi får kjøpt mer sement til våren :-)


Ha en fortsatt fin dag!

Kommentarer

  1. Drivhuset er virkelig flott, Stein. Likte så godt det svarte skatollet dere har satt inn der. Det har vært deilig med sol og god hagetemperatur nå i Oktober - det blir flotte roser og sensommerblomstring av sånt vær. Flotte bilder , som alltid og dere jobber jo utrettelig med hagene deres så det er mye koselig lesning nå i høstkvelden. Klem AK

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg