Pil i hjertet!

Helt fra vi oppdaget vår svenske hage når vi for 6 år siden fartet rundt i hele Sverige på jakt etter et "sommartorp" var det én plante vi følte skulle plante så fort som mulig. Det var en tårepil: "Salix Babylonica"! Eiendommen hadde, den gangen ingen opparbeidet hage, men var omgitt av skog og besto delvis av en ekstremt vanskjøttet plen.

Piletreet ble ikke plantet når vi kjøpte vårt drømmested. Det skulle faktisk gå 6 hele år!

Delvis på grunn av at vi stort sett måtte konsentrere oss om husets interiør. Boligen vår besto opprinnelig av mange små, mørke rom med strietapeter og korkbelagte gulver- altså et typisk hus som sist var blitt totalrenovert på 70 tallet!
Vegger ble slått ut, furupaneler ble satt opp og malt hvite. Listverk ble skiftet. Alle gulv ble enten belagt med heltre eller fliser. Først de siste 3 årene har vi kunnet begynne å fokusere mer på hagen, men da fant jeg ut at Salix Babylonica slett ikke var herdig i vår hardførhetssone. Vi bor i H3/H4. Den kan plantes til H2. Ikke lenge etter fant jeg derimot ut at jeg likevel kunne få plante en tårepil ved elvebredden. Der finnes nemlig en mye herdigere variant: 
Salix Alba "Tristis"
Denne tårepilen kan plantes opp til sone H5. Problemet var bare at jeg ikke kunne finne denne til salgs noen steder i Oslo omegn eller Värmland.

I vår fikk jeg drømmen oppfylt og to flotte eksemplarer på rundt 4 meter høyde har nå blitt plantet ved elvebredden. 
Bladene har alt begynt å få museører! 

Jeg hadde egentlig ikke planlagt dette, men sammen med disse piletrærne har det plutselig kommet mange andre inn i hagen i år.
 
Bildet til venstre viser en Salix Lanata, en bunndekkende sort med sølvhvite blader. Den har jeg nevnt før. Jeg har kjøpt to eksemplarer som begge skal plante i rosehagen bak drivhuset. 
Nedenfor ser du hvordan denne sorten kommer til å se ut med bladverk ;-)
På hagemessen kom jeg over Skovstuen Pil. Der solgte de blant annet levende pilekvister i ulike farger. Jeg kunne selvfølgelig ikke styre meg, men måtte kjøpe noen med rød (Pommersk duggpil: "Salix Daphnoides") og gul bark (Gul Alba: "Salix Alba Vitellina Britenzis"). De vil forhåpentlig rote seg i skogen. Foreløpig har jeg plassert dem på linje i et veldig vått område. Hvis de rotfester seg og vokser, så vil jeg nok forsøke å lage en  flettet hekk eller noe lignende av dem :-) 

Foreløpig er de ikke akkurat plantet på en sirlig linje, men jeg har en plan om å kanskje sammenbinde dem med hampetau...  ;-)

Disse kvistene kostet faktisk ikke mer enn 15 kroner stykke!

Jeg kjøpte også en annen vidje av Trollpil: "Salix Matsudana Tortuosa" Disse vidjene hadde ikke røtter, så jeg er jo overhodet ikke sikker på om de vil rotfeste seg. Det er jo i så fall ikke så farlig siden prisen var veldig rimelig (100 kroner stykke) for en 2 meter høy "stikling"
Jeg synes jo den er vakker i skogen - også uten bladverk!?  Om du lurer på hvordan den ser ut, så er det den midt på bildet nedenfor. 

PS: Det aller øverste bildet viser forresten en av to pileplanter jeg kjøpte i fjor. De er plantet i to krukker på drivhustrappen. De har klart seg fint gjennom den spesielle vinteren vi hadde i år- og har allerede blitt utplassert permanent foran drivhuset.

En annen piletreplante jeg har anskaffet i år skal plasseres like utenfor drivhushagen; en vakker sølpil! "Salix Alba Sericea". jeg mottok et flott tre på 3 meter med kraftig stamme som jeg gleder meg å plante ut neste gang jeg er i Sverige.
Jeg har desverre ikke noe eget bilde av det selv, men jeg har vist dette bildet fra produsentens hjemmeside og viser deg gjerne igjen!
Merkelig, ikke sant? For jeg hadde ærlig talt ikke planlagt å kjøpe inn så mange typer pil til hagen!


Ha en fortsatt riktig fin kveld! 



Kommentarer

  1. Oj, härligt. Du kommer att få en skog av pil! Kul när man hittar träd som man verkligen gillar.

    SvarSlett
  2. Pil er morsomt. Jeg var på kurs for noen dager siden og lærte å flette piletrær. To typer teknikker. Foreløpig står de nakne og bladløse på min terrasse, men jeg gleder meg til fortsettelsen. Har akkurat blogget om kurset jeg gikk på.

    Det er så inspirerende å kikke innom bloggen din. Jammen har dere mange prosjekter på gang, i den idylliske svenske sommerhagen dere. Moro å lese om.
    Ha en finfin onsdag!

    SvarSlett
  3. Det är fint med Pil!
    Har också flera olika, växer ganska fort och passar inärheten av vatten.
    Ha de bra
    Mariana

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er slett ikke vanskelig å bli hekta på pil. En bokstavelig talt spirende interesse startet i fjor, da jeg kjøpte 20 små stiklinger og satte på rad. Drømmen er jo engang å kunne flette flotte bruksgjenstander . Men jeg må være tålmodig, tiden strekker ikke alltid i øyeblikket til. Men det er jo ikke dumt å tenke fremover og en vakker dag ligger selvdyrka materialer og tillegna kunnskap klar....

      Slett
  4. Det er jo så kjekt (og fort gjort) å bli hektet på ett eller annet, og de pinnene på hagemessen var jo heller ikke kostbare, så hvorfor ikke prøve :-) Flettt gjerde av pil må da bli artig, likte godt at det er to ulike farger. Du kan sikkert stikke flere etter hvert som det vokser til, avkapp av de første?

    Men ellers har jeg ikke noe erfaring med pil. Hadde jeg hatt en sånn, ville jeg nok ha høstet skudd som vel kan bøyes til støttebøyler i et bed. Brukte lange myke skudd fra en slags Vier i fjor, men Pil er sikkert enda greiere.

    Nyt kvelden! Nesten litt vår i luften i dag :D

    SvarSlett
  5. Jeg kjøpte også pilestiklinger på fra Skovstuen på hagemessen. En bunt med gulpil i fjor og en med rød i år. De roter seg lett, men jeg må nok være litt tålmodig før jeg kan høste flettemateriale fra dem.
    Ellers er jeg veldig glad i Skjørpil (Salix Bullata). Den får så fin og rund krone helt på egenhånd. Jeg har stukket ned en del av dem i hagen og de gror i vei. Et veldig takknemlig treslag å plante/stikke:)
    Du har skaffet deg noen skikkelige lekkerbiskener av noen pilevarianter. Sørgepil ved vannet skal det mye til å slå! Heldige deg:)

    SvarSlett
  6. Mye flott i pil! Tårepil langs elvebredden blir kjempefint!
    Har plantet en sånn tårepil, men det har ikke vokst så mye ennå - fant det på Nordstrand hagesenter for noen år siden.

    De med rød og gul bark som du viser, var også lekre. Ja, alle sammen i grunn :-)

    Ha en fin kveld!

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg