Jeg fjernet rekkverket!

Jeg kunne ikke la være. Stolpene til rekkverket på "bryggen" mellom plenen og Woodland området ble endelig fjernet! Jeg var jo i tvil om jeg skulle beholde det og lage en "bro", men jo mer jeg tenkte og grunnet, jo sikrere ble jeg. Heller brygge enn bro! Nå ser det slik ut. Bryggen ser vel mer ut som en gangvei foreløpig, men når dammen jeg planlegger å bygge en gang vil


Jeg har planer om å bygge dammen i etasjer, slik at den øverste renner ned i den nederste. I år håper jeg å bygge den nederste delen av dammen.


Den blå delen på bildet utgjør den dammen jeg planlegger å bygge i år. Gresset til venstre "bak" dammen vil forhåpentlig utgjøre den øvre delen av dammen. Jeg vil mure opp et basseng som vil utgjøre den øvre delen av dammen og så ønsker jeg vannet skal renne over i den delen jeg snart ønsker å bygge.
Den øvre delen vil ikke bli bygget i år. Drivhuset jeg har tegnet inn ganske så amatørmessig på bildet håper jeg å bygge opp på ruinene av et gammelt bygg. Grunnmuren ligger der fortsatt. Jeg ønsker å bygge drivhuset oppå denne. Den er ikke svart som på bildet ovenfor, men laget av store naturstein. Den var bare ikke synlig på bildet siden den nå er dekket av vissent gress og kvister.


Bildet ovenfor:
Slik ser "bryggen" ut fra plenen. Om du ser nederst på dette bildet ser du rester av stein tilsvarende dem jeg ønsker å bygge drivhuset på. Du ser hjørnet av ruinen til høyre på dette bildet.
Drivhuset er planlagt bygget av restene etter et større drivhus jeg hadde plassert der mitt nåværende drivhus befinner seg.
Her ser dere forresten bryggen etter at jeg har fjernet de fleste stolpene som var planlagt brukt som rekkverk. De to siste stolpene skal også fjernes. Hva synes dere. Ble det for åpent uten rekkverk?

Ha en fortsatt riktig fin kveld.

Kommentarer

  1. Så spennende planer dere har. Morsomt at dere utnytter alle mulighetene som terreng, stein og ruiner gir.
    Hvordan har dere tenkt til å grave ut dammen under brygga?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Gerd Ellen. Takk for hyggelig hilsen. Jeg har faktisk ikke tenkt å grave ut dammen under bryggen. Bare gi en illusjon av det. Det kommer til å være en dam på hver siden av bryggen. Damduken kommer til å festes i bryggekanten, men vil bli skjult av "skjørt" av impregnert tre som går ned i dammene på hver side slik at bryggen ser mer naturlig ut, samt at jeg får skjult damduken. Ha en fortsatt fin kveld.
      Stein

      Slett
  2. Fy flate, så masse spennende planer dere har. Jeg synes det ble flott med det tredekket som flyter innover. Mye bedre uten stolper. Skal følge med videre på prosjektene :O)

    UnaCita

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei UnaCita. Så hyggelig du likte "bryggen" uten stolper! :-D Ha en riktig fin kveld.
      Stein

      Slett
  3. Hei! For deg (dere) er ingenting umulig. Og det er så inspirerende. God natt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne. Mange takk for hyggelig hilsen!
      Stein

      Slett
  4. Neida, et rekkverk ville jo ødelagt noe av utsikten og kontakten med naturen!
    Utrolig spennende planer og flott grunnmurstein.
    Skjønner at dere er svært så handy, og da går jo alt an :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Villrose. Så fint du er enig i avgjørelsen med å fjerne rekkverket. Ja, vi har vært skikkelig heldige som hadde grunnmursteinen som utgangspunkt i denne delen av hagen :-D Det forenkler jo jobben veldig.
      Ha en fin kveld.
      Stein

      Slett
  5. Hei Stein! Du er så aktiv med prosjektene dine, det er veldig inspirerende for andre! Ved rekkverk og stolper så husker jeg ikke helt hvor tett rekkverket skulle bli, men er enig med andre om at åpen sikt kan være et pluss med bedre sikt til woodland og vann mm. Stusser på at dammen skal helt inntil den gamle grunnmuren? Det blir nok pent og duk holder vel fukten i sjakk, men hva med feks tilgang for rengjøring av drivhuset mot dammen? Følger med - skjer mye hos deg! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Bille. Takk for hyggelig melding! :-)
      Jo, jeg har faktisk bestemt meg for at drivhuset skal gå helt inn til grunnmuren, men jeg har faktisk en plan som vil muliggjøre vasking av utsiden ++, men jeg skal heller forsøke å dokumentere hvordan med bilder når selve prosjektet settes i gang.
      Ha en forsatt fin kveld.
      Stein

      Slett
  6. For noen spennende planer du har på gang!
    Dette blir morosmt å følge med på.

    God søndag, - om den er i Sverige eller i Norge ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Elisabeth. Takk for hyggelig melding! :-) Helgen ble faktisk tilbragt i Hamar. Aldri vært der før, men det var verdt turen :-D
      Ha en fortsatt riktig fin kveld.
      Stein

      Slett
  7. Flott brygge, og du verden for noen planer. Her gjelder det for oss leserne å henge med på bloggen deres :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Turid. Så hyggelig du satte pris på innlegget! Ha en fortsatt riktig fin kveld.
      Stein

      Slett
  8. Når du først har lagen broen som en brygge synes jeg det blir finest uten rekkverk. Forresten flott å se en blogg som viser litt mer av hageområdet. Blomsterbilder er vel og bra, men det er fint å kunne følge med på prosjekter i utvikling. Det blir nok en stund til jeg gir meg i kast med en dam, selv om det også er på ønskelista. Men det er så mange prosjekter som ligger foran i køen. Ha en fin vår. jeg skal følge med på utviklingen hos deg. Klem:-)

    SvarSlett
  9. Sikke et driftigt projekt du har givet dig i kast med, det skal blive interessant at følge over sæsonen. Et drivhus næsten på sin egen Ø det var nyt.
    Henrik

    SvarSlett
  10. Veldig fint uten stolper :-) Og jeg gleder meg til å se fortsettelsen av prosjektet.

    SvarSlett
  11. Så morro og lese om prosjekter og planer for hagen deres :) Så fint det blir med dam, bro og drivhuset like ved. Nok et prosjekt hos dere som blir spennende og følge! Det ble fint uten stolper :) Lykke til videre med prosjektet :)
    Fin kveld ønskes fra Tone

    SvarSlett
  12. Det var et spændende projekt, det er flot så kreativ du er, og hele tiden nye ideer!! Jeg tænker også at et rækværk ville ødelægge udsigten, det bliver rigtig flot.
    Jeg glæder mig til at følge med på din blog også her i 2014! Her er megen inspiration at hente!

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg