Middelhavshagen- Et prosjekt i startgropen /The Mediterranean garden - an unfinished project..

Når snøen ennå lå på markene borte i Sverige hadde jeg mange planer for området rundt drivhuset som snart skal gjenoppbygges. Der ville jeg ha en hage med planter som minner om Middelhavet slik jeg opplever det i Spania. I April satte jeg i gang og plantet canna, agave, pelargonia og planter i ildfarger som skulle variere fra varmgult, oransje og rødt. Denne helgen var første gang jeg fikk et lite blikk på hvordan ting hadde vokst seg til - og fikk nesten sjokk, for bedene var fullstendig overgrodde av ugress og planter fra den svenske floraen! - Ikke lett å finne igjen middelhavsplantene! - så her har jeg mye å gjøre nå i sommer!
Over: En orientvalmue som ser ut til å trives bra i et solrikt hjørne av "Middelhavshagen". Jeg trodde den skulle bade i sol hele sommeren, men trær og busker har vokst seg høye og skygger alt for de fleste plantene, så det blir mye å luke i ferieukene!

When the snow still was lying thick on the fields in our swedish holiday home I had many plans for the area surrounding the greenhouse soon about to be rebuilt. I wanted to plant a garden with plants recembling the mediterranean ones, so in April I started to plant out Cannas, agave, pelargonias and other plants in colours ranging from warm yellow, orange to deep red. This weekend I had the chance to see how things had developed but was chocked to see how weeds and plants from the Swedish flora had taken over the whole of this garden! Not easy to discover the mediterranen plants there, so I will have a lot to do this summer!
Picture above: An oriental poppy seem to thrive in a sunny corner of the "Mediterranean garden." I thought the whole are would be bading in sunlight all summer, but trees and bushes have grown tall and are creating shade for most of the plants, so I will have to do a lot of weeding this summer!
I will return to Sweden this weekend and shall take more pictures of the progress..

Kommentarer

Populære innlegg