Kanskje om to måneder fra nå? MAI

























Tenk så flott om vi kunne fått en gjentagelse på fjorårets fantastiske sommer? Nå som vi har beveget oss inn i Mars måned er det bare to måneder igjen til hagen eksploderte for fullt i fjor.
Mai måned var hagen fylt av blomster og farger.
Ovenfor, Anemonelle Thalictroides kom i blomst for første gang i fjor. Dette er en skogsbunnplante som opprinnelig kommer fra Missouri i USA. Den kan skaffes i både enkle og fylte blomster i hvitt eller lilla. Jeg håper på større spredning av disse i skogen min i år!

Syrinene våre begynner dessuten å bli fullvoksne, noe som betyr stadig mer blomstring i mai- juni.
Vi har etter hvert 14 ulike sorter rundt om i hagen. En av favorittene har vært treet med variegerte blader: Syringa Vulgaris Aucubifolia. De marmorerte bladene er kanskje aller vakrest om våren. Da er tegningene klare og sterke i grønt/hvitgrønt. Blomstringen er jo også spesiell med himmelblå blomster og lilla knopper.

Nedenfor: Akeleier får vi stadig flere av rundt omkring hos oss. Vi har 11 rene sorter og veldig mange blandete varianter. På bildet er det en Aquilegia Flabellata Nana som er avbildet. Den danner fine, tette tuer, får himmelblå og hvite blomster. Planten blir opp til 35cm høy og blomstringen foregår i Mai-Juni.

Rhododendron har vi en del av i Woodland hagen vår. Desverre blir de fleste snauspist hver eneste vinter, så hver gang jeg får oppleve litt blomstring er jeg like lykkelig. Vanligvis begynner de ikke å springe ut før i Juni rundt om i skogen, men i fjor startet det hele i Mai.

Nedenfor:
Rosenhagtortrærne våre (Crataegus Laevigata "Pauls Scarlet") var utvilsomt vakrest i Juni, men alt i mai begynte de første blomstene å vise seg. Rosenhagtorn er et fint valg som prydtre i små til store hager. De blir rundt 5 meter høy og har pen fasong alt i ung alder. De har friskt bladverk om sommeren og fin farge om høsten. Blomstringen er overdådig med små klaser av cerisefargete "miniatyrroser" som farger hele treet rødrosa i Juni. De er herdige til sone H4.


Nedenfor: 
Blodplommetreet (Prunus Cerasifera "Nigra") har også en utrolig blomsterprakt på våren. Da kler treet seg i tusenvis sart rosa blomster som fremheves av det mørkerøde bladverket. Mine trær hadde alt blomstret ferdig i slutten av Mai i fjor. Jeg fikk derfor bare nyte bladverket som ble selvlysende rødt i motlys. Men det var skikkelig vakkert det også. 
Blodplomme blir opp til 5-8 meter høyt, har blodfarget bladverk og får mørkerøde plommer om høsten. Det er herdig til sone H4. 




Hva sier dere? Frister en gjentagelse av fjorårets vår og sommer? :-)



Kommentarer

  1. Ja fjorårets vår og sommer frister, selv om våren nesten var over før den hadde begynt, alt gikk så fort.
    Falt for Anemone Thalictroides, vet du hvor vi kan få tak i den ?
    Vi kjøpte et rosehagtorn tre på et hagesenter for noen år siden, det viste seg etterhvert å være et Mirabelle plommetre. Det er nå fjernet og vi fikk lyst til å prøve rosehagtorn igjen når vi så bildet her.:-))
    Nyt små vårtegn !!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Eirin og Lars. Ja, det føltes som om våren var over på et øyeblikk. Men for et øyeblikk...! :-D
      Så kjedelig at dere ikke fikk ønsket tre på hagesenteret når dere bestilte rosenhagtorn. Jeg håper dere er heldigere neste gang - om dere bestemmer dere for å prøve en gang til. :-)
      Anemonella Thalictroides (Den rosa varianten) kan kjøpes som frø gjennom Prarie Moon nurseries : https://www.prairiemoon.com/seeds/wildflowers-forbs/anemonella-thalictroides-rue-anemone.html
      De hvite plantene kjøpte jeg som knoller gjennom Potterton Nurseries. Jeg er desverre usikker på om de sender til Norge?
      http://www.pottertons.co.uk/pott/index.php

      Slett
  2. Du og du, så mye lekkert. Ikke herdige nok til min hage, men det er fint med netthaging også. Blodplommertreet er riktig flott, et sikletre ;)
    Her er det 70-80 cm snø, så det er nok ei god stund til det blir vår i hagen, men det dyrkes over en lav sko i kjelleren.

    SvarSlett
  3. Hvor mon min kommentar blev af, jeg skrev i går tak for inspiration, især for de flotte fotos af syrener 😄😄

    SvarSlett
  4. Nu går det snabbt till vår och frodig trädgård. Anemonelle Thalictroides så trevlig och varigerad syren har jag inte sett tidigare.
    Har du lust att byta eller sälja ett rotskott? anette.brunsell@gmail.com

    Ha det så gott
    Anette

    SvarSlett
  5. Hei Stein! Du spurte om min Rhododendron 'Teddy Bear' så jeg håper det er greit at jeg svarer her? Den sies å være herdig til sone 4 så da burde den vel gå greit hos deg også skulle jeg tro? Jeg har lest en gang at Rhododendron med indument er herdigere enn mange andre, men jeg vet ikke om det stemmer. Jeg kjøpte min 'Teddy Bear' på Stolpens Trädgård i Ölme utenfor Kristinehamn. Nå vet jeg ikke akkurat hvor i Värmland du har din hage, men jeg kan helt klart anbefale Stolpens Trädgård. De har masse fint, spesielt når det gjelder trær og busker. Ha en fin helg ønsker Nora!

    SvarSlett
  6. Hei! Ja, snart er vi der igjen, og med mild vinter er det vel gode sjanser for at våren snart er klar. Håper å litt stabile forhold, sånn at det varer litt - kjedelig med årstider som er over på en helg :)

    Fantastisk den Akeleien din, så frodig og blomsterrik! Jeg har vel også noen som har busket seg en del, men de er stort sett hvite eller lysrosa - og ikke rene sorter. Jeg har sett den du viser i salg, og når den kan bli så flott, er det ikke snakk om å gå forbi neste gang :)
    Har du importert syrinene? Mener du skrev endel om det for 3-4 år siden, men den du viser er kanskje eldre? Flott farge!
    God helg!

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg