En produktiv plantehelg! / A productive weekend planting and sowing!

Nå merker jeg bare mer og mer at våren har står og banker på døren her i Oslo. Riktignok finnes der fortsatt rester av snø i gatene, men den smelter hurtig disse dagene. Det har derfor klødd ekstra mye i mine ikke fullt så grønne fingre denne helgen, noe som har resultert i at jeg både har kjøpt en del nye planter innendørs, men også endelig sådd en del frø- som dere kan se litt lenger ned på dette blogg- innlegget. Bildet nedenfor er av noen vårblomster både på inn- og utsiden av terrassedøren.
These days I am happy to see how springtime comes closer and closer. Snow is still covering parts of the streets, but it is melting rapidly these days. My not so green fingers have therefore started longing to work in soil again, so I have purchased many new plants indoors this weekend- but also been sowing seeds, as you can see a bit further down this post. The below picture is shot in my living room, showing some spring- flowers, both on the inside and outside our terrasse door.

Bildet nedenfor; I helgen har jeg endelig klart å så en del frø i potter. Jeg hadde en raptus hvor jeg sådde stauder direkte på vokseplassen i høst, men i løpet av vinteren har jeg ellers gjort fint lite på den fronten. I stedet bestemte jeg meg for å satse på ferdige planter i år- både importerte og butikk- kjøpte. De fleste sommerblomstene har jeg tenkt å kjøpe engros. Jeg er nemlig så heldig å ha en bekjent som har mulighet til dette og han har lovet meg at jeg kan plukke ut planter jeg ønsker i hagen. Nok om det. Ovenfor ser dere i alle fall noen av de frøene jeg har sådd i helgen. 
The below picture: I have finally managed to sow many of the newly purchased seed packages this weekend. I managed to get many perennial seeds  in the soil this autumn, but after that I have not done too much. So finally...!



Til høyre: Etter tips på Hagegal kjøpte jeg inn en lamineringsmaskin, så i vinter har jeg laget veldig mange plante- etiketter med bilder  til alt jeg allerede har plantet borti Sverige. 
On the right: This winter I bought a laminating machine to create plastic coatings for plant labels and the last few months I have created loads of them, so now, most anything in my garden will be labeled!  


Senvinter og tidlig vår får jeg ikke nok av primula den tiden disse er til salgs i butikkene. De er liksom det første tegn på vår; fargeglade, generøse i sin blomsterprakt og grønne bladverk. 
Late winter and early spring I feel the Primula plants are a necessity to have in my apartment. To me they are the first signs of spring; full of colour, vitality and generous green foilage.    


Kommentarer

Populære innlegg