En brygge på land... / A pier on shore...

Så var to korte ferieuker over og vi er tilbake i leiligheten i Oslo. Vi har bestemt oss for ikke å reise tilbake før helgen om to uker, så de følgende dagene kommer jeg heller til å presentere bilder tatt i løpet av vårt nylige opphold.

Like før vi vendte tilbake til Norge var vi nesten ferdige med byggingen av terrassen. Vi mangler riktignok rekkverk og "skjørt" under terrassen, men en kan fint oppholde seg på den nå. I stedet for å lage en trappe opp til terrassen bestemte vi oss for å bygge den som en "flåte" huset ligger på. Eiendommen heller nemlig litt, så i bakkant ender terrassen og bakken på samme nivå. Terrassen blir på en måte en "brygge på land".

Just before we turned back to Norway we finished the building of our new terrasse. Ok- the railing and "skirt" at the bottom of the terrasse is still lacking, but still - it is possible to sunbathe and put furniture on it already. Instead of a stairway up to the terrasse, we decided to build a "raft" the house seems to be built upon. The property is slopes slightly, so on the back of the house, the terrasse ends up on the same level as the ground. The terrasse might therefore resemble "a pier on shore.."

Jeg spøker med at vi skal døpe gjestehuset for "skipperstua" nå som den ligger på sin egen lille brygge ;-)
Enig med meg i at det minner om en brygge? Treet som kan ses til høyre i bildet er forresten en Rosehagtorn; (Crataegus laevigata ). Det er dekket med en overdådig mengde rosa blomster om våren.
Do you agree that it has a slight resemblance of a pier? The tree visible to the far right corner of this picture is a Craetagus Laevigata carrying beautiful pink flowers during early summertime.

Opprinnelig var planen at jeg skulle bruke kjetting i stedet for "stuprør" til takrennene,- som du kan se på bildet nedenfor, men nå er jeg ikke så overbevist lenger. Aller helst har jeg lyst å hule ut en trestamme som jeg trer utenpå takrennene, men jeg vegrer på grunn av arbeidsmengden. Kanskje noen av dere har et forslag til mer riktige takrenner?
Originally I had planned to use chains instead of tubes for the gutters, - as can bee seen on the picture, but now I am not so sure. I feel the gutters are wrong for the building. Do any of you have a better suggestion?

Kommentarer

  1. Flott sted dere har!
    Hva med sånn tretakrenne som blir brukt på tømmerhytter med torvtak?Består av to bord som er satt sammen slik det det danner v-form sett fra sida.(Håper det ble forståelig).Er ikke sikker på om disse rennene er beslaglagt eller har innfrest spor for å bli tette.Mulig dere kunne få plass til slike bord utenpå den renna dere har?De har ofte kjetting som vannet renner ned langs.
    Mvh. pictus folia.

    SvarSlett
  2. Utrolig fint! Et fantastisk sted dere har.

    Du skriver at Rosehagtornen blomstrer på våren.
    He he. Det er tydelig at stedet dere har, ligger langt sør i forhold til oss. Her står Rosehagtornen i blomst, akkurat nå. :o)

    SvarSlett
  3. Hei Pictus Folia. Takk for tipset! Det høres ut som noe slikt jeg egentlig kunne tenke meg, så jeg får se om jeg klarer å lage en trekasse utenpå takrennene. Det hadde vært en lettelse ;-)

    Hei Bente! Takk for hyggelig melding! En kan jo se det slit- Mens vi må nøye oss med minnene om treets blomstring kan du nyte det NÅ :-D Ha en fortsatt riktig fin kveld!
    Stein

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg