Blomstene som aldri kom...

Jeg bestiller ganske mye planter og redskaper via nettet. Da får jeg tilgang til et helt annet utvalg enn hva som er vanlig på hagesentrene der jeg bor. Ofte er det en mye rimeligere affære også.
Som oftest går det veldig fint å handle online- men desverre ikke alltid.

Min erfaring er da at det er mye vanskeligere å få gjort noe med bestillinger som aldri kommer. Det kan jo være frustrerende når en, som jeg, ønsker å anlegge en hage, planlegger og bestiller, for så å oppleve at plantene aldri dukker opp. Pengene er borte og selgeren er som sunket i jorden.

Da gjelder det å tenke nytt. Slik har det vært for meg denne sommeren. Jeg bestilte en mengde planter av en engelsk nettbutikk som jeg handlet av før. De gangene ankom de fleste varene med løfte om at resten skulle sendes ved en senere anledning. Det skjedde ikke.
I år bestilte jeg likevel av dem igjen. Denne gangen var det beplantingen av elvebredden som sto i fokus og jeg gledet meg til å fylle et 25 meter langt bed, samt andre deler av eiendommen med grupper av
Iris "White Giant",
Martagonliljer,
Liatris Floristan Alba,
Liatris Spicata,
Caladium Candidum,
Eremurus Stenophyllus,
Fritillaria Corrina,
Lilium Cote d'Azure,
Iris Eye of the Tiger,
Galtonia Viridiflora,
Cyclamen Hederifolium,
Anemone de Caen Hollandia, St Brigid Admiral, og
 Anemone de Caen Mix,
Tritelia Corrina,
Anemone Vestal og mye mer.

Når plantene ikke ankom til våren sendte jeg en mail og etterlyste dem. Ingen svar.
En ny mail ble sendt en måneds tid senere. Fortsatt ingen svar.
En tredje mail ble sendt for noen uker siden. Fortsatt ingen svar. Jeg tenkte kanskje firmaet var gått konkurs eller at eieren var blitt syk, så jeg ville ikke mase for mye heller.
Men når jeg nå ser at de nå legger ut vår-katalogen og tar opp bestilling for neste år, så bestemte jeg meg for å lage et blogginnlegg. Ikke så mye for min egen skyld. Jeg kommer aldri til å handle mer hos dem likevel, men kanskje du har vært fristet og ønsker å bestille noe av dem? Da ber jeg deg tenke deg om to ganger.



Jeg vil i ihvertfall være mer forsiktig i fremtiden om et intetnettfirma ber meg å betale planter på forskudd... Når de befinner seg i utlandet er det jo ikke så lett å kunne klage!?









For fremtidige bestillinger vil jeg i alle fall gjøre følgende:

  • Sjekk på nettet om firmaet har godt eller dårlig rykte. 
  • Unngå forhåndsbetaling av planter - om mulig.


Hva ville du gjort?

Bildet øverst viser området jeg skulle beplante- etter å ha klargjort det selvfølgelig. Bryggen er tegnet inn for å illustrere et prosjekt jeg håper å få gjort denne sommeren. ;-)

Kommentarer

  1. Sådan här mail-trafik, som går via hemsidans mailservice är inte alltid tillförlitlig. Jag har stött på det i andra sammanhang. Då skulle du alltså försöka få tag i deras mail-adress och skicka som ett vanligt mail vid DIN mail. Jag har försökt att leta efter en sådan mail-adress, men har inte hittat något. Då återstår nog endast att ringa dem. Telefonnumret finns på deras hemsida.

    Lycka till!
    /Ruben

    SvarSlett
  2. Hej igen!
    Jag hittade deras mail-adress till slut (hoppas den gäller fortfarande).
    angliabulbco@btconnect.com

    här hittade jag adressen
    http://www.misterwhat.co.uk/company/1853112-anglia-bulb-co-colchester


    /Ruben

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei snille Ruben. :-)
      Takk for epostadressen. Jeg har faktisk sendt dem mails på direkteadressen, samt forsøkt å ringe dem. Men desverre ingen svar. Jeg tar det ikke så tungt som det kan virke. Det er selvfølgelig kjedelig å betale for ting en ikke mottar, men heldigvis har jeg fått leveranser for andre nettfirmaer, så helt tomme er bedene likevel ikke ;-)
      Men jeg ville vært glad for å ha blitt advart om firmaet på forhånd og tenker andre kanskje vil være det samme så de ikke opplever noe tilsvarende.

      Ha en fortsatt fin dag.
      Stein

      Slett
  3. Vad tråkigt!! man blir förbannad!!!
    Själv beställer jag endast från sverige.
    Hoppas du får tag på dom
    Mariana

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg