Året rundt på balkongen: Sensommer/Høst.

Juli måned skifter balkogens blomster igjen sin fargepalett. Nå nærmer ferietid i vår svenske sommerhage seg og i den sammenheng er det drivhushagen der borte jeg har i tankene når jeg kjøper inn stauder og flerårige planter. Roser er selvskrevne i drivhushagen min, men jeg liker å kjøpe dem slik at de kan få gjøre balkongen fargerik i mange uker frem til de blir med på ferielasset. 

Plantene i forgrunnen er hosta som jeg har hatt stående i potter i flere sesonger nå. De har ingen problemer med å overvintre i krukkene utendørs, og blir store og frodige i løpet av sommeren. Hosta passer jo sammen med de fleste andre planter, så hver sesong nå dukker det opp andre typer som får permanent bolig på balkongen min!

Prydgress og sommerblomster får bli værende på balkongen når jeg reiser avgårde på ferie. Stort sett er jeg jo så heldig at gode venner tilbyr seg å vanne og passe dem mens vi er borte. 
Nedenfor: Noen vil kanskje synes jeg overdriver beplantingen på balkogen "en smule".... Men jeg forsvarer meg med at det meste jo får en permanent bolig i feriehagen etter hvert.....

Etter ferien er det kanskje ikke like blomsterrikt på balkongen, men det gjør den ikke mindre frodig. Nå er det busker og prydgress som er i fokus. 


Til venstre:
Miscanthus Sinensis "Malepartus" fikk for eksempel stå bå balkongen frem til senhøsten. Siden ble det fraktet over til Sverige og plantet ved elvebredden.
Den rødbladete planten som synes til høyre i bildet nedenfor ble siden plantet i en del av eiendommen hvor jeg stort sett har planter med blodfarget bladverk. Her har jeg blandet dette med planter som får oransje blomstring. Det bedet er jeg langt fra ferdig med, så jeg er stadig på jakt etter flere planter som vil passe inn der. 

Nå begynner høsten å nærme seg med raske skritt. I balkongkassene bytter jeg sommerblomster ut med lyng og høstasters etter hvert som disse slutter å være frodige.
Lyng er jo en ypperlig plante som gir farge og fylde i potter og kar- og dessuten som oftest gjør seg veldig godt sammen med mange sesongplanter!

Nedenfor: Jeg regner med at det skyldes de står litt lunt på balkongen min, men likevel var det fint å oppleve at petunia og hortensia faktisk blomstret frodig til ut i November måned i år!

Men selv den mest robuste plante må til slutt gi tapt for "kong vinter" og da velger jeg altså å fjerne plantene, men la jorden være i potten frem til våren. Balkongen vår er overbygget, så det er ikke noen fare for at fuktighet skal frostsprenge pottene så lenge jeg har sluttet å vanne en god stund før kulden setter inn for fullt!
- Og når jeg er så heldig at en god venn kommer med rikelige mengder granbar jeg kan bruke i pottene, så skal nok hosta og andre stauder klare seg gjennom denne vinteren også! 
Ha en fortsatt riktig fin helg! 

Kommentarer

  1. Jeg blir i godt humør av alle fargene.

    SvarSlett
  2. Jamenvisst blir man glad över så vackra bilder av tjusiga växter såhär mitt i vintermörkret! Snart vänder det och ljuset kommer åter och så plötsligt står vi där igen bland blommande Pulsatilla och Primula.

    SvarSlett
  3. Overdrive?
    Kan det virkelig bli for mange godbiter ?

    SvarSlett
  4. Et fantastisk blomsterflor gjennom året!
    Smart da, å først ha glede av plantene på balkongen, og senere i hagen.
    Fortsatt god søndag!

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg