"Vår i drivhuset" - eller "Ting jeg aldri får gjort"...

En av de mest negative tingene ved å bo i Oslo når hagen din er i Sverige vil alltid være TID! - Eller rettere sagt. Mangel på dette.
Nå som våren er her kommer jeg alltid i en tidsklemme. Min snille samboer og enkelte venner er veldig flinke til å stille opp og hjelpe til i hagen, men av en eller annen grunn har jeg alltid så mye jeg skulle gjort at jeg reiser hjem med mange ting som pent får vente til "neste gang".
Først og fremst- jeg stresser faktisk ikke med akkurat det. Når vi drar bort i helgen er det viktig at turen skal være hyggelig og avslappende med litt hagejobbing.

Jeg overser derfor at drivhuset er fylt opp med fliseesker som en gang skal bli lagt på gulvet der inne. Likeså at tomme krukker og hageredskaper står stablet til trengsel i fontenen jeg en gang skal bygge...



Likeså med drømmene om å bygge et selvvanningssystem der inne. Jeg snekrer derfor sammen en stor "kasse" på 1 meter x 3 meter hver vår. Oppi den legger jeg en plastduk som en gang skal bli benyttet i en hagedam....
Den fyller jeg med mine berømmelige babybleier. Jeg legger bleiene til bløt til de ikke lenger kan trekke til seg mer vann. Så legger jeg dem tett i tett så de fyller hele det provisoriske "bassenget".


Nå setter jeg bare alle pottene med planter oppå babybleiene, noe som gjør at jeg bare trenger å vanne det hele én gang pr. måned! 

Plantene ser foreløpig ut til å stortrives oppå disse våte bleiene og fuktigheten i drivhuset holdes akkurat passe.

Det første jeg gjør nårjeg ankommer vår svenske hage, er selvfølgelig å sjekke hvordan det står til i drivhuset og hittil har jeg vært kjempefornøyd. Det er jo tross alt tredje året på rad jeg har benyttet meg av denne metoden :-)
På bildene over får jeg vannehjelp av Felix, en god venn fra Spania.


Når plantene til slutt får et mer permanent hjem i hagen benytter jeg alt fyllet i bleiene. Det blandes med vanlig jord før det spas inn i den tørre sandjorden hagen min er så full av.
Selve tekstilet bleiene er produsert av pleier jeg å legge i bunnen av mine potter. Dette tekstilet er jo laget for at vann raskt skal kunne trekke gjennom det, så det er ideelt for å holde jorden i potten mens vannet raskt kan få renne ut.
Det eneste jeg faktisk kaster er den delen av bleiene som er laget av plast - altså den siden som skal vende mot barnets klær. Det går i søppelbøtten simpelthen fordi jeg ikke har funnet en god måte å gjøre gjenbruk av dem på ennå.. ;-)

Så får jeg heller finne meg i at drivhuset ser ut som et "bombenedslag" og at jeg ikke får fikset permanent selvvanningsløsning.
Kanskje til neste vår.....!? 

Planter på trappen hus og drivhustrappen settes dessuten også inn i drivhuset når jeg ikke er i vår svenske hage, så drivhuset har jo mye grønt i seg selv om det ikke får lov til å fungere som opprinnelig tiltenkt...

Ha en fortsatt riktig fin dag! 



Kommentarer

  1. Det vanningsanlegget vitner om at du har en hel del ingeniørkunst i deg ! :)) Ha en riktig deilig hagehelg der borte.

    SvarSlett
  2. Skjønner at du alltid føler at du får for lite tid, men du gjør kanskje rett i å ta livet litt mer ro også. Vi har laget et ganske smart selvvanningsanlegg til drivhuset, og det fungerer veldig bra. Artig med bleiene=) Og det er jo en utrolig god idé! Håper dere får ei superkoselig helg=) Vibeke

    SvarSlett
  3. Det er ikke alltid like lett å få tiden til å strekke til, nei. Det er jo et super selvvanning system du har laget. Jeg synes det tørker ut i drivhuset her etter en dag, så det er så lurt med bleiefyll, ja. Håper du får en hyggelig helg, og får slappe litt av mellom all jobbingen!

    SvarSlett
  4. Skjønner veldig godt at du sliter med tiden, du som bor så langt unna hagen. Da skal ikke jeg klage over det lenger ;)

    Ønsker deg en kjempe fin helg! Klem

    SvarSlett
  5. Takk for tipset. Fint tiltak om man vil reise bort. Ha ei fin helg.

    SvarSlett
  6. Babybleier er jo kjempelurt, kult å se at det virker :)

    SvarSlett
  7. Tidsklemma er vi vel en del av de fleste av oss om vi bor i eller langt fra hagen. Vi har bodd 2 år i Sverige langt unna vår hage og det gikk ganske bra. Litt mere svinn enn om man er til stede, men greie naboer og ikke for mye sol gjør at det kan gå bra. Jeg har vanningssystem i drivhuset med timer, men det er litt vanskelig å få det riktig. Noe skal ha mye vann og noe lite. Dessuten er det stor forskjell på behov ved sol og overskyet vær. Bleieguffe er flotte saker. Jeg har blandet det i jord i kasser og krukker. Slik holder jorden bedre på fuktigheten. Nå har ikke tørke vært det store problemet de siste par årene, men man vet aldri. Ihvertfall viktig at man ikke stresser med det man ikke får gjort noe med.

    SvarSlett
  8. Hei, du har fått en utfordring fra meg. Følg linken: http://www.lavandula.no/humla-trenger-var-hjelp/
    og gå inn på Moseplassen: http://moseplassen.com/2013/04/humleutfordring/?utm_source=feedburner&utm_medium=email&utm_campaign=Feed%3A+Moseplassen+%28Moseplassen%29
    Nå handler det om Fremtiden!!!

    SvarSlett
  9. Ack ja, tid är en bristvara för oss trädgårdsmänniskor denhär årstiden men det brukar lösa sig ändå.

    Den sena våren har ju ställt till det en hel del.

    Ha det gott!

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg