Drivhustrappen i Juli


Jeg har ikke skrevet mye i bloggen denne sommeren, men det betyr ikke at jeg har glemt hagen vår i Sverige. Vi besøker den med jevne mellomrom

I år valgte jeg å gjøre noe annerledes med drivhustrappen vår. Vanligvis pleier jeg jo alltid å fylle den med krukker av ulike sommerblomster jeg vet er tørketålende. I vår bestemte jeg meg for å fylle krukkene med diverse stauder og liljer jeg senere skal plante ut i hagen. På den måten får vi først glede av blomstringen på drivhustrappen. Jeg får dessuten oversikt over farge, høyde og blomstringstid, noe som er veldig fint å vite når jeg senere planter dem ut på sine permanente steder rundt om i bed. Jeg har mer enn en gang brent meg på at planter vokser på helt andre måter enn jeg først hadde forestilt meg... ;-)
For øyeblikket er det mest oransje og burgunder farger som dominerer trappen.
De skal senere plantes ut i "ildbedet" nær hovedhuset. Der begynte jeg å plante stauder i disse fargetonene forrige sesong. Nå ønsker jeg å komplettere med flere planter.
På bildet til høyre:
De oransje liljene nederst heter "Tiny Dino", noen kortvokste, asiatiske typer som blir 30-35cm høye, har sterk duft og trives i sol til halvskygge.

Bak disse har vi noen burgunder typer; "Tiny rocket. De blir 35-40cm høye, men har ingen duft.

Bildet nedenfor:
Plantene lengst til venstre er sorten "Tiny Orange Sensation".  Disse er også relativt kortvoksende planter på 35-40cm. Disse har sterk duft.



Nedenfor.
En annen oransje plante jeg ønsker å ha i ildbedet:
Geum Coccineum "Tosai". De blomstrer stort sett fra Mai til August. får enkle, oransje små blomster med oransje støvbærere. De blir rundt 30cm høye og trives best i kompostjord.



Nedenfor:
Også i denne potten har jeg plantet "Tiny Rocket.




Til høyre:
Jeg regner med at denne er en en Galtonia variant, men jeg har glemt hvilken type. Kanskje en Viridiflora? Uansett er de ganske fine der de står og blomstrer på drivhustrappen.

Jeg skal prøve å bli litt flinkere til å oppdatere bloggen nå fremover, for det har skjedd - og skjer ganske mye i hagen for tiden.






Ha en fortsatt riktig fin sommerkveld.





Kommentarer

  1. Så fantastisk flott det må være på denne trappa. Forstår at det kommer til å bli utrolig flott i ildbedet etter hvert også. Lykke til! Hilsen fra Liv

    SvarSlett
  2. Ildfullt på trappa, ja! Smart å ha en plass og vurdere plantene før de settes ut. Gjør litt av dette selv.

    SvarSlett
  3. Hei!
    Så fint dette er. Er veldig glad i disse fargene.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
  4. For et fyrverkeri dere har på trappen der. Vitaminer nok for resten av året. Lurt å ha en venteplass, når den er så lekker.
    Hilsen Jannicke

    SvarSlett
  5. Det får en si var vellykkede krukker, og et ildbed høres spennende ut.
    Ha en fin helg, hilsen Ingeborg

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg