Woodland vandring i Oktoberhagen.

I mitt forrige blogginlegg fokuserte hagevandringen på "elvehagen" og utvidelse av gangveien i tre. Denne "bryggen" ender opp i Woodland hagen. Kanskje den delen av hagen jeg setter aller mest pris på, men likevel ofrer minst tid i løpet av året. Når jeg beveger meg her inne blir det mest småluking og fordypende betraktninger av hvordan de ulike vekstene her inne vokser eller forsvinner.
Woodland hagen utgjør den største delen av hagen og er vel på rundt 7.000 kvadratmeter (selv om jvi aldri har målt dette så veldig nøye)


En skulle derfor tro vi må bruke mye tid på å holde den noenlunde fin. Men det gjør vi faktisk ikke.
Visst er det rikelig med ugress- også her inne. Men jeg stresser ikke så mye med det. Jeg fokuserer heller på å plante ulike halvskygge/ skyggevekster, bunndekkere og bladplanter med litt særpreg- og forsøker å plante litt tett. Dette, kombinert med skyggefulle forhold og som oftest mye tørke gjør at ugresset ikke får så godt vekstgrunnlag. Problemet er jo at det kan være en utfordring å få kulturvekster til å klare seg også. Der for har det vært en del prøving og feiling disse årene.


Fortsatt er det litt for tett med trær i skogen, men fjerner jeg for mange vil jeg se en eksplosiv vekst av ugress. Jeg venter derfor med å fjerne trær til de bunndekkende plantene har etablert seg enda mer.


Skogen vår ligger jo langs Klarälvens bredd. Store deler av den strekker seg derfor langs vannet. Her er det ekstra mye lys- og derfor mye ugress. Jeg har ikke tatt opp kampen mot ugresset der, men prøver å fjerne nyvekst av trær og bringebær. "Åkersnellen", som ellers regjerer langs elvebredden får stå. I alle fall frem til jeg har funnet noen alternative planter som klarer å utkonkurrere dem.


Jeg prøver å bruke så mange bunndekkende planter jeg kan i vår Woodland hage, men ser jo at det vil ta mange år før spredningen vil bli såpass stor at jeg kan dele dem opp og plante avleggere langs elvebredden. Når det er sagt, så vokser faktisk plantene godt i de mer halvskyggedelene av skogen.
Bildet nedenfor er det Tellima Grandiflora helt til venstre. Denne planten danner tette tepper med lavt heucheralignende bladverk. Til høyre for den, en bladplante jeg ikke er sikker på, sammen med to nyplantede hosta: "Red October" og "Undulata Mediovariegata". Til høyre for disse, en liten Osmunda Regalis bregne. Ellers på bildet kan du se en Ligularia "Przewalski", en ukjent akeleie, hepatica Nobilis og Hosta "Snow Cap".


Nedenfor:
Det ser kanskje veldig kaotisk ut, men det meste på bildet er fra nederst: Epimedium X. Yungianum Niveum,  Hosta "Canadian Blue", Bergenia Cordifolia, en liten Viburnum Strömsund (snøballbusk) Hosta "Karin" og helt bak, til venstre i bildet er det en Hydrangea Vanille Fraise.


Nedenfor: Som dere ser er skogsbunnnen stort sett veldig kaotisk ennå. Jeg driver fortsatt med uttesting av hva som fungerer og ikke i en tørr, sandete og halvskygge - til skyggeskogsbunn.
Nederst til venstre: En ikke navngitt Astilbe, en blåveis (hepatica Nobilis) Athyrium Filix Femina Frizelliae (bregne) lammeøre (Stachys Byzantine "Silver Carpet"), Vinterglans (Pachysandra Terminalis) Lysimachia Nummularia "Aurea" og mye annet.


Det er jo, uten tvil, våren som er mest blomsterrik i Woodland hagen. Nå i Oktober er det fint lite farge å skue annet enn de skogsbunnsplantene som ikke går i dvale om sommeren. Jeg leter derfor etter andre ting som kan fungere som blikkfang der inne. Jo, jeg har nok en lang vei å gå der også ;-)


Men stort sett trives jeg godt i Woodland hagen. Her inne føles det som tiden står stille. Busker og mye vegetasjon har skapt et frodig liv av småfugler, noe jeg setter stor pris på.


Så får jeg heller bare overse at store deler fortsatt er overtatt av ugress. På en måte er det jo veldig koselig det også. Snart vil bladverket her inne bli kledt i høstdrakt, men ennå er det bemerkelsesverdig grønt. Jeg tror det skyldes at mikroklimaet er litt bedre i skogen enn i de mer solfylte delene av eiendommen, hvor høsten har blitt mer synlig.


Ha en fortsatt fin dag! 

Kommentarer

  1. Helt fantastisk hva dere har fått til på den skjønne eiendommen deres langs Klarälven! Jeg er så imponert over hvor dyktige og kunnskapsrike dere er.....Sverige, Norge, Spania....det blir flott rundt dere hvor enn dere er!

    Nyt høstdagene!

    SvarSlett
  2. Hej Stein!

    Jag delar din förtjusning och beundran för woodland miljöer och dess innevånare. Dessutom tycker jag att här är platsen för de vackraste växterna som trivs i surjordsmiljöer.

    Men det är svårt med balansen mellan ljus och skugga, fukt och torka samt den konkurrens som trädens rötter utsätter växterna för.

    Det är svårt men inte omöjligt och utmaningar är väl en spännande del av våra trädgårdsliv.

    Allt gott!

    /Gunilla

    SvarSlett
  3. Takk for en flott virtuell tur i Woodland hagen din. Sies det ikke noe sånt som at gartnere er de som tror mest på morgendagen? Det å skape en ny hage tar tid og du har jo enormt mye å glede deg over allerede mens du skaper den . Har du prøvd å se på bilder fra flere år tilbake - da ser du hva som har skjedd. Og det tror jeg er svært mye. :)

    SvarSlett
  4. Så fint å ha en sånn skog å forsvinne inn i. Det er virkelig et praktfullt sted dere har.
    Hilsen Ingeborg

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg