Augustblomstring på balkongen i Oslo

Det er alltid spennende å komme hjem til balkongen i Oslo når vi vender hjem fra ferier eller lange opphold utenlands! Har plantene fått nok vann, eller har mine snille venner druknet dem i et velmenende forsøk på å få dem til å trives?
Jeg har nevnt det før. Jeg er veldig heldig! For jeg har nemlig noen usedvanlig snille venner som tar seg tid å passe på mine mange planter når jeg er bortreist. Jeg var derfor ganske sikker på at plantene mine ville ha det godt i mitt fravær- og jeg ble ikke skuffet!
Vi vendte hjem til rene blomsterbutikken! :-D
Nesten alle plantene mine hadde vokst og formelig strålte i frodig lykke!
La meg vise deg noen bilder fra balkongen slik den ser ut nå i andre halvdel av August!

Bildet ovenfor:
Jeg er virkelig fornøyd med fargen på denne blå petuniaen! Den er nesten selvlysende med et svakt lillaskjær. Jeg synes den passer godt sammen med mine lavtvoksende dahliaer?

Bildet nedenfor:
Rosene har virkelig trivdes på balkongen i år. Her er sortene "Queen Elisabeth" og "Burgundy Ice" i samplanting. Jeg setter spesielt godt pris på sistnevnte. Burgunder blomster og bladverk er nok i ferd med å bli en ny dille...

Nedenfor:
Balkongkasser er et veldig vanlig syn på bybalkonger, men hvorfor ikke gå et skritt lenger og henge slike kasser både på inn -og utsiden av rekkverket? Resultatet blir jo en frodig blomstring som kan nytes både fra gaten og der du selv oppbevarer deg- altså på balkongen!
Neste år kommer jeg nok til å utvide denne ideen med å ha blomstrende planter på utsiden og blande dette med krydderurter på innsiden.
I år derimot, har jeg bare blomstrende planter i disse, som her; rosalilla pelargonier. De har en fantastisk vakker farge, så jeg vil prøve å eksportere dem til min spanske hage når sesongen her i Norge er over!


Før vi dro på ferie plantet vi "Million Bells" i balkongkassene på utsiden av rekkverket. Disse var de eneste som ikke trivdes, så når vi kom hjem igjen erstattet vi disse med petunia og høstasters. I kassen på bildet nedenfor går det i lillablå toner, men jeg har tilsvarende i rosa.

Bildet nedenfor:
Utrolig nok virker det som om veldig mange sommerblomstrende planter faktisk stortrives i de mer skyggefulle delene av balkongen vår. Rekkverket består jo av et hvitt materiale som ikke slipper lys igjennom. Balkongen vår er overbygget med hvitt tak og foruten dette har vi en markise som skygger ytterligere. Det er altså ikke for mye sol som slipper til mange av våre planter. Jeg er derfor overlykkelig over rik og jevn blomstring sommeren gjennom! :-D


 
Ha en fortsatt fin kveld!
 
 

Kommentarer

  1. Vär glad at du ikke har balkongen din i Sverige også....her er det nemlig ofte forbudt å henge balkongkasser på utsiden hvis man bor lenger opp enn förste etasje. Grunnen er at man er redd at de skal dette ned og noen få de i hodet tror jeg. Så her er det ikke uvanlig med balkongkasser på innsiden av rekkverket. Jeg hadde det når jeg bodde i leilighet tidligere og det er ikke dumt for da ser man jo blomstene bedre fra vinduet også:-)

    SvarSlett
  2. Kjempeflott blomstring på balkongen din!!!!
    Og fargekombinasjonane var heilt perfekt. Likte veldig godt rosene i den kombinasjonen.
    Kjekke venner du har som held liv i plantene dine :)

    SvarSlett
  3. Så frodig det er, og så nydelig det blomstrer på balkongen din! En god vannehjelp er gull verdt.
    Burgundy Ice er bare lekker! Den må jeg holde utkikk etter.

    SvarSlett
  4. Lika fint som alltid på balkongen!

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvarSlett
  5. Det var virkelig flotte blomster på balkongen! Ingen sak å komme hjem til et sånt syn :-)

    SvarSlett
  6. Vilken blomster prakt!!
    Dom ser verkligen välskötta ut!
    Ha en fin stund på balkongen
    Mariana

    SvarSlett
  7. Skikkelig flott og fargerik jungel! Ikke noen grunn til bekymring når du har så kompetente "gartnere" til å passe blomstene dine :)

    SvarSlett
  8. Jammen var det frodig på balkongen din! Lurt med lave georginer i potter, georginer er et must! Godt å ha naboer som passer på med vanning, og det ser ut til at de skjønner seg på dette, for makan til blomsterprakt. Lurt også å henge kasser også på utsiden. Da ser det nesten sydlandsk ut fra gatenivå!

    SvarSlett
  9. Beautiful collection of flowers, it very joy. I am greeting

    SvarSlett
  10. Kjekt at blomstene i balkongkassene har holdt seg så godt gjennom sommeren.
    Og det siste bildet med ønske om en fin kveld, det er nydelig :-). God kveld til deg også.

    SvarSlett
  11. Superfrodig balkong! Herlig å få se bilder derfra, her i skyggen er det nemlig litt mer høststemning allerede, hehe. God idé med balkongkasser på begge sider, det blir jo en ganske stor flate/stort bed, med dobbel bredde. Her kanjeg ikke henge kasser på utsiden, så jeg har droppet det helt og har i år et balkongkasse-stort trau på balkongbordet. Selvsagt er det spørsmål om plass som bestemmer. I mitt borettslag er det ikke lov å henge kasser på utsiden, og siden balkongen under stikker litt lenger ut enn min, er det best å la være.

    Jeg hadde også trøbbel med Million bells, men jeg er ikke flink nok til å kaste de som er slitne. Nå er den på full fart ttilbake og er godt i gang med ny blomstring. Nydelig blåfarge på petunian, nesten litt Storkenebb'ete :D

    God helg!

    SvarSlett
  12. Du er jammen heldig som har slike dyktige venner! Så frodigt og vakkert, ja... jeg nyter bildene!

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg