Mens de venter på våren.../ While they wait for Spring....

Som før nevnt hadde jeg mange planter i "Middelhavshagen" som ikke kan klare en vinter utendørs her i nord. Disse har jeg derfor plassert i glassverandaen som holder temperaturen over 10 grader celsius på vintertid. Også her i Oslo står en god del planter innendørs i påvente av å flytte til hytten i sommer.
Den største palmen er en Trachycarpus Wagnerianus. Denne skal tåle ned til minus 15C så lenge den ikke står for fuktig. Neste år kommer jeg til å overvintre denne utendørs, godt innpakket i bobleplast!

As previously mentioned I had ceveral plants in our "Mediterranean garden" not able to survive the nordic winters outdoors. They have been placed in our glass veranda at our country house. This room maintains a minimum temperature of 10 celcius ( 50 F) during the winter. Even in our Oslo apartment many plants are stored indoors waiting to be moved to our cottage in spring.
The biggest palm on the picture is a Trachycarpus Wagnerianus. This plant shall endure temperatures down to - 15c (+5F) as long as it is placed in conditions with GOOD drainage!
Next winter I will leave it outdoors, neatly covered in a bubble plast coat!
Cycas Revolta er en plante jeg lenge har vært veldig glad i. Som dere ser av Orchis kommentar nedenfor:
"Cycas ligner en palme, men er det ikke. Den tilhører en urgammel plantefamilie som kalles cycadéer. De har mer til felles med bartrær enn med palmer - de lager kongler, og kalles ofte konglepalmer på norsk, altså et villedende navn" I vårt spanske feriehjem har jeg mange av disse stående i keramikk potter. Planten vokser sakte, men er grønn og frodig, lite kravstor og trives i potter, altså en perfekt "inn og ut" plante. Cycas Revolata is a plant I have been fond of for a long time now. In our spanish holiday home I have many of these planted in urns. One of the readers; "Orchis" has come with the following information: "Cycas might resemble a palm, but it is not part of the palmtree family. It belongs to an ancient family of plants called Cycades. They have more in common with the pine tree family as they make cones. They are often called "Cone palms" in Norwegian..."  The plant is slow growing, but gives a lush and green impression, easy to take care of and enjoys life in containers. In other words a perfect "in and out plant"!

Oliven: (Olea europaea) Det er vel nesten ikke mulig å lage en middelhavs inspirert hage uten å inkludere et oliventre!?
Problemet er jo at heller ikke dette er vinterherdig, så den må også plantes i potter of flyttes innendørs om vinteren. Fordelen er at også denne planten er lite kravstor. Her får mitt største oliventre en dusj. I Spania mister ikke mine trær bladene om vinteren, men her i Oslo drysser det jevnlig av dem. Jeg regner med dette skyldes mangel på skikkelig lys. Den står oppvevart i et hjørne av stuen. Noen mindre varianter er plassert på soverommet. De klippet jeg ned på høstparten og håper de vil spire og gro igjen til våren.
Etter hvert har jeg en plan om å erstatte oliven med "vierpære" (Pyrus salicifolia). De er til forveksling lik oliven så lenge de trimmes til å holde den rette fasongen.
Olives:(Olea europaea) It hardly seems possible to grow a mediterranean inspired garden without including an olive tree? The problem is winter hardiness. It needs to be stored indoors during the cold months. Besides from that it is an easy plant to maintain. On the right. I am giving one of my olives a shower during winter.  


Til venstre; Fikenkaktus (Opuntia ficus-indica)
Denne er jo nesten som ugress å regne i Spania, men jeg er glad i den, både for de velsmakende fruktene den produserer og for fasongen. Den gjør jo unektelig et fint, skulpturelt uttrykk som solitærplante i en potte. Her har jeg en stående på kjøkkenbenken i Oslo, men vanligvis plasserer jeg den litt kjølig i vinduet på kontoret. Jeg vanner den ved å dusje selve planten med en dusjflaske en gang iblant. Dråpene renner ned langs kaktusen og fukter jorden. Mer vann får den ikke.
To the left; A Tuna cactus (Opuntia Ficus-indica) This usually looked upon as a weed in Spain, but I love it! - both for its shapes and for the tasty fruits it produces. I have planted one as a solitary plant in Oslo. This will be placed in the garden during summer,but at the moment I love its sculptural shape decorating the kitchen counter in Oslo.
Agave er også en typisk middelhavsplante som er lett å få til å vokse i norden, så lenge du oppbevarer den innendørs om vinteren. Disse to eksemplarene kommer jeg til å plassere i krukker ved drivhuset til våren, men frem til da får de klare vinteren i vindusposten som best de kan!
Agave is also a typical mediterranean plant that is easy to grow as a container plant up north, - as long as you store it indoors during winter. These two plants will be planted in urns by the greenhouse in spring, but until then they will have to do with the window post in our Oslo apartment during winter.


Kommentarer

  1. En flott samling av eksotiske planter! Tilgi meg, men jeg må bare korrigere litt... :))) Trachycarpus Washingtonia er det ikke noe som heter. Det er to forskjellige slekter av palmer. Sannsynligvis er det en T. fortunei, den mest kjente i den slekten.
    Cycas ligner en palme, men er det ikke. Den tilhører en urgammel plantefamilie som kalles cycadéer. De har mer til felles med bartrær enn med palmer - de lager kongler, og kalles ofte konglepalmer på norsk, altså et villedende navn.

    Et par linker å titte på:
    http://davesgarden.com/guides/pf/b/Arecaceae/Trachycarpus/none/cultivar/0/
    http://davesgarden.com/guides/pf/b/Arecaceae/Washingtonia/none/cultivar/0/
    http://davesgarden.com/guides/pf/b/Cycadaceae/none/none/cultivar/0/

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
  2. Hei Orchis!
    Jeg er alltid like takknemlig for dine tilbakemeldinger :-) Jeg ante ikke at Cycas revolta ikke tilhørte palmefamilien. Ingen av mine har kommet med kongle ennå, men jeg ser at naboen har et prakteksemplar ved innkjørselen. Den har en stor konglelignende sak på toppen av planten, så da skal jeg merke meg om det har kommet små stiklinger rundt om kring i området neste gang jeg er i Spania... ;-)
    Når det gjelder min Trachycarpus må jeg bare bøye meg i støvet og skylde på min ekstremt dårlige korttidshukommelse, samt at jeg var så dum å kaste merkelappen som fulgte planten. Jo, dette er en Trachycarpus Wagnerianus ifølge mine nedtegninger fra innkjøpstidspunktet. Altså ingen Washingtonia som først påstått. Jeg har endret teksten i overkant. Det er fint å kjenne til en med så stor kunnskap om planter fra sydlige himmelstrøk! :-D

    SvarSlett
  3. Hyggelig å kunne hjelpe. Et lite tips: Se etter Cycas rumphii. Den er stadig mer vanlig i salg, iallfall her. Den er ganske lik C. revoluta, men vokser mye fortere, og er en smule mer grasiøs i formen. Hvis du ikke finner den i Spania, får du ta turen over hit... :)

    SvarSlett
  4. Da har jeg notert meg Cycas Rumphii :-) Vi har en del hagesentre rundt oss der vi bor i Spania, så jeg regner med jeg skal klare å finne den. Hvis ikke kan jeg sikkert få dem til å bestille noen inn ;-)

    SvarSlett
  5. Så masse flotte eksotiske planter. Likte spesielt godt den såkalte konglepalmen.

    Gratulerer med vinnerbildet i Moseplassens fotokonkurranse. Fin rev, fint bilde!

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg