Tilbake til Smykkenes by

Nå er det bare noen uker til jeg drar avgårde til vår spanske hage. Som vanlig har jeg faktisk sådd noen planter og funnet noen spesielle sukkulenter jeg ønsker å ta med meg i kofferten. Hovedårsaken til at vi drar nedover denne gangen er likevel ikke hagen i åssiden. Vi antar det er på tide å pusse opp vårt lille hus i "Smykkenes by": eller Villajoyosa som det heter på Castellansk (Spanias offisielle språk.)På valenciansk, som er det vanligste språket i området heter byen "La Vila". 


Jeg har jo skrevet om La Vila Joiosa før, så om du har lyst å se litt mer av denne vakre byen anbefaler jeg deg å sjekke ut mine gamle blogginlegg om emnet:



Nok om La Vila. Jeg kan jo ikke nekte for at jeg gleder meg til å se igjen hagen min også, så nå for tiden sitter jeg og titter igjennom bilder fra sommeren som var. Kanskje du har lyst å se noen du også?
Bildet til venstre:
I gjesteromsvinduet slynger en pelargonia seg. Den har nok misforstått og tror den er klatreplante. Dette bildet er tatt i August 2013, men tidligere på sommeren er pelargoniaen dekket av klaser med blomster. Jeg har ingen interresse av å fjerne den fra vinduet, for det er jo litt hyggelig å våkne opp og se ut på blomstringen like utenfor vinduet?

Nedenfor:
Oleander er en busk jeg har veldig mange typer og farger av. De trives og blomstrer i sol som skygge, takler måneder uten vann eller stell og blomstrer dessuten det meste av året. Tenk om denne planten hadde klart seg året rundt i Nordiske hager også!?
Planten på bildet er en oppstammet variant jeg håper skal bli et tre etter hvert, men jeg har mange buskformete også- og bunndekkende varianter.


Nedenfor:
Denne planten vet jeg faktisk ikke navnet på, men den er også en oppstammet variant jeg har ved inngangsdøren min.


Nedenfor:
Sukkulenter kan jeg ikke få nok av på eiendommen. Dette er en middagsblomst variant som blomstrer stort sett hele sommeren. Akkurat disse er ettårige, men de selvsår seg og dessuten har jeg mange lignende flerårige varianter.




Ha en fortsatt riktig fin kveld!

Kommentarer

  1. Wow! Her ble jeg sittende å drømme litt :-)

    SvarSlett
  2. Vakre bilder! Skjønner at du gleder deg til å komme nedover.
    Jeg har begynt å rydde i bedene, og det er rekordtidlig.
    Ha en fin tur!

    SvarSlett
  3. Siike skønne fotos, hvilket lys og fantastiske farver. Det er jo en ren vitamin indsprøjtning.
    Mange havehilsner

    SvarSlett
  4. Bare gjetting. Den blå blomsten er snarlik Duranta.

    SvarSlett
    Svar
    1. Helt riktig Martin. Det er en Duranta "Geisha Girl" :-)

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg