Ønskeprosjekter i drivhushagen..

Denne uken har jeg  benyttet anledningen til å se litt nøyere på drivhushagen. Om sommeren kan det være litt vanskelig å få en helhetsoversikt på grunn av planter og ting der inne. Nå som snøen ligger hvitt gir det muligheten å se på området som et stort, hvitt lerret.  Eller i hvertfall nesten... 

Jeg har jo ønsket å lage en mer intim hage her i denne delen av eiendommen. Ennå har jeg ikke helt klart for meg hvordan ting kommer til å se ut, men føler selv jeg har tatt store skritt i en viss retning.

For en stund siden viste jeg dere bilder av noen søyleformer jeg hadde importert fra USA.
Jeg planlagte jo da å støpe opp en del slike i sement og benytte dem, blant annet, som pergola til vindruene mine i drivhushagen.
Ovenfor ser dere resultatet av prøvestøpingen av toppdelen. Jeg er i grunnen kjempefornøyd med forsøksresultatet!
Eneste problem er at jeg har laget den for solid, så den veier såpass mye at det nesten er umulig å løfte den! Disse søylene blir nemlig langt høyere og kraftigere enn jeg først trodde! På bildet til venstre, som jeg har lånt fra produsentens hjemmeside, består hver søyle av 6 deler. Jeg har bestemt meg for å prøve om jeg bare skal bruke 5 deler. Jeg tror søylen da blir litt over 2,5 meter høy- noe jeg synes er mer enn nok i drivhushagen!?

Nedenfor: Min egen test nummer to; Et element som utgjør nedre søylehalvdel.

Jeg plasserte min sementgargoyle på den for å gi et lite intrykk.
Jeg har forresten bestemt meg for å lage sementpidestaller til en del av figurene mine. De kommer da til å bestå av sokkeldel, søylen og deretter toppdel. Jeg har benyttet sekker med ferdigblandet sement til støpingen.
Jeg hadde egentlig tenkt å støpe noen flere deler nå i juleferien, men har kommet frem til at det blir for mye griseri om jeg skal gjøre dette innendørs. Ute skal en ikke støpe med sement om temperaturen er under +5 grader! Da vil herdingsprosessen bli ødelagt og betongen vil fort gå i oppløsning!

Gjett hva jeg kommer til å benytte helgene til så fort været blir mer sommerlig!? :-)


Jeg har forresten bestilt noen andre "hobbyprosjekt former" fra USA.
Om dere er interressert beskriver jeg gjerne prosessen for hvordan du, helt lovlig bestiller ting fra amerikanske firmaer som egentlig ikke leverer til Europeiske land?




Uansett ønsker jeg dere en fortsatt riktig fin Romjul! 

Kommentarer

  1. Søylene blir kjempefine med figurer på, for da synes de bedre når kommer litt opp fra bakken. Støping ser spennende ut, og det kan jeg tenke meg prøve selv en gang.

    Jeg ønsker dere en fortsatt fin romjul!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit.
      Takk for det. Ja, jeg kommer nok til å støpe noen pidestaller som jeg vil plassere figurer på, selv om jeg fortsatt ønsker de skal stå litt halvgjemt blant planter i skogen og andre steder på eiendommen :-)
      Ha en fortsatt fin Romjul!
      Stein

      Slett
  2. Stilig! Jeg tror sement er skikkelig undervurdert som materiale til de mere skulpturelle elementene i hagen. Her går sementen foreløpig inn som en del av støping av trapper og bed, men jeg ser klart at her ligger det muligheter :) Så jeg skal nok følge godt med for å se hva du lager :)

    SvarSlett
  3. Dette blir interessant å følge med på Stein.

    SvarSlett
  4. Så utrolig spennende. Dette skal jeg følge med på ;)

    Ønsker deg en kjempe fin romjulshelg!
    Klem

    SvarSlett
  5. Dom søylene kommer bli helstilige men vintern är kanske ikke den bästa tiden för cement.. Du får nog vänta tills våren..
    Ha det fint :)

    SvarSlett
  6. Drivhushagen kommer til å bli fantastisk. Jeg er så imponert over hva du får til. Ha en fortsatt god romjul du også! Hilsen Anne

    SvarSlett
  7. Et riktig godt nytt år ønskes deg og dine! Klem fra Ellen.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg