Bare 4 måneder til nå...!

Nå som November er i ferd med å gå over i Adventstiden kan vinteren virke på sitt mørkeste. Ennå har ikke snøen lagt sin lyse dyne over marker og bed, så kveldene er på sitt mørkeste for tiden.
Da er det deilig å finne frem bilder fra i fjor. Allerede i slutten av Mars begynte hagen å våkne til liv. Snøen var borte og jeg jobbet ivrig med å rydde bort restene etter vinter. Utrolig å tenke på at det bare er 4 måneder fra nå!!

Siste helgen i Mars blomstret blåveisen flere steder på eiendommen.
Jeg har en mengde hepatica Nobilis som vokser vilt hos meg, noe jeg setter veldig stor pris på, for blåveis er jo en vakker vintergrønn vekst! - Og få andre villplanter bringer vel bud om mår på en så optimistisk måte som nettopp de blå klokkene som lyser mot deg mellom vissent løv og gress!?

Den rosa busken Tysbast vokser også vilt i store mengder på eiendommen. I slutten av Mars hadde den alt blomstret i nærmere to uker på denne tiden i fjor. Det beste med denne busken er vel den fine velduften den bringer når solen skinner på blomstene!
Ellers er tysbast fin om høsten med sine ildrøde bær, men det er vel uten tvil på tidlig vår den er på sitt fineste!

Nedenfor: I skogen begynte krokus å blomstre første helgen i April. Aller først ute var de kremgule og hvite variantene. Mange uker senere begynte siden også de blå og lilla krokusene å vise sin prakt.


Jeg er spesielt glad i hvite blomster i min Woodland hage. De passer alltid sammen med alle andre planter, lyser opp selv i skyggen - og bringer renhet og liv i en del av hagen som ellers er overveldende grønn.

Bildet nedenfor:
I slutten av Mars var jeg i full gang med å rydde i woodland hagen. Gammelt løv ble fjernet fra skogsveier og bed så de spirene som var på vei opp mot lyset skulle få blomstre uhindret.
I utkanten av skogen svidde jeg av gammelt gress og begynte til og med å luke litt ugress!
Foreløpig var de fleste staudene fortsatt i dvale - og løvtrær hadde fortsatt ikke begynt å få knopper- men våren var uten tvil kommet!


Om jeg så nøye etter fikk jeg stadig flere overraskelser. Spede spirer tittet etter hvert opp over alt. På bildet nedenfor, tatt 4 April var akeleiene på full fart opp av bakken!


Alle bildene i dette innlegget ble tatt i overgangen Mars/April 2012. Bare 4 måneder fra nå!!
Det er godt å vite når vinteren nå er på sitt mørkeste!

Ha en fortsatt riktig fin kveld! 







Kommentarer

  1. Åhh, så koselig å bli minnet på at det bare er 4 mnd til vi er i gang igjen=) Nå ble jeg veldig glad. Håper dere får ei fin adventstid=) Vibeke

    SvarSlett
  2. Tak for de dejlige forårsbilleder.
    Jeg glæder mig allerede til forår. Håber ikke vinteren bliver lang og streng.
    Ha´ en god aften.

    SvarSlett
  3. For et nydelig innlegg nå i slutten av november! Så heldig dere er som har tysbast på eiendommen!
    Ha en fin helg!

    SvarSlett
  4. Dagens overskriftvinner - og deilig å se blåveisene:-)

    SvarSlett
  5. Takk for reisen tilbake til vintervåren. Kan begynne å glede meg til den kommende. Den nydelige blåveisen vokser villt i vår svenske hage også. Deilig med blåveisteppe:)

    SvarSlett
  6. Så deilige vårbilder! Det er godt at ha sånne bilder å kikke på nå midt i den mørkeste tiden på året. Ha en fin kveld/ny uke!

    SvarSlett
  7. Det var en god påminnelse , det går mot vår ! Nydelige bilder ! God helg !

    SvarSlett
  8. Det är vackert att du låter grenar markera gångstråken bland träden. Så enkelt och fint.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg