Lykkelig kaos på balkongen


I dag skinner solen fra en solfri himmel her i Oslo. I nabohagene blomstrer magnolia og kirsebærblomster, så det ser heldigvis ikke ut til at det uventede snøværet vi hadde for et par dager siden gjorde nevneverdig skade.
Det er jo ofte slik at snøvær i vårmånedene kommer overraskende, men heldigvis smelter i rekordfart, siden telen for lengst har gått av jorden.




Været, sammen med Hagemessen på Lillestrøm helgen som var, gjorde at jeg har fått meg en del nye planter på balkongen. Noen er allerede i blomst, mens andre så vidt spirer opp av jorden. Som vanlig er jo tanken at jeg snart skal frakte mange av plantene over til Svenskehagen. Som rhododendron plantenene.
Jeg har holdt meg til kjente og kjære sorter- som "Cunningham´s White" og den rødblomstrete sorten "Nova Zembla".

I en annen ende av balkongen har jeg plantet en del stemorsblomster som bunndekker i en krukke med et Kaki tre (Diospyrus Kaki) Tanken er at jeg kommer til å plante Kaki treet (Persimmon) i svenskehagen neste gang jeg drar over dit, men foreløpig fungerer det fint som krukkeplante på balkongen. :-)


Nedenfor:
Ett av balkongens hjørner er avsatt til blomsterknoller, stiklingsplanter og frøplanter.

De "store" plantene i bakkant er ramsløk (Allium Ursinum)
Den vokser vill flere steder i Norge, men selv om den ble dyrket i klostre rundt om i landet, så har den stort sett vært oppfattet som et "ugress" her til lands. Dette skyldes nok mest at storfe som spiser ramsløk produserer melk med ubehagelig smak. De siste årene har den fått et veldig oppsving her til lands og brukes i de fleste gourmetkjøkken med respekt for seg selv.
Den minner om hvitløk i smak, men skal være mer blodtrykksdempende enn denne .
Min plan er å plante ramsløk i woodland hagen, siden den trives naturlig i litt fuktig jordsmonn under en løvtreskog.
Visste du forresten at Ramsløk, som jo heter Allium Ursinum på latin har fått navnet etter gammel folketro? Allium betyr jo løk og ursus bjørn. Altså, Bjørneløk.
Grunnen til dette navnet er at den dukker opp omtrent samtidig med at bjørn kommer ut av hiet. I gamle dager trodde man at bjørnen fikk sin utrolige styrke nettopp ved å spise ramsløk!





Bildet til venstre:
I de øvrige pottene finnes blant annet:
Primula x Pubescens (På norsk; Aurikler)  i ulike farger
Disse planlegger jeg å plante i skogen.

Ellers er der noen potter med Hosta "Snow Flakes" og H. Fortunei "Sharman". De ønsker jeg å plante i hostabedet ved elvebredden.

Den brune potten midt i forkant er det variegert Polygonatum x Hybridum "Striatum" som er på vei opp. Bak den igjen- en potte med frøplanter av Erythroium Americanum.
Ellers er der noen ulike sorter Geranium, Spansk kjørvel, (flerårig krydderurt) og mye mer.

Som du ser er det ikke akkurat ryddig på balkongen vår for tiden, men det oppleves herlig å endelig kunne se så mye grønt etter en lang og brun vinter!



Ha en fortsatt god dag





Kommentarer

  1. Det var mange spennende planter. Det om ramsløk og bjørn hadde jeg ikke hørt før, artig. Jeg er vokst opp med masse ramsløk, vi anså det nok for et ugress og det ble ikke brukt i matlaging. Bjørn er det ikke her. Ha en fortsatt fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
  2. Ja i dag er det fint :-). Så spennende planter du har kjøpt. Ramsløk har jeg også, men den vil ikke trives. Jeg får prøve å flytte den, hvis det fortsatt er liv i plantene. Ha en fin kveld!

    SvarSlett
  3. Med det været som er meldt framover er det håp om å sett ut sommerplanter på balkongen om ikke alt for lenge,selv om jeg tror vi venter til etter 17, mai som vi pleier.
    Alltid spennende med nye planter ! Ramsløk har vi aldri prøvd. Balkong er et bra sted for plantene inntil de kan plantes i svenskehagen.
    Ha en fin kveld.

    SvarSlett
  4. Hei. For en spennende balkong. Ønsker deg en fin kveld.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
  5. Oj, oj vilket överflöd men så vackert! Lycka till med de nya plantorna, här är så kallt ännu så all plantering får vänta.

    Ha det gott!

    SvarSlett
  6. Så spennende. Det gjør seg flott på balkongen i Oslo og det kommer helt sikkert til å bli flott i Svenskehagen. Ramsløken vil ganske sikkert trives der. Her i området kan vi finne ramsløk i et skogsområde. Den er blitt mer og mer populær, men skal man fryse ned noe av den så må man pakke den godt inn. Lukten er ganske gjennomtrengende. Ha ei riktig fin helg. Hilsen fra Liv

    SvarSlett
  7. Hei!
    Kjenner så godt igjen lykkelig-kaos. Det er denne tiden nye planter skal ut og det er kjempespennende.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
  8. Vårlig balkong deluxe.
    Jeg fikk ikke tid til hagemassa i år (heller). For mye "fjøsstell" her i gården.

    SvarSlett
  9. Så mye fint du har på balkongen! Ja, de rhododendronsortene tåler en støyt.
    De vil nok trives i Sverige :)
    Ha en fortsatt fin uke!

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg