Hjemme igjen. / Home again.

Så var altså en fantastisk hyggelig julefeiring på hytten vår over for denne gang. 10 herlige dager hvor naturen utenfor vinduene våre har lignet mest på et julekort! I går morges (31 Desember) begynte vi å pakke bort all julepynten så fort de siste gjestene hadde reist avgårde. Det var faktisk deilig å se huset uten alt "stashet" igjen. Hvite og rosa svibler ble satt frem på bordene sammen med hvite lys. Tanken er at sviblene skal plantes ut i skogen til våren. Jeg forsøkte dette i fjor og allerede i løpet av sommeren blomstret de for andre gang!
Yet another great Christmas celebration has finally come to an end at our cabin in our neighbouring country; Sweden. 10 glorious days living in a nature recembling a post card! Yesterday morning we packed away all the christmas decorations as soon as the final guests left. Actually it was great to see the house without all the "stash" White and pink hyacinths were replacing the poinsettias. The idea is to plant them in our forest in spring time. I first tried this with great result last year. Already the first summer, the hyacinths came into their second bloom! 


I dag reiste vi hjem igjen til Oslo. Det var godt å komme tilbake til leiligheten her også. Vanligvis er det min samboer som lager måltidene her hjemme, men denne Julen har vi delt på det, så i går serverte jeg ovnsstekt hummer og i dag laget jeg et måltid av kongekrabbe. Det er jo faktisk ganske morsomt å lage mat! 
Today we went back to our Oslo apartment again. It was actually nice to get home as well. Usually my partner prepares the meals at our home, but this Christmas we have delegated the task, since we both have extra time on our hands. Last night (New years eve) I prepared a lobster meal and today I cooked king crab when we got home. Actually it is rather fun to prepare a meal! :-D


Heldigvis smakte både hummeren og kongekrabben ypperlig - selv for kokken! :-D
Fortunately it tasted great! - both the lobster meal and the king crab!


For å lage 1 kg kongekrabbe blander du bare i 2 liter vann hvor du blander i følgende smakstilsetninger: 

  • 1 stor løk i båter.
  • 0,5 purre i skiver
  • 2 gulrøtter i grove biter
  • 1 sitron i båter eller skiver
  • 2 spiseskjeer salt
  • Dill og skalldyrkrydder etter smak og behag.
La vannet fosskoke med alle ingrediensene i. Ha deretter kongekrabben i og la den koke i 3-4 minutter.
Ta kjelen av varmen, men behold krabben i smaksvannet til krabben har ønsket temperatur. 

Server med nystekte rundstykker, en god dressing, remulade og gjerne majones. 
Pynt med sitronbåter og dill.  
Enklere trenger det ikke være! 

To prepare 1 kg king crab claws:
  • 1 big onion cut in cleaves
  • Half a leak in chunks
  • 2 carrots in chunks
  • 1 lemon cut in cleaves
  • 2 table spoons salt.
  • Dill and seafood spices at your taste.
Boil the water till VERY warm including all the above ingredients. When the water is boiling, add the crab and leave it boiling for 3-4 minutes. Take the pan away from the heat, but leave the crab in the water until cooled down to desired serving temperature.
Serve with warm bread rolls or bread together with a good dressing, remoulade and mayonaisse, lemon and dill. 
That´s it! 


Kommentarer

  1. Kære Stein,
    Jeg vil gerne ønske dig et rigtig godt Nytår, med tak for vort nye Net Bekendtskab med mange nye inspirerende ideer fra din side!
    Det se rigtig smukt ud med de pink og hvide hyacinter! Det var også det første jeg gjorde da al julestadsen blve smidt på loftet: A tage friske hyacinter ind på bordet og i vindueskarmene og tænde lys!! Så frisk og allerede forårsagtigt!!

    SvarSlett
  2. Så deilig svibel"bukett"!
    Ønsker deg et riktig godt nytt år Stein :)

    SvarSlett
  3. Takk for hyggelige meldinger Elin, Tvillingmamma og Anne! jeg setter stor pris på at dere tar dere bryet med å kommentere innlegget mitt og andres! :-D
    Jeg har alltid likt duften av svibler, men i Julen fant jeg ut at en del desverre er allergiske mot lukten, så jeg måtte sette dem ut i et avstengt og kjølig rom. Fordelen var jo at de kom i blomst omtrent samtidig med at vi ryddet julen ut av huset, for da reiste de siste gjestene hjem og jeg kunne hente disse blomstene frem :-) Til våren skal jeg plassere dem og mange av allerede avblomstrede "søstre" ut i skogen. Der dufter de nok ikke så intenst som innendørs, så da kan forhåpentlig nok både jeg, familie og venner nyte dem en gang til! :-D

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg